Un informe europeu retarda fins al 2013 la finalització de les obres del TAV a Girona

Valora positivament els treballs del tercer rail entre Girona i Figueres, però descarta que per ara hi passin mercaderies

Davignon és des de fa quatre anys el coordinador europeu per a l'eix ferroviari d'alta velocitat del sud-est d'Europa. A l'agost va entregar el seu últim informe, ja que ara serà substituït per Mario Secchi. En el document es mostra crític amb els retards de les obres respecte a les estimacions que s'havien donat el 2006, si bé també destaca els esforços d'Adif per minimitzar-ne els efectes, i posa el 2013 com a data d'acabament de les obres. Això contrasta amb el que sempre ha defensat l'Estat, que, després d'anunciar que no podria complir la data del 2009, va posar el 2012 com a termini definitiu. Per Davignon, «el punt més crític del calendari és, sens dubte, la travessia subterrània de Girona, que implica una estació també subterrània, la construcció de la qual va començar fa uns mesos». En el seu balanç final pel que fa a la línia del Mediterrani, afirma que la impossibilitat de donar continuïtat al tram transfronterer és un «risc», i que no haver anticipat això obliga a repensar una solució transitòria «el més operativa possible», perquè, si no és així, «el projecte podria estar mancat de verdadera utilitat més enllà del que és raonable».

Valoració del tercer rail

L'informe també valora positivament les obres del tercer rail entre Girona i Figueres per poder utilitzar provisionalment el tram fins a Perpinyà. Davignon, però, en limita l'ús a tan sols alguns trens de viatgers, i destaca que això permetrà provar els materials i el servei de l'enllaç internacional abans de la posada en marxa de tota la línia. Per a les mercaderies, però, opina que el tercer rail no es farà servir, perquè «els operadors històrics no semblen estar en condicions encara de disposar del material adequat per donar aquest servei». A més, aconsella que es passi a l'ample internacional també el tram entre el port de Barcelona i Girona, de manera que es puguin separar els combois de viatgers i els de mercaderies fins a la frontera i no se saturi la línia.

L'exemple de TP Ferro

El coordinador europeu també destaca les compensacions a TP Ferro pels retards en les obres, i considera que són necessàries per evitar una possible fallida de l'empresa per la falta d'ingressos en no passar-hi trens. Veu la col·laboració entre l'administració pública i l'empresa privada com una eina de futur per a aquest tipus d'infraestructures, i diu que per això un mal final de TP Ferro posaria en qüestió aquests projectes.

El Consell de Ministres va aprovar fa deu dies la compensació per a l'empresa TP Ferro, que ha executat i que gestionarà les obres del tram internacional del TAV entre Figueres i Perpinyà. L'empresa va acabar la feina el febrer d'aquest any, tal com estava estipulat en el contracte amb l'Estat, però a causa dels retards en la resta de trams encara no hi passen trens. Això obligarà l'Estat a indemnitzar la companyia, perquè l'amortització de les obres està previst fer-la amb un peatge que gravarà cada tren que circuli pel túnel del Pertús. La compensació serà de 128 milions d'euros en una obra que en va costar mil milions. 62 milions es donaran com a indemnització, mentre que la resta es lliuraran a través de préstecs participatius: 20,4 milions aquest any, i 45,9 entre el 2010 i el 2012. A més, la concessió s'ampliarà de 50 a 53 anys.

No afectarà als horaris actuals

La posada en servei del tercer rail, amb el pas de trens d'alta velocitat per a passatgers i també de més trens de mercaderies que aprofitaran el túnel del Pertús, no hauria d'afectar els serveis que Renfe ofereix actualment als usuaris, ni pel que fa a freqüències ni a horaris. Això és el que la companyia ha dit a la plataforma d'usuaris de les comarques gironines, ja que, segons un dels seus portaveus, Albert Orriols, «Renfe ens ha dit que això no ens hauria d'afectar per res, i que tot ha de continuar igual que ara». D'altra banda, des de la plataforma han demanat una reunió extraordinària del comitè d'usuaris que es va crear fa poques setmanes, i que és una mesa de diàleg entre els usuaris i la companyia. El motiu és l'augment que hi ha hagut en el preu dels bitllets arran de la posada en servei del nou model de tren, que arriba fins a un 20% en els bitllets senzills, sense afectar per ara els abonaments. A més, es vol aprofitar la reunió per preguntar quines són les previsions d'augment de preus per a l'any que ve, i si no hi ha res de nou, la trobada es faria aquesta setmana mateix. D'altra banda, la plataforma vol proposar també que es convidi al Síndic de Greuges a les reunions, i també està pendent de tancar amb Renfe la devolució exprés del bitllet en cas de retard de 15 minuts.

Els problemes per als mercaderies

Els trens de mercaderies tindran importants problemes tècnics en el moment de circular per la línia del TAV, sobretot en el tram internacional, i també de convivència amb els trens de viatgers. Tal i com s'explica a l'estudi Situació actual i potencialitats de l'eix ferroviari per al transport de mercaderies a Girona, encarregat per la Cambra de Comerç i realitzat per l'Institut Cerdà, que es tracti d'una línia de trànsit mixt genera «dèficits» per a la gestió conjunta dels dos tipus de combois. La previsió de creixement dels trens de mercaderies faria necessari augmentar el nombre d'apartadors, els trams en què aquests combois poden ser apartats perquè passin els de viatgers, que van molt més de pressa. En el tram gironí només n'hi ha de previstos a Vilobí i al voltant de Figueres. A més, les estacions i els apartadors s'han fet pensant en trens de fins a 450 metres de llarg, tot i que s'apunta que en el futur n'hi poden haver de fins a 750 metres. També és important el pendent que hi haurà al túnel del Pertús, i també al de Girona, amb rampes de fins a 18 mil·lèsimes, tot i que per als mercaderies el millor és que no superin les 12 mil·lèsimes, tant per l'excés de força que ha de fer la locomotora com pel descens de velocitat. El tonatge dels trens també farà encarir el manteniment de la línia del TAV.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.