Educació

llengua

El català, en situació crítica a quart d’ESO

El percentatge d’alumnes de quart d’ESO que afirmen que el català és la seva llengua d’identificació és tan sols d’un 25,4%, una taxa que ha anat caient des del 2006, quan arribava al 36,5%. La progressió descendent es comprova si es té en compte que el 2013 el percentatge era del 31,5% i el 2021, del 27%. Ho revela l’Estudi sociolingüístic de l’alumnat de quart d’ESO que el Departament d’Educació va fer públic ahir i que detalla les dades sociolingüístiques familiars i els usos lingüístics generals en el context escolar i en les activitats fora del centre d’una mostra 3.519 alumnes procedents de 54 instituts. La tria, que també ha estat equilibrada per gènere, permet extrapolar els resultats a tota la població de quart d’ESO de Catalunya.

El text assenyala que els usos lingüístics entre aquests alumnes varien si l’àmbit d’ús és col·loquial o institucional. Així, en la comunicació entre l’alumnat fora de classe és on el català té una presència més baixa, juntament amb la comunicació entre l’alumnat dins de l’aula. Segons el text, el 61% dels alumnes enquestats afirma que “mai o poques vegades” utilitza en català en contextos informals, mentre que el 2021 aquest percentatge era del 57%. Alhora, un 27,5% de l’alumnat assegura que utilitza el català “sovint o gairebé sempre”, mentre que el 2021 el feia servir un 33%.

Val a dir que l’ús del català per part dels professors a l’hora d’adreçar-se als estudiants ha augmentat: un 50,3% dels estudiants afirmen que el professorat “sempre o gairebé sempre” es dirigeix als alumnes en català, mentre que el 2021 havia tingut aquesta percepció només un 46,8%.

L’informe també descriu que més d’un terç, concretament un 35,5%, dels alumnes de quart d’ESO fa menys de cinc anys que són al sistema educatiu català, fet que influeix en els coneixements de català i de castellà d’aquesta població i en els usos que fan de totes dues llengües. Concretament, un 44,6% d’aquests alumnes provenen de l’Amèrica Llatina, alhora que creix molt significativament l’alumnat procedent d’Àsia, que passa del 6% el 2021 al 20% actual. Només un 1,8% ha nascut en altres territoris de l’Estat, assenyala el text.

El departament vol que l’anàlisi de les dades sigui útil per a la millora de la pràctica pedagògica i, alhora, proporcioni als responsables de les polítiques educatives informació necessària per a la presa de decisions sobre el conjunt del sistema educatiu.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Netegen la piscina de Vallparadís per arreglar les fuites del vas i repararan el paviment exterior

TERRASSA
Societat

L’Ajuntament de Badalona posa punts d’informació sobre drogues a les Festes de Maig

TURISME

Bandera blava per a 95 platges i 23 ports catalans

BARCELONA
SOCIETAT

Desnonen a Ciutat Vella dos pisos amb persones vulnerables

BARCELONA
societat

Més de 270 entitats s’uneixen per impulsar la transició ecosocial a Catalunya

barcelona
SOCIETAT

Salut invertirà 45 milions en l’ampliació de l’Hospital del Vendrell

El Vendrell

27 platges gironines, guardonades amb Bandera Blava

girona
SOCIETAT

Un cotxe detectarà a partir de demà les infraccions al carril bus

BARCELONA
societat

Els acampats a la UB amenacen d’allargar la protesta durant el 12-M

Barcelona