Infraestructures i serveis

Figueres té calculat quant costa posar al dia la ciutat

El pla d’inversions 2020-2030 queda al calaix i es constitueix en guia de les necessitats de futur de cara als pròxims mandats

L’informe, actualitzat recentment, detalla les necessitats futures i les xifra en un cost total de 154 milions d’euros

Saber quant val és el primer pas per decidir què cal afrontar primer

Les necessitats d’inversió a Figueres són poc discutibles. La priorització és una altra qüestió. El cost de les necessitats d’inversió de la ciutat es va xifrar l’any 2020 i més recentment s’ha posat al dia, amb 154 milions d’euros, una quantitat que està detallada en el pla d’inversions de la ciutat, que cobreix un horitzó de 20 anys. L’anunci es va fer en plena pandèmia i ja s’ha vist reflectit en la priorització de les inversions efectuades en aquests dos darrers anys. La despesa en enllumenat públic (1.150.000 euros) i en equipaments esportius (6,3 milions d’euros) n’és la plasmació pràctica més notable. Aquest és un càlcul de costos, una anàlisi tècnica de necessitats que posa en evidència les prioritats.

L’anàlisi de necessitats està estructurada en quatre grans apartats: necessitats de sistemes generals (28.088.094 euros), de l’espai públic (44.398.825 euros), en els equipaments municipals (61.329.972 euros) i en els serveis de clavegueram, pluvials i d’aigua (20.209.213 euros). Un total de 154,026 milions d’euros.

Els àmbits temàtics d’actuació en sistemes generals són cinc. En primer lloc, millora del sistema viari per completar l’anella de rondes, especialment en el tram de ronda Nord entre la carretera de Llançà i l’avinguda Salvador Dalí, i el tram de ronda Oest entre l’Olivar Gran i el Sector Industrial Sud (11.651.855 euros).

En segon lloc, la millora del sistema de drenatge per reduir el risc d’inundació a les àrees urbanes travessades pel rec del Mal Pas, entre el Molí Petit i la Marca de l’Ham (4.693.345 euros). El tercer càlcul de sistemes generals és el cost de la millora del sistema de parcs territorials per enllaçar el castell (BCIN) amb les basses del Terrisser (Natura 2000) i el paisatge de la pedra seca (patrimoni immaterial), mitjançant una àrea de sòl públic (Ajuntament / Generalitat / Estat) i els connectors entre la ciutat i l’espai protegit de la Garriga (2.619.179 euros). Les inversions a l’estació de ponent (TGV), previstes integralment, per tal de transformar els sectors urbans adjacents (Culubret, barri de Sant Joan) de manera simultània i coordinada entre els ajuntaments de Figueres i Vilafant i la Generalitat, tenen un cost per a Figueres de 5.905.006 euros.

I, finalment, les millores puntuals de l’entorn est de l’estació del tren convencional per tal de transformar el sector adjacent a la platja de vies fins a la plaça de braus, la bòbila i el perllongament del carrer d’Itàlia, amb equipaments de centralitat, tot establint les connexions de vianants que cusin aquesta porta de llevant amb l’Eixample de Migdia, estan calculades en 3.248.713 euros.

Eixos prioritaris

El pla director d’actuacions a l’espai públic es divideix en quatre apartats. Els considerats eixos prioritaris estan xifrats en 13.078.150 euros i hi destaca l’adequació de l’avinguda Salvador Dalí, xifrada en 6.724.000 euros, així com l’estació TGV-Passeig Nou, amb un càlcul de cost d’1,3 milions d’euros, i l’avinguda Perpinyà, amb 1,1 milions d’euros. Les actuacions a l’àrea central són de 6,1 milions d’euros, i s’hi desglossen fins a catorze sectors, entre els quals destaquen (per costos) les intervencions a la plaça Catalunya (1,9 milions d’euros) i a la pujada del Castell (1,03 milions d’euros). Pel que fa a la reforma de trams d’itineraris veïnals, se n’han calculat fins a disset (6,02 milions d’euros). Els més costosos són els carrers Pasteur i Ramon y Cajal (1,2 milions) i els de la presó vella (1,1 milions d’euros).

La posada al dia de carrers amb voreres inferiors a 1,5 metres està valorada en l’informe per barris. Es creu que s’hi han de destinar fins a 15,1 milions d’euros. De tots, els més costosos són al barri centre (1,7 milions). En l’apartat de carrers amb voreres més amples, la despesa seria de 2,1 milions d’euros. Els trams estan situats a Parc Bosc, Centre, Eixample Migdia, Creu de la Mà, Cementiri, Eixample-Aigüeta, Marca de l’Ham i Vilatenim. L’adequació d’accessibilitat imprescindible de la ciutat té un cost de 17,2 milions d’euros.

Dins de les actuacions a l’espai públic, el pla director preveu l’adequació de camins de ronda (250.273 euros), de camins saludables (267.160 euros) i de vies ciclistes (352.663 euros) i l’adequació de carrers diversos (208.860 euros). Hi ha espais que es preveuen com a adequables per a aparcament i d’altres, per a estada o zona verda. El cost de posar-ho al dia seria de 738.000 euros.

L’alcaldessa de Figueres, Agnès Lladó, defensa que el pla d’inversions fins al 2030 és més que un full de ruta: “És un projecte de ciutat que serveix per marcar prioritats i millorar serveis com ara l’enllumenat, el clavegueram, la neteja i els equipaments, i que ha de revertir en una millora de la qualitat de vida dels ciutadans.”

Ho situa en el context actual assegurant que aquesta planificació “s’adapta als nous temps” per tal que tothom tingui una ciutat i “es reforci l’orgull de pertinença”. En la línia del discurs de mandat assumit per partits del govern, Lladó assenyala que calia “posar ordre a la ciutat”. “Fer-ho amb una bona planificació és essencial”, hi afegeix.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Unió de Pagesos denuncia destrosses a filats elèctrics del Ripollès

RIPOLL
Regne unit

El govern britànic decreta l’estat de sequera

Londres

Barcelona promet el suport “màxim” a una “connexió energètica” amb Europa

barcelona

Prova pilot per recuperar els punts del carnet de conduir i examinar-se dins de la presó

figueres

El Suprem veu necessari un informe de vulnerabilitat per tallar subministraments

barcelona

Cap de setmana d’alerta màxima a 44 municipis

barcelona

L’Ajuntament de Girona assumeix la gestió dels aparcaments soterrats d’Emili Grahit

girona

Alsina celebra la proposta d’Alemanya per recuperar el gasoducte del MidCat

Barcelona

Els ecologistes critiquen el “xantatge” dels caçadors gironins i demanen més limitacions

girona