Administracions

Administracions

L’Ajuntament vol sancionar els avions més sorollosos

El consistori demana tenir aquesta potestat en les al·legacions al futur pla de qualitat de l’aire de la Generalitat

L’Ajuntament de Castelldefels demana tenir la potestat de sancionar els avions que operin a l’aeroport del Prat i puguin afectar la ciutadania des del punt de vista acústic i mediambiental. Així ho ha expressat en les al·legacions que ha presentat al l Pla de Qualitat de l’Aire Horitzó 2027 de la Generalitat, que va tancar a finals de gener el període d’exposició pública. El consistori ha tornat a demanar que no s’aprovi cap configuració o ampliació de l’aeroport que pugui ocasionar un increment de la contaminació i el soroll que suporten els habitants del municipi.

L’Ajuntament reitera que la seva la voluntat és que es mantingui l’actual configuració de pistes, ja que la majoria dels avions s’enlairen fent un gir al mar i aterren sobrevolant la Zona Franca. Només quan les condicions meteorològiques són adverses aterren sobrevolant els barris marítims de Castelldefels i Gavà. Els avions més pesants, però, necessiten la pista llarga per enlairar-se i sí sobrevolen els nuclis habitats de les ciutats costaneres, tot i que són pocs al dia..

També l’Ajuntament de Gavà ha insistit en el blindatge definitiu de les pistes segregades al Prat, l’operativa menys molesta per als veïns perquè és la que permet que els avions s’enlairin virant cap al mar. L’alcaldessa, Gemma Badia, així ho va expressar en la reunió de la Comissió de Seguiment Ambiental de les obres de l’aeroport de Barcelona de finals de gener. En el debat sobre l’ampliació del Prat, una de les propostes que han sorgit per ampliar la capacitat aeroportuària és l’operativa de pistes independents. És a dir, que els avions aterrin i s’enlairin indistintament en cadascuna de les dues pistes. Això implicaria el sobrevol constant en els barris marítims de Gavà i Castelldefels, mentre que el manteniment de les pistes segregades, l’operativa preferent en l’actualitat, fa que la majoria d’avions es desviïn cap al mar tot just enlairar-se. Per a Badia, blindar aquesta forma d’operar “és cabdal perquè la infraestructura no torni a ser un malson, ni ara ni mai, per als veïns i veïnes de Gavà”. La posada en marxa de la tercera pista, el 2004, va provocar sorolls insuportables sobre Gavà Mar, i la situació no va millorar fins el 2006, quan una connexió entre les capçaleres de les dues pistes va permetre l’operativa actual i la fi, en gran part, dels sorolls excessius.

Soterrar l’autopista

La capacitat per a multar avions no és l’únic que proposa l’Ajuntament de Castelldefels per millorar la qualitat de l’aire. També ha presentat al·legacions que tenen a veure amb l’autopista C-32 i l’autovia C-31, que travessen la ciutat. El consistori vol que les dues se soterrin amb l’objectiu de reduir les afectacions de les vies d’alta capacitat al seu pas pel nucli urbà. També qüestiona la implantació de les Zones de Baixes Emissions (ZBE), que segons l’Ajuntament s’haurien de replantejar i ampliar el calendari de restriccions als vehicles amb etiqueta B, que suposen entre el 40% i el 50% del cens.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.