Successos

Els Mossos no multaran les prostitutes a les vies estatals

La prohibició de la prostitució que prepara Interior se sustenta en la modificació de la llei de carreteres de la Generalitat

On n'hi ha més és a l'N-II, que és estatal

L'anunciada llei de la conselleria d'Interior que havia d'aconseguir materialitzar l'objectiu del conseller Felip Puig d'eliminar la prostitució de les carreteres catalans, va pel camí de tenir un final esperpèntic, ja que la norma, ara per ara, només facultarà els Mossos a sancionar meretrius i clients a les carreteres de titularitat de la Generalitat i en deixarà al marge les carreteres de titularitat estatal, com ara l'N-II, l'N-260 o l'N-340, que, en definitiva, són les que aglutinen la gran majoria de les prostitutes.

La paradoxal situació la provoca la complexitat competencial i legal. Segons el secretari general d'Interior, Xavier Gibert, la prohibició de l'oferta de serveis sexuals arran de carretera que prepara la Generalitat en el marc de la llei òmnibus es realitza a través de la modificació de la llei 2/2009 de carreteres de la Generalitat, que, és clar, no abasta les carreteres de titularitat estatal. Per això la capacitat sancionadora, que la Generalitat atribuirà al Servei Català de Trànsit (SCT) amb els mossos com a instrument d'imposició de denúncies, no afectarà les carreteres estatals. Gibert remarca que això no suposa que els Mossos no puguin actuar a l'N-II i altres carreteres estatals, on sí que podran aixecar acta per comunicar la presència de prostitutes, però no les podran multar. Les sancions que Interior, a través d'aquesta modificació legal que encara està en tràmit parlamentari, preveu per a clients i prostitutes poden arribar als 30.000 euros, segons l'anunci que va fer la conselleria fa uns mesos.

La situació que es crea resulta contradictòria, ja que la prohibició de la prostitució arran de carretera que planteja la Generalitat es justifica en termes de seguretat del trànsit, competència que la Generalitat té traspassada i que sí que assumeixen els Mossos en totes les carreteres de Catalunya.

En aquest sentit, Gibert exposa que estan en negociacions amb els representants de l'Estat per intentar vehicular convenis que permetin trobar una fórmula coordinada per sancionar també les meretrius de les seves carreteres.

La Generalitat sí que ja treballa en convenis amb ajuntaments que han aprovat ordenances municipals que prohibeixen la prostitució a carrers i carreteres perquè els mossos siguin l'instrument per fer-les complir. És el cas, per exemple, de Riudellots de la Selva, que va aprovar una ordenança en aquest sentit. També la té en tràmit d'exposició al públic Vilademuls, que precisament té diversos punts on paren les prostitutes que són dins del terme municipal i toquen a l'N-II. L'Ajuntament, que preveu multes d'entre 700 i 3.000 euros tant per a prostitutes com per a clients, s'ha preocupat d'incorporar específicament en el text de l'ordenança que la prohibició d'oferir serveis sexuals a la via pública abarca totes les vies, siguin de titularitat municipal, de la Generalitat, de la Diputació o estatals. Si els Mossos, com és intenció de l'alcaldessa, Dolors Rovirola, van a fer complir l'ordenança de Vilademuls, es produirà la situació rocambolesca que les noies que parin arran de l'N-II en terme de Vilademuls seran multades i les que siguin uns quilòmetres més amunt, a Bàscara o Pontós, per exemple, no. Cosa que pot motivar que les noies senzillament canviïn de lloc.

3.000
euros
és la sanció màxima que l'Ajuntament de Vilademuls compta posar a prostitutes i clients
30.000
euros
pot arribar a ser l'import de la sanció a qui faci transaccions sexuals arran de les carreteres de la Generalitat
2.000
euros
és el preu del lloguer d'una rotonda de l'N-II que els mafiosos cobren als grups rivals

De les ordenances al Zotal: mètodes inútils

Els intents per treure les prostitutes de les carreteres s'han fet des de tots els sectors i amb mètodes ben diversos, però ara per ara no n'hi ha cap que hagi donat resultat, i representants de la Generalitat comencen a veure clar que l'únic sistema per eradicar la prostitució és atacar el client, és a dir, eliminar la demanda perquè no sigui un negoci lucratiu per a les màfies. S'ha arribat a l'extrem que els mafiosos de la prostitució s'han fet els autèntics amos de la carretera, fins al punt que cobren un lloguer a les bandes rivals per deixar-los posar noies al seu territori. Per exemple, fa uns mesos, per una casualitat, la policia va descobrir que una rotonda d'accés a la Jonquera per l'N-II costa 2.000 euros de lloguer al mes. Paradoxa: els mossos no podran multar-hi les prostitutes, però els proxenetes cobren impunement per l'ús de la carretera, per estatal que sigui.

Les temptatives dels ajuntaments de multar per la via de les ordenances municipals també han tingut resultats decebedors: la policia municipal, com la de la Jonquera, ha tingut una feinada excepcional per no cobrar ni una sola de les sancions que s'havien posat a les noies. Només algun client, per por que la multa li arribés a casa, va pagar allà mateix. Més original va ser l'alcaldessa de Vila-sacra, que va optar per ruixar amb Zotal, un producte de neteja que es caracteritza per la seva pudor, la rotonda de la C-260 del seu municipi on es posaven les noies. Però la carretera de Figueres a Roses continua també plena de noies als vorals.

“Acabarà per si mateix”

El màxim responsable del trànsit a l'Estat, Pere Navarro, en vista d'aquests intents de la Generalitat per eliminar la prostitució de carretera, té clars tres aspectes. En primer lloc, que per les informacions que li arriben a ell, una proliferació de prostitutes a la carretera no es produeix a cap altre punt de l'Estat com a Catalunya. En segon lloc, considera que si la Generalitat utilitza la seva llei de carreteres per prohibir la prostitució com a activitat que es realitza a les zones de domini públic, el que tocaria seria que les sancions les imposés el Departament de Carreteres, de la mateixa manera que es fa amb qui incompleix la normativa sobre senyalitzacions o penjada de cartells a les vies. I en tercer lloc, entén que el fenomen de la prostitució ha d'“acabar per si mateix” quan els països dels quals procedeixen la majoria de les noies que s'hi dediquen a les carreteres acabin el seu procés emergent, i no es vegin obligades a prostituir-se. El que no sap aventurar Pere Navarro és quan arribarà el dia d'aquesta fi.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.