Infraestructures i serveis

FGC rebrà 1.000 milions en els propers cinc anys

El contracte programa 2022-2026 fixa el finançament de la Generalitat

Permetrà desplegar el tren a l’aeroport, el servei de Rodalies a Lleida i el tramvia al Camp de Tarragona

El nou contracte programa de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) amb el govern dotarà l’ens amb més de 1.000 milions d’euros en els propers cinc anys, que seran cabdals per garantir el desplegament més enllà de l’entorn metropolità. L’any vinent està prevista la posada a licitació del projecte constructiu del tramvia del Camp de Tarragona, el primer que gestionarà FGC, perquè pugui estar enllestit el 2025. També l’any vinent s’han de posar en circulació noves unitats de trens a les línies del Vallès. Està previst que a mitjan any es puguin implementar les noves freqüències, amb trens cada 5 minuts des de Terrassa i Sabadell i cada 2,5 minuts des de Sant Cugat a les hores punta.

Es tracta del segon contracte programa entre la Generalitat i FGC, que van signar ahir al Museu Marítim de Barcelona el vicepresident del govern i conseller de Polítiques Digitals i Territori, Jordi Puigneró; el conseller d’Economia i Hisenda, Jaume Giró, i la presidenta d’FGC, Marta Subirà, que va posar l’accent en el protagonisme que tindrà la línia Llobregat-Anoia en els pròxims anys. Un dels projectes més destacats d’aquest període és el perllongament de l’L8 entre les estacions de plaça Espanya i Gràcia, previst per a finals del 2026 si les obres segueixen els terminis previstos, i que permetrà enllaçar amb les línies del Vallès. Aquesta millora podria tenir un impacte d’uns 40 milions d’usuaris. En aquest mateix àmbit, hi ha projectades les integracions urbanes als municipis d’Igualada i Manresa, “dos projectes molt esperats pel territori”, va indicar. FGC també preveu assumir el 2025 la connexió ràpida entre l’aeroport i Barcelona. En l’àmbit del transport de mercaderies, s’incorporaran cinc noves locomotores híbrides aquest 2022.

Les aportacions de la Generalitat en els propers anys prenen com a punt de partida els 175 milions d’euros d’enguany, i la xifra tindrà un creixement anual del 3,1%, seguint les recomanacions del Departament d’Economia. A aquests recursos, s’hi ha d’afegir l’aportació que fa l’Autoritat del Transport Metropolità i els ingressos dels bitllets venuts, que preveuen la recuperació dels viatgers el 2022 respecte a les xifres del 2019 i un creixement anual del 3,1%. L’any vinent, l’import total d’aportacions ascendeix fins als 371,5 milions d’euros, 180 dels quals els posarà la Generalitat. En anys successius, la xifra global s’anirà incrementant fins als 448 milions el 2026.

FGC fixa també projectes estratègics per desenvolupar a partir del 2030, com un túnel per desdoblar la línia del Vallès des de Sant Cugat, la posada en marxa d’un tren d’altes prestacions entre Barcelona i Occitània i el metro del delta del Llobregat, un projecte diferent del del Mitma, que té previst posar a licitació en breu l’estudi de futures alternatives per a la nova connexió entre Castelldefels i Barcelona.

LA XIFRA

371,5
milions d’euros
són les aportacions previstes per al 2022 a FGC, 180 milions dels quals són en el contracte programa signat ahir.

Marge fins a l’estiu per al traspàs íntegre de Rodalies

El traspàs integral de Rodalies apareix com a projecte estratègic a llarg termini a desenvolupar per FGC. Per als propers cinc anys, l’única inversió inclosa en el contracte programa és per al desplegament de Rodalies a Lleida, la línia que va fins a Manresa passant per Cervera, prevista per al 2024, i la compra d’un nou tren per al servei de la línia entre Lleida i la Pobla de Segur, que arribarà durant el 2022. Tot i això, el vicepresident Puigneró va insistir ahir en la necessitat que la Generalitat gestioni íntegrament el servei de Rodalies i dona de termini fins a l’estiu per tenir una resposta de l’Estat. Si fos així, Puigneró va explicar que seria un traspàs per fases i que s’anirien incorporant “tots els elements que permetin que FGC pugui assumir aquest servei de Rodalies”. El vicepresident va reiterar que el govern no vol un traspàs parcial com el que ja es va fer el 2009, que va qualificar de “traspàs de fireta”, i va dir que no acceptaran que es parli de traspàs si no hi ha voluntat de canviar res. Puigneró va assegurar que FGC ha demostrat que “és capaç de donar un bon servei” i va reclamar a l’Estat que accepti fer el traspàs si no pensa fer les inversions necessàries. Un cop esgotat el termini, si no hi ha cap resposta, el vicepresident va dir que ho denunciaran “políticament”. “Veurem si la voluntat que tenen per parlar de les coses que preocupen la gent són paraules buides o al darrere hi ha la intenció de millorar el servei.”



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
infraestructures

Interrompuda la circulació de trens entre Calaf i Sant Vicenç de Castellet per una incidència a Manresa

Manresa
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Més inestabilitat a la vista

Barcelona
Infraestructures

L’aeroport del Prat, en plena activitat d’agost

El Prat de Llobregat
medi ambient

Es manté l’alerta de l’Inuncat per la previsió de pluges intenses a la Catalunya Central i al nord-est del país

barcelona
universitats

La UB torna a situar-se entre les 200 millors universitats del món

barcelona
incendis forestals

Detingut i empresonat el presumpte autor de nou incendis al Prat de Llobregat

El Prat de Llobregat
medi ambient

La posidònia, amenaçada pels fondejos dels vaixells en zones protegides

alacant

La lucidesa del somni i la perfecció tècnica en la pintura

Decauen una part de les restriccions per evitar focs

BARCELONA