Societat

SOCIETAT

Llançament de petits satèl·lits des de l’aeroport de Lleida-Alguaire

S’hi ha celebrat la final catalana del Cansat, un concurs de l’Agència Espacial Europea, amb un rècord de participants amb 98 equips inscrits

Uns 180 alumnes d’ESO, batxillerat i FP d’arreu de Catalunya distribuïts en 30 equips han llençat petits satèl·lits des de l’aeroport de Lleida-Alguaire aquest dissabte en el marc de la fase classificatòria estatal del concurs CanSat de l’Agència Espacial Europea. Concretament, els alumnes han dissenyat i construït uns petits satèl·lits que posteriorment s’han instal·lat en coets i avions construïts per l’associació d’estudiants de l’Escola Superior d’Enginyeries Industrial, Aeroespacial i Audiovisual de Terrassa (ESEIAAT) Cosmic Research. L’esdeveniment, que pretén generar vocacions envers l’espai, la tecnologia, la ciència, l’enginyeria i les matemàtiques entre el jovent, arriba a la quarta edició amb el rècord de 98 equips inscrits.

Després d'una selecció preliminar, finalment han estat 30 els equips participants en la jornada de la final catalana del concurs. Concretament, l'esdeveniment ha comptat amb tres llançaments d'una hora i mitja de diferència. A banda de l'enlairament, durant la competició també es valora que el satèl·lit torni a terra sa i estalvi amb informació científica com la temperatura de l'aire o la pressió atmosfèrica. Es tracta d'una missió "real" on els estudiants transmeten per ràdio les dades que ha recollit el satèl·lit. "Han de fer front a reptes dels quals els alumnes se'n surten prou bé", ha considerat el sotsdirector de l'ESEIAAT, David González. El CanSat s'ha consolidat com un dels grans esdeveniments científics i tecnològics del país dedicat als joves.

 El concurs permet als estudiants iniciar-se en el món de la programació o l'aerodinàmica. "Ha estat un molt bon projecte", ha valorat el Pau, estudiant de l'Institut Guindàvols de Lleida. El seu professor, el Pere Picoy, ha apuntat que des de l'aula han treballat els conceptes teòrics de l'electrònica i la programació bàsica, passant pel disseny de prototips de satèl·lits, fins als càlculs matemàtics necessaris perquè l'aparell pugui aterrar amb seguretat. Després de la jornada d'aquest dissabte, els estudiants hauran d'interpretar les dades recollides pel satèl·lit i exposar les seves conclusions davant un jurat el dia 24 d'abril a l'ESEIAAT. Finalment, l'equip guanyador representarà Catalunya en la fase final estatal a mitjans del mes de maig a Múrcia i de la qual en sortirà el representant estatal a la final europea que se celebrarà al mes de juny a Noordwijk, als Països Baixos.

 La primera edició del certamen va comptar amb la participació de 14 equips i, any rere any, la xifra s'ha elevat fins a l'actual quarta edició on s'ha fet rècord d'inscripcions amb prop d'un centenar de grups. També ha augmentat la qualitat dels projectes, segons ha apuntat González. "Les missions són més complexes i els satèl·lits tenen millors acabats", ha explicat. El CanSat és una competició que impulsa cada any a tot Europa l’Oficina Europea per a l’Educació en l’Espai (ESERO) de l’Agència Espacial Europea (ESA) per generar vocacions envers l'espai, la tecnologia i les disciplines STEM entre el jovent. L’Escola Superior d’Enginyeries Industrial, Aeroespacial i Audiovisual de Terrassa (ESEIAAT) de la Universitat Politècnica de Catalunya - BarcelonaTech (UPC) organitza la fase classificatòria estatal a Catalunya d’aquest concurs, amb el suport de la Secretaria de Polítiques Digitals del Departament d’Empresa i Treball, en el marc de l’eix de Talent i Societat de l’Estratègia NewSpace de Catalunya. En el CanSat Catalunya també hi col·laboren el Departament d’Educació, l’Institut d’Estudis Espacials de Catalunya (IEEC), l’Aeroport Lleida-Alguaire, l’Aeroclub Anoia i l’associació d’estudiants Cosmic Research.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.