Societat

Les carreteres catalanes registren 55 morts de gener a abril, una més que el 2019

El quart mes de l’any ha estat el pitjor de l’any, amb el 42% de les víctimes del 2022

El Servei Català de Trànsit (SCT) informa que des de l’1 de gener fins al 30 d’abril d’enguany, 55 persones han mort en 48 accidents mortals a la xarxa viària interurbana de Catalunya. Durant el mateix període de l’any passat, van perdre la vida 29 persones en 29 accidents mortals, tot i que hi havia restriccions per la covid. Fins a l’abril de 2019, abans de la pandèmia, van perdre la vida 54 persones en 52 sinistres mortals. El 42% de les 55 víctimes mortals d’aquest any s’han produït durant el mes d’abril, que esdevé el mes amb pitjor sinistralitat d’aquest 2022, amb 23 morts, 14 més que l’any passat i 6 més respecte el 2019, any de referència abans de la pandèmia.

El mes de març es va registrar una davallada de la sinistralitat (7 morts) respecte l’any passat i el 2019.

Davant aquesta elevada sinistralitat, el Servei Català de Trànsit fa una crida a la prudència i demana la màxima responsabilitat i atenció en els desplaçaments per carretera, tenint en compte, a més, que ens trobem en l’inici del bon temps, un període d’elevada mobilitat d’oci (caps de setmana), sumat a una mobilitat obligada (feiners) que ja s’ha recuperat plenament després de la pandèmia.

De les 55 víctimes mortals, 41 eren homes, el que representa un 74% dels morts, i 14 dones. Dels 41 homes morts en accident de trànsit, 33 eren conductors i 7 eren vianants. Pel que fa a les dones, 6 eren conductores, 6 més viatjaven de passatgeres i 2 eren vianants. Les dades de sinistralitat d’aquests tres primers mesos també mostren un alt percentatge d’homes en el col·lectiu de ferits greus: dels 191 ferits greus en accident de trànsit des que va començar l’any, 141 són homes (74%) i 50 són dones (26%).

Repunt de la mortalitat de vianants

Pel que fa als perfils més vulnerables, la sinistralitat del col·lectiu de vianants ha patit una crescuda preocupant, amb 9 víctimes mortals en el que portem d’any. Durant el mateix període de l’any passat, n’havien mort 5 (14 si analitzem el 2021 sencer) i al 2019 en van morir 6. En aquest sentit, des de Trànsit es demana màxima prudència, ser molt curosos si s’ha de caminar per carretera i autoprotegir-se i senyalitzar de seguida si cal baixar del vehicle per qualsevol emergència.

De la resta de víctimes vulnerables, 8 eren motoristes i 3, ciclistes. En el cas dels motoristes, es manté la reducció en la sinistralitat d’aquest col·lectiu, atès que el 2021 en van morir 11 durant el mateix període, i 12 el 2019. En el cas dels ciclistes, sí que s’ha produït un lleuger augment, ja que tant l’any passat com el 2019 n’havien mort 2 fins al 30 d’abril.

Xocs frontals

Pel que fa als sinistres mortals, pràcticament en 4 de cada 10 la col·lisió és frontal, el 37,5% tots els sinistres. Cal destacar també que dels 48 accidents mortals, 35 han estat col·lisions amb més d’un vehicle implicat i 13 amb un sol vehicle.

Si s’analitzen les morts per l’edat de les víctimes, les tres franges amb més víctimes són entre 55 i 64 anys (15 morts), entre 35 a 44 anys (14) i entre 25 als 34 anys (10). Pel que fa a la sinistralitat per tipus de dia de la setmana, 28 de les víctimes han sigut en dies feiners (50,9%) i 27 en cap de setmana (des de divendres a les 15 hores) o festiu (49,1%).

Un de cada cinc morts és a l’AP-7

La via que ha concentrat més víctimes mortals durant aquests primers quatre mesos de l’any és l’AP-7, amb 10 morts (el 18% del total de 55) i manté una elevada sinistralitat respecte l’any passat (un mort a l’AP-7 durant el mateix període) i respecte al 2019, abans de la pandèmia (3 morts a l’AP-7). Cal destacar que en alguns sinistres en aquesta autopista s’han produït diverses víctimes en un mateix accident. Va ser el cas de l’accident del 24 d’abril a Tarragona, en què van morir atropellades dues persones o el 24 de gener a Barberà del Vallès, en què tres persones van perdre la vida en un xoc entre quatre turismes i un camió. La segona via que registra més víctimes mortals enguany és la C-63, amb 4 persones mortes.

Barcelona, la demarcació amb més sinistralitat

Finalment, si analitzem les morts per demarcacions, 24 s’han produït a Barcelona; 14, a Tarragona; 12, a Girona; i 5 a Lleida. A la demarcació de Barcelona es produeix un augment tant respecte l’any passat (13) com el 2019 (19). En el cas de Tarragona, l’augment es dona respecte l’any passat (amb 5 morts) però respecte al trànsit prepandèmia hi ha una lleugera davallada (17 víctimes el 2019). En canvi, a la demarcació de Girona, es manté un creixement de la sinistralitat tant respecte el 2021 (7) com el 2019 (10). Per contra, a Lleida es manté una reducció de la sinistralitat vers l’època abans de la pandèmia, amb 8 morts al 2019. Pel que fa al mateix període de l’any passat, van morir 4 persones a les carreteres lleidatanes.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

La mobilitat de persones i mercaderies, en un web

BARCELONA

Un any connectats al sol

CORNELLÀ DEL TERRI

La irrupció dels patinets posa en crisi el carril bici

barcelona

Diversos instituts declaren el conseller Cambray ‘persona non grata’

GIRONA

La UdG analitzarà l’impacte dels parcs eòlics marins

ROSES
La Fundació Nord organitza dues sessions sobre  el ‘blockchain’
societat

La Fundació Nord organitza dues sessions sobre el ‘blockchain’

Els adjudicataris del Planiol de Fenals, fora del concurs

LLORET DE MAR
SOCIETAT

Absolt un noi acusat de ferir un policia amb una llamborda

Més de 2.400 professionals  més a l’educació

Més de 2.400 professionals més a l’educació