Successos

Un 23% menys d’accidents amb ciclistes enguany a la demarcació de Girona

S’han reduït dels 118 del 2021 als 91 d’aquest 2022, tenint en compte el període fins al 15 de novembre

Queden també per sota dels 108 del 2019

Els accidents de trànsit en via interurbana amb bicicletes implicades han disminuït un 23% a les comarques gironines. En concret, s’ha passat de 118 a 91 respecte al mateix període de l’any passat (de l’1 de gener al 15 de novembre). El coordinador de seguretat viària i mobilitat del Servei Català de Trànsit (SCT), Òscar Llatje, ha admès, en resposta a l’agència ACN, que no hi ha cap motiu que justifiqui la davallada, però afirma que se segueixen fent campanyes de conscienciació per protegir els ciclistes. A més, el SCT recomana pedalar en grup i dur vestimenta vistosa.

Les comarques amb més accidents registrats aquest 2022 són les de costa: el Baix Empordà (22), l’Alt Empordà (17) i la Selva (14), per aquest ordre. I el Gironès, on també se n’han produït 14. Per comarques, on més s’han reduït els accidents amb ciclistes implicats és a la Cerdanya (50%) i també a l’Alt Empordà (37%) i la Selva (33,3%). Això en comparació amb les xifres prepandèmiques del 2019, quan se’n van produir 108 en total –encara un 16% més que aquest 2022– i que el coordinador de seguretat viària i mobilitat del SCT defineix com el període “més semblant” pel que fa a condicions de mobilitat. De fet, gairebé totes les comarques gironines han registrat menys accidents i només n’hi ha una (el Ripollès) on “han augmentat significativament”, passant de 2 a 8. “Pot ser un fer esporàdic; un tema de mala sort.”

Entre el 2017 i el 2022, les causes d’accidents de ciclistes més comunes han estat caigudes (35%), envestides (17%) i fregaments o col·lisions laterals (12%). I entre les menys freqüents hi ha els atropellaments (1,7%), els xocs amb animals (1,7%) i les col·lisions contra objectes sense sortir de la via (1,1%). Seguint la tendència, la majoria d’accidents es produeixen amb la mateixa bicicleta (44,9%), seguits dels que tenen turismes implicats (36,5%). Les estadístiques també mostren que els accidents en via interurbana s’acumulen els cap de setmana i als matins. Llatje ho atribueix al fet que “és quan més bicicletes hi ha en vies interurbanes”. En concert, la mitjana dels últims cinc anys revela que un 18,5% dels accidents es produeixen els dissabtes al matí i un 16,3%, els diumenges durant les primeres hores del dia. Una incidència que dista molt del 6,7% que completa el podi i es repeteix tant dissabte a la tarda com dimarts al matí.

LA XIFRA

91
accidents
amb ciclistes implicats hi ha hagut aquest any a les comarques gironines. Cap de mortal, i un 23% menys respecte al 2021.

Cap víctima mortal, per ara, aquest 2022

Pel que fa a accidents mortals, a la demarcació de Girona no se n’ha produït cap en tot el 2022, a diferència dels dos accidents mortals el 2021, un el 2020 i tres el 2019. Des del SCT plantegen que una de les causes de la reducció pot ser l’ús creixent de carrils segregats com a vies verdes. També tenen sobre la taula el civisme de les bicicletes a la carretera, “que s’acostumen a comportar bé en vies interurbanes”, on Llatje assegura que hi ha menys actituds imprudents que dins dels municipis.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.