Societat

MARIA GARCIA

PORTAVEU D’ECOLOGISTES EN ACCIÓ

“L’actual model turístic tornarà a fracassar”

“La pandèmia ens ha demostrat la vulnerabilitat del model que aposta pel turisme massiu”

“La proposta que fem vol evitar l’ús individual del vehicle”

Alerta del “greu error” que implica no canviar l’actual model turístic. Creu que la societat s’ha estimbat pel fet de dependre d’aquest model econòmic, però vaticina que, més d’hora que tard, toparà amb la mateixa pedra.

Què ens ha ensenyat la pandèmia pel que fa al turisme?
Ens ha mostrat la vulnerabilitat d’un model, el del turisme massiu, i també el camí pel qual hem d’anar, el del turisme de proximitat. No tenim cap altra opció. L’actual model està vinculat als grans fons d’inversió lligats al sector immobiliari i això té una afectació directa en la ciutadania, que ho paga no tenint accés a l’habitatge.
S’hi estan introduint canvis?
Hem tornat a la bombolla d’abans de la covid, perquè hi ha hagut un rescat milionari d’aquesta indústria. La decisió d’apuntalar aquest model és un error. Tornarà a fracassar. Entrem en un nou escenari de crisi energètica, econòmica i social que obliga a fer canvis. Però, per contra, es planteja ampliar l’aeroport de Barcelona i obrir una nova terminal de vaixells de creuer. S’està rescatant el sector amb diners públics i s’està pagant el preu d’incrementar les desigualtats.
A quines batalles dona prioritat Ecologistes en Acció?
Hem d’aconseguir un canvi de model que ens porti a diversificar l’economia i a poder cobrir les necessitats de la població pel que fa a l’energia, l’aigua, l’alimentació, l’habitatge... O ens situem en aquest nou marc i abandonem aquestes polítiques que estan donant suport als grans capitals internacionals, o estem afegint més benzina al foc. Les paraules clau són relocalitzar, decreixement i diversificació de l’economia.
L’organització defensa l’aprovació d’un peatge de 4 euros per entrar a Barcelona. Creuen que tindrà recorregut?
El peatge no és una eina de fiscalitat econòmica de redistribució de la riquesa. Vol canviar el comportament que tenim com a societat. Per canviar de manera estructural els comportaments, hem de fer polítiques d’escala estructural i evitar, per exemple, l’ús individual del vehicle. Per això, nosaltres proposem aplicar el peatge de baixa ocupació i per als que fan servir el vehicle privat de manera habitual. La proposta inclou deu dies de circulació gratuïta a l’any.
Molta gent ha reaccionat a les xarxes i ha demanat que els barcelonins paguin un peatge quan massifiquin altres zones del país.
Es fa molta demagògia i sempre hi ha l’intent de dividir. El pla de xoc que presentem millora l’oferta de transport públic per a la gent que s’hi desplaça des de fora de Barcelona. Som en una cruïlla i no tenim opció. Com menys temps triguem a prendre mesures i a preparar l’economia que necessitem per a la vida, abans ens en sortirem.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
SOCIETAT

En Joan, en Musa i les cosidores, un exemple de la diversitat de Salt

salt

L’AMB impulsa un servei metropolità de moto elèctrica compartida

Barcelona

Segellat de juntes, canvi de vàlvules i rajoles per obrir la piscina de Vallparadís el 22 de juny

Terrassa

S’amplien els topalls d’ingressos per tenir la T-Blanca dels busos

Terrassa
mediterrani

Llibertat pels nou acusats a Grècia del naufragi del pesquer 'Adriana'

barcelona
economia

La moda del te i les infusions creix

Barcelona
SANT FELIU DE GUÍXOLS

Es constitueix un nou Consell Assessor de Patrimoni Cultural

SANT FELIU DE GUÍXOLS
societat

Una forta pedragada afecta diversos punts del territori gironí

serinyà

Comencen a enderrocar l’edifici de l’antic prostíbul Vicente Ferrer

La Canonja