Infraestructures i serveis

Proposen enfortir el tren com a alternativa als vols de baix cost

La PTP exposa en un estudi les millores necessàries al ferrocarril per fer del Prat un ‘hub’ sense haver d’ampliar-lo

L’aeroport de Barcelona pot ser un hub intercontinental sense necessitat d’ampliar la tercera pista si s’aconsegueix reduir el nombre de vols de curt radi i de baix cost amb l’ajut d’una millor infraestructura ferroviària que connecti el Prat amb els aeroports de Girona i Reus i amb alternatives d’alta velocitat als trajectes de menys de quatre hores de durada. Un estudi fet per l’Associació per a la Promoció del Transport Públic (PTP) per encàrrec de l’Ajuntament del Prat de Llobregat que es va presentar ahir xifra en 236 milions d’euros la inversió necessària per situar els aeroports de Girona i Reus a 45 minuts de Barcelona a través del TAV, acabar l’accés ferroviari a l’aeroport de Barcelona i condicionar l’estació intermodal del Prat, inacabada des del 2008. Amb l’ajut de taxes aèries diferenciades per aeroports i trens freqüents, una part dels vols de baix cost es podrien transferir als aeroports de Girona i Reus, tal com va explicar ahir el president de la PTP, Adrià Ramírez.

L’estudi indica que en el context d’emergència climàtica cal oferir alternatives ferroviàries al vols que enllacen Barcelona amb ciutats que estan entre 300 i 750 quilòmetres de distància. “Les emissions que suposa un vol són de 150 a 195 grams de diòxid de carboni, en canvi el mateix viatge en tren seria d’entre 6 i 40”, va exposar Ramírez. En el cas de ciutats com ara València, Saragossa i Madrid, l’opció ja hi és. Pel que fa al sud de França, ja hi ha connexions directes amb Perpinyà, Narbona, Montpeller i Nimes però amb poques circulacions i caldria restablir els enllaços directes amb Tolosa i Marsella perduts arran de la pandèmia. Un altre aspecte de l’informe és la possibilitat de connectar Barcelona amb capitals europees que estan a una distància d’entre 800 i 1.800 quilòmetres a través de trens nocturns, com s’està impulsant a països com ara Àustria. Indiquen que seria una possibilitat vàlida per als desplaçaments turístics ara que cada cop hi ha més consciència ambiental. L’estudi identifica nou corredors susceptibles de ser operats que permetrien connectar 40 ciutats europees amb Barcelona. Totes aquestes alternatives permetrien una reducció de 45.000 vols i 5 milions de passatgers a l’any a l’aeroport de Barcelona.

L’alcalde del Prat, Lluís Mijoler, va tornar a reclamar que es tingui en compte el territori i va destacar que l’informe demostra que “hi ha alternatives per promoure un model d’infraestructures al servei del país i no de les grans empreses”, en referència amb l’ampliació de l’aeroport plantejada per Aena, i va demanar poder abordar-les a la taula institucional per defugir el “xantatge” d’Aena i continuar els treballs de la taula tècnica.

LA FRASE

Hi ha alternatives per promoure un model d’infraestructures al servei del país i no de les grans empreses
Lluís Mijoler
alcalde del Prat de llobregat


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

ESPORT

Reconeixement al joc net i a l’exemplaritat en l’esport

GIRONA
SOCIETAT

La Fira Triumvirat es clou amb activitats de reconstrucció històrica

L’ESCALA
SOCIETAT

Èxit del Mercat de la Furgoteca de Salt

SALT
kenya

Les inundacions ja han provocat un mínim de 228 víctimes mortals

barcelona
successos

La Fira d’Abril es desvincula del tiroteig mortal

BARCELONA
brasil

Almenys 67 morts en els aiguats al sud del país

barcelona
medi ambient

Pla a Sitges per reduir les 52 colònies formades per 956 gats

SITGES
societat

Èxit de la pedalada per reclamar el dret dels infants a anar amb bicicleta

barcelona
medi ambient

Recorren durant tres dies l’entorn del riu Gaià per defensar-ne el cabal ecològic

salomó