Política

L’Estat pot certificar un nou cisma al govern per la B-40

Puigneró reclama el conveni que concreti el traspàs de diners, la projecció i l’execució del tram entre Terrassa i Sabadell a la bilateral tècnica de divendres

ERC registra una proposta en contra al Parlament

Divendres es pot certificar oficialment el nou cisma entre ERC i JxCat promogut des de La Moncloa en matèria d’infraestructures si, com va reclamar ahir el vicepresident i conseller de Polítiques Digitals i Territori, Jordi Puigneró, la representació de l’executiu espanyol que ha de participar en la subcomissió tècnica de la comissió bilateral d’infraestructures presenta una proposta concreta que certifiqui la voluntat expressada divendres passat per la ministra de Transports, Raquel Sánchez, en l’acte sobre mobilitat al Vallès –al qual a última hora no va assistir el govern – de traspassar a l’executiu català el tram de la B-40 entre Terrassa i Sabadell. És a dir, si es concreta el conveni refermant que la Generalitat en redactarà el projecte, l’executarà i el govern espanyol el pagarà a través de l’addicional tercera de l’Estatut per fer el tram per unir el tram en funcionament parcial i que s’acaba a Terrassa amb la veïna Sabadell, però com una ronda. Una cessió que també ha d’incloure tenir-ne la titularitat. “La infraestructura ens sembla bé, però volem detalls sobre com es pagarà aquesta infraestructura i compromisos ferms”, va assegurar Puigneró.

ERC s’ha mostrat, des de la plantada de divendres, crítica a recuperar un projecte del quart cinturó “caduc i insostenible” dissenyat la dècada dels seixanta del segle passat i, com ja va fer dimarts la portaveu Marta Vilalta, la portaveu adjunta al Parlament, Meritxell Serret, acompanyada d’altres diputats del Vallès, com Juli Fernàndez, Chakir El Homrani i Ángeles Llive; la secretària de Transició Ecològica i Habitatge d’Esquerra, Sílvia Casola; i els regidors de Sabadell i Terrassa, Gabriel Fernàndez, i Isaac Albert, van presentar una proposta de resolució que es discutirà a la comissió de territori en la qual exigeixen al govern espanyol “l’aturada definitiva del projecte de la B-40/quart cinturó, i eliminar projecte, traçat i reserves” i que resolgui que l’expedient del tram entre Terrassa i Granollers té la tramitació de l’avaluació ambiental caducada per tercera vegada. Una posició que també comparteixen els comuns i que també topa clarament amb la dels seus socis socialistes a Madrid.

Una demanda que s’acompanya de la petició d’inversions en el tren orbital que connecti el Vallès amb el Penedès i el Maresme; millorar la connexió actual entre Rodalies i FGC; l’estudi d’un tramvia entre Terrassa i Granollers amb serveis a tots els municipis sense xarxa ferroviària, així com millores la xarxa viària secundària, entre altres. A la proposta no s’inclou un rebuig explícit de la possible cessió de l’executiu espanyol al tram concebut com a ronda nord entre Terrassa i Sabadell, i que recull el pla de mobilitat del Vallès aprovat amb el vistiplau de l’anterior govern, també de JxCat i ERC, el febrer del 2021. Serret, però, va assegurar que “no hi cap acord escrit, ni desgranat ni pautat” amb el govern i que la mirarien, però va refermar que la posició històrica d’ERC és que hi hagi “més transport públic”.

Puigneró i Elena discrepen sobre el peatge a la C-32

El vicepresident i i conseller de Polítiques Digitals i Territori, Jordi Puigneró, i el conseller d’Interior Joan Ignasi Elena, van fer visible ahir un altre capítol de discrepàncies, en aquest cas sobre les possibles solucions per reduir els embussos i les cues a l’AP-7 en determinats moments. Elena havia defensat la possibilitat de poder fer gratuït el peatge de la C-32 sud de manera puntual quan hi hagi episodis de retencions a l’AP-7. “Seria una bona notícia, perquè a la C-32 sud hi caben més vehicles”, va assegurar, defensant la possibilitat de fer una “rescat parcial” durant una entrevista a Catalunya Ràdio. Hores després va tenir la rèplica del vicepresident, que va afirmar que aixecar barreres a la C-32 al sud “no és la solució” per reduir cues a l’AP-7 i va defensar abordar el problema “de forma integral”.

Puigneró sí que va donar “tot el suport” a les mesures que proposen carrils addicionals, un sistema de grues i restriccions de circulació de camions a l’AP-7, malgrat que ha reconegut que es tracta de solucions “puntuals” que “no solucionen el problema a mitjà i llarg termini”. En aquesta línia, demana a l’Estat que es “posi les piles” en matèria d’inversions per evitar “posar permanentment pedaços” a la situació.

De la seva banda, la patronal Foment del Treball va mostrar els seus dubtes sobre les actuacions encaminades a restringir el pas de camions a l’AP-7 els caps de setmana perquè considera que tindran “afectacions econòmiques i logístiques en les cadenes de proveïment”, sobretot en els sectors qualificats d’essencials. La patronal expressa que les afectacions haurien d’aplicar-se “només com a últim recurs” amb “caràcter molt excepcional” i lamenta que no s’hagin planificat abans ni dialogat amb el sector.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia