Societat

Infraestructures

Blanco només salva l'alta velocitat de la retallada d'inversions per la crisi

Es compromet a mantenir els projectes més rendibles, fet que afavoreix Catalunya

Col·loca amb Montilla la primera pedra de la Sagrera

Només les obres de la línia d'alta velocitat entre Barcelona i Figueres tenen garantit el finançament tal com estava previst abans de la crisi. Tota la resta d'inversions de l'Estat a Catalunya estan amenaçades per la retallada que el ministre de Foment, José Blanco, ha d'anunciar en els pròxims dies.

Ja ha passat més d'un mes des que l'Estat es va veure obligat a retallar inversions per eixugar el seu deute, però el ministre ha estat incapaç de quadrar el cercle. Conscient que les retallades no poden ser proporcionals a tot arreu perquè no totes les infraestructures són igual de necessàries, Blanco es pren més temps del que estava previst. De fet, en paral·lel a la retallada, vol enllestir el pla especial d'infraestructures (PEI), que permetrà finançar obres sense que incrementin el dèficit públic mitjançant la inversió privada. Aquest pla s'ha anat retardant perquè els bancs i les constructores exigeixen projectes que garanteixin el retorn de la inversió.

Tot i que va dinar amb el president Montilla i el conseller Nadal a la Casa dels Canonges, Blanco no els va avançar quines obres patiran retards i quines entraran al PEI. En tot cas, els va demanar paciència i els va emplaçar a una nova reunió per al 29 de juny, quan tornarà a Catalunya per inaugurar els dos primers trams del Quart Cinturó entre Abrera i Terrassa.

Nadal, amb qui Blanco manté bona relació, va tornar a demanar-li que no es paralitzi cap obra i que la retallada es limiti a retardar alguns dels projectes que Foment té pendents. A favor de Catalunya hi juga que la majoria d'obres que l'Estat ha de realitzar en els pròxims anys tenen una alta rendibilitat econòmica. Els accessos viaris i ferroviaris al port de Barcelona i el desdoblament de la N-II a Girona són dos exemples d'inversió que pot interessar als agents privats, ja que seria possible adjudicar-los en forma de concessió.

A banda d'aquestes dues obres, llargament reivindicades pel teixit empresarial català, Blanco va voler deixar clar el seu compromís amb l'eix ferroviari de mercaderies del Mediterrani. “Apostarem per totes aquelles obres que tinguin un retorn en forma de millora de la competitivitat econòmica”, va assegurar el ministre en referència al tren de mercaderies. El primer pas de tot plegat es veurà a finals d'any amb l'acabament de la col·locació del tercer rail per adaptar a l'amplada europea una de les dues vies de la línia convencional entre el port de Barcelona i Figueres.

Abans de fer aquestes declaracions, Blanco, amb Nadal, Montilla i l'alcalde Hereu, va participar en la col·locació de la primera pedra de l'estació de la Sagrera. L'obra, que té un cost de 589 milions d'euros, no s'acabarà almenys fins al 2016, 4 anys més tard del que estava previst.

10
vies d'alta velocitat
tindrà la futura estació de la Sagrera. Hi confluiran també dues línies de Rodalies (R1 i R2) i dues de metro (L4 i L9).
589
milions d'euros
és el cost previst de les obres de l'estació d'alta velocitat de la Sagrera, que no s'acabarà fins al 2016.

La Cambra exigeix celeritat

El president de la Cambra de Comerç de Barcelona, Miquel Valls, va tornar a exigir celeritat en la presa de decisions sobre les inversions a Catalunya. Valls va reclamar a Blanco un compromís perquè totes aquelles obres que “estiguin lligades a la productivitat” –la majoria de les que Foment té pendents a Catalunya– passin al davant de totes aquelles menys necessàries. Valls també considera que seria bona una actualització del Pacte Nacional d'Infraestructures, ja que l'actual context de crisi fa molt difícil el compliment dels objectius previstos.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Estudien com millorar la mobilitat de dues de les principals vies de la ciutat

girona

Poden tornar a casa un tercer grup de veïns dels blocs desallotjats

badalona
societat

Els veïns d’Alpens voten en consulta popular si el consistori ha de fer una piscina

ALPENS

L'equip de govern reitera el suport a la professora vexada per parlar en català

TERRASSA
economia

Chery i Ebro produiran 150.000 vehicles a l’antiga Nissan

barcelona
medi ambient

El Pirineu occidental, protegit per la bona qualitat de cel nocturn

SORT

Crearan vint places regulades per aparcar autocaravanes pagant 5 euros

TERRASSA
moda

Giambattista Valli il·lumina Barcelona en la Bridal Night

Barcelona
política

Agents de la Guàrdia Urbana irrompen al ple per reclamar millores salarials

TARRAGONA