Societat

Restauració i comerç no veuen “el final del túnel”

Bars i restaurants se senten menystinguts i exigeixen obrir com els altres comerços

S’alcen veus en contra de les declaracions imprecises del govern, que generen “confusió i desànim”

La restauració i el comerç no veuen “el final del túnel” i critiquen les indecisions dels polítics, que creen, diuen, més confusió i el desànim de la ciutadania. “Tot són males notícies, però a mi el que em preocupa més són aquests globus sonda que van enviant els polítics, que no se sap si seran certs o no, però creen molt desconcert”, va lamentar ahir Àlex Goñi, president de Pimec Comerç, que, davant les insinuacions que potser hi haurà confinament de cap de setmana, es pregunta: “Però això per què ho diuen així sense assegurar-ho? Per ineptitud? Per por? Per inseguretat?”

Tot i que el comerç s’està ressentint molt del tancament de l’hostaleria –“són dos sectors que vivim en maridatge”, recorda Àlex Goñi–, la restauració està a punt d’enfonsar-se definitivament a tot el país. El territori tem un possible confinament de cap de setmana i, en general, tot el sector de la restauració se sent discriminat en relació amb altres zones de l’Estat, on, tot i que també hi ha restriccions horàries, sí que es poden obrir bars i restaurants. En aquest sentit, l’Associació d’Empresaris d’Hostaleria de Tarragona (AEHT) va assegurar ahir que el toc de queda i la limitació per servir comandes a domicili “és un cop més” per als restauradors, ja en una situació molt delicada. El president de l’AEHT, Francesc Pintado, va reconèixer que confiaven que amb el toc de queda el govern permetés reobrir negocis, cosa que no ha estat així, motiu pel qual se senten “enganyats”. “No pot ser que un conseller traslladi una manera de veure les coses i aposti per donar suport al sector i al final quedi en no res”, va lamentar. El Gremi de Restauració de Barcelona va dir ahir que, després d’onze dies de tancament, s’ha pogut comprovar que això “no està contribuint a reduir la transmissió i sí, en canvi, a dificultar la supervivència de les empreses”.

La restauració vol que els establiments puguin obrir i acceptar clients més enllà de vendre menjar per emportar-se, des de les sis del matí fins a les nou de la nit. Demanen que l’obertura en aquesta franja horària sigui ara i no s’hagi d’esperar que es compleixin els quinze dies que s’havien previst (que expiren aquest divendres, 30 d’octubre, a mitjanit).

40 milions no són res

La restauració també critica l’ajuda de 40 milions d’euros que donarà la Generalitat al sector per compensar les pèrdues d’aquests quinze dies, que en realitat “són 1.500 euros per NIF comercial, independentment del tipus d’establiment o de si un empresari té més d’un establiment”. Ahir al matí, el conseller d’Empresa i Coneixement, Ramon Tremosa, va presentar les línies d’incentius per a la restauració i els centres d’estètica i bellesa. També va criticar aquesta ajuda de 40 milions el president de Pimec Comerç, que creu que aquests diners “són per quedar bé i no per solucionar res”. Goñi creu que, si realment es volgués ajudar, “posaria damunt la taula 400 milions”. Pimec Comerç assegura que en les últimes setmanes tenen inputs que revelen que “fins i tot està baixant la venda d’alimentació”.

D’altra banda, l’Anged (Asociación Nacional de Grandes Empresas de Distribución), que representa grans superfícies i grans magatzems, que han patit molt en aquesta crisi, de moment no vol especular més enllà de les mesures actuals. Recorda que han fet un esforç molt gran per adequar les mesures de seguretat i higiene en tots els centres i per “garantir el subministrament de tots els productes” per tal que no hi hagi desabastiment.

LES XIFRES

40
per cent
de petits comerços es poden beneficiar d’un nou barem de l’AMB per cobrar la taxa de residus.
1.500
euros
és l’ajuda que es donarà a cada restaurador dels 40 milions que destina el govern a pal·liar l’aturada de 15 dies.
1
mes
i escaig falta per al tret de sortida de la campanya de Nadal, que hauria de començar amb el Black Friday.

“Ha desaparegut la compra lúdica”

“Ha desaparegut la compra lúdica”, diu Àlex Goñi, president de Pimec Comerç. “La gent va a comprar el que necessita i els establiments anem fent, sense alegries, però anem fent. Però allò d’anar a comprar per gust, d’anar a passejar i entrar en alguna botiga.... res! Sense un bar per anar a prendre un cafè, la gent va a comprar el que és necessari i prou, però no per disfrutar ni per anar a passar una estona”, denuncia. I és en aquest context que el rellotge corre i se’ns acosten dates que, fins l’any passat, estaven marcades en vermell en el calendari: el Black Friday, primer, i la campanya de Nadal. Tot i que les perspectives de les properes setmanes són “dolentes”, el sector del comerç es resisteix a donar per perduda del tot la campanya de Nadal. Goñi explica: “El febrer passat, a Barcelona, ja havíem començat a parlar de la supercampanya de Nadal internacional que faríem, i al març va caure tot en un forat.” I ara? “Doncs de moment pensem que farem una campanya més casolana, però s’han de col·locar els llums, s’ha de fer algun espectacle al carrer, s’han de fer fires nadalenques, hem de reactivar-nos com sigui. No podem acabar tots amb depressió!”, insisteix.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia