Urbanisme

Trencaclosques per descongestionar l’AP-7 a Girona Sud

L’Estat ha començat a treballar propostes per ampliar la capacitat dels accessos, però impliquen afectacions en propietats privades que en poden complicar l’agilitat

Conjuntament amb la Generalitat i els ajuntaments de Salt i Vilablareix, s’han instat a fer una nova trobada aquest abril per avançar

La congestió puntual a la sortida i entrada a l’AP-7 als accessos de Girona Sud ha estat des de fa dècades un problema recurrent per als conductors. De fet, ja s’havia anat agreujant en els darrers anys, amb la gratuïtat de la via per als usuaris de proximitat, però des que van caure els peatges, el setembre passat, s’ha convertit en el pa de cada dia, amb cues de vehicles que fins i tot saturen l’autopista. L’Estat va anunciar fa un mes l’estudi de solucions per ampliar la capacitat d’un accés dissenyat per a uns fluxos de trànsit molt inferiors. I el grup de treball, en què també participen, a més de la Generalitat, els ajuntaments de Salt i Vilablareix, s’hi ha posat, però els primers esbossos de millores només han servit per concloure que és un bon trencaclosques.

El marge és escàs, perquè el Ministeri de Transports cerca una solució provisional i factible, sense grans tràmits d’expropiació, projectes complexos, ni subhastes d’obres complicades, però l’àmbit presenta dificultats. L’alcalde de Vilablareix, David Mascort, coneixedor dels primers esbossos de propostes, admet que “hi hauria afectacions en diverses propietats”, com ara conreus i instal·lacions, que “potser d’aquí a tres o quatre anys caldria revertir”, quan es concreti el planejament del nou hospital Josep Trueta. També hi ha un rec canalitzat que delimita, pel sud, tant la rotonda d’accés a l’avinguda Marquès de Camps i l’Espai Gironès de Salt com el traçat del vial de ronda sud, que demà començaran a reasfaltar (vegeu peça adjunta).

El giratori no es toca

Des del consistori saltenc, el regidor d’Entorn Urbà, Àlex Barceló, confirma que l’objectiu seria una solució ràpida, “que cap a finals d’any pogués estar ja en execució”. La filosofia seria segregar al màxim els accessos dels vehicles que van cap a Salt i la zona de serveis al voltant de l’Espai Gironès.

Malgrat això, una solució simple i més costosa seria remodelar el giratori al límit de l’accés refet a doble nivell, però es descarta d’entrada perquè implicaria la redacció d’un projecte i una tramitació i preu més elevat, admet l’edil saltenc.

Mitjà i llarg termini

Barceló argumenta que el vial existent, que es va inaugurar ara fa tot just dues dècades, s’haurà de sotmetre a canvis a mitjà i llarg termini com a conseqüència de la construcció planificada del nou Trueta molt a prop, al límit entre Salt i Girona. La consecució de l’equipament, anunciada per al 2028, implicarà redactar diversos plans parcials per encaixar-lo al sector, i el regidor saltenc avança que “caldran estudis de mobilitat específics i en profunditat”, a banda d’inversions i canvis viaris ara difícils de preveure amb exactitud.

Tot i la prudència, tant Mascort com Barceló coincideixen que cal mirar de trobar alternatives per descongestionar la mobilitat quotidiana, però comptant que algun dels canvis podria haver de ser reversible més endavant. Fonts de l’Ajuntament de Girona admeten que estan al cas de les converses, però s’estimen més no pronunciar-s’hi, ja que és un debat que ara mateix no afecta el seu terme municipal.

Pel que fa a les obres de millora del ferm del vial, l’Ajuntament de Girona de moment no les preveu. L’accés sud va ser una obra completada pel Ministeri de Foment el març del 2002, amb un cost de 8 milions d’euros, però des d’aleshores l’Estat compta que és titularitat de la Generalitat, com a perllongament de la C-65, però sense cessió efectiva, cosa que l’ha deixat en terra de ningú. En vista del mal estat de les calçades, Salt ha optat per assumir-ne la reparació d’urgència en el seu tram.

LA DATA

08.03.02
Fa vint anys
Foment va inaugurar el vial d’accés sud de Girona a l’AP-7, col·lapsat per la supressió dels peatges.

Salt reasfalta el seu tram de vial Girona Sud des d’aquesta nit

El ferm del vial sud, que discorre pels termes de Salt i Girona, s’ha anat degradant en els darrers anys per la falta de manteniment. I, en vista de la inacció de l’Estat –que el va construir fa dues dècades– i la Generalitat –que n’és la teòrica titular però sense cessió formal signada–, el consistori saltenc ha posat fil a l’agulla i des d’aquesta nit i fins a la setmana vinent actuarà per renovar-hi el ferm inscrit dins del terme municipal.

El municipi hi invertirà 268.453 euros, per refer les calçades. I aquesta nit les obres començaran a partir de les 22 hores a la rotonda del monument de Mururoa, la porta d’accés a l’AP-7. Tots els treballs es limitaran a la franja nocturna i s’allargaran fins a les set del matí. Continuaran la matinada de dijous a divendres, amb l’altra meitat del ferm del giratori, amb desviaments pel passeig Marquès de Camps o la C-65, alternativament.

El reasfaltat del tram saltenc de vial, d’uns 750 metres, s’abordarà les matinades de dilluns a dimarts i de dimarts a dimecres vinents, la primera nit en sentit oest –entre la carretera de Santa Coloma i l’AP-7– i est –a l’inrevés, en la segona–. El regidor de Territori de l’Ajuntament de Salt, Àlex Barceló, insisteix en el fet que “les obres s’executaran en horari nocturn, amb l’objectiu de reduir al màxim l’afectació viària”. I l’alcalde, Jordi Viñas, diu que les obres també afectaran el carrer Lingen i la rotonda del camí dels Carlins, amb “una línia de treball que després de la partida incorporada a partir del romanent ja s’eleva per sobre del milió d’euros”. L’asfaltatge del carrer Lingen i de la rotonda dels Carlins es farà els dies 8 i 13, respectivament, també en horari nocturn.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia