Política

Jaume Oliveras

Alcalde del Masnou (ERC)

“Els veïns, per sortir del poble, miraran a la C-32 i no a l’N-II”

“Les eleccions són al maig i el govern continua treballant en funcions. Esperem que la pacificació avanci segons el calendari”

“Vam dir que no a extreure sorra del fons marí, però estem disposats a parlar-ne si ens presenten una altra proposta”

Tenim el repte de millorar el transport públic en un municipi complicat per la seva orografia

Encapçala el tercer mandat consecutiu com a alcalde del Masnou i té clar que el principal repte serà la transformació per pacificar l’N-II. Li demanem per aquest i altres reptes de futur que té el govern municipal.

El president Aragonès va anunciar al Masnou els 384 milions per millorar la mobilitat al Maresme i pacificar l’N-II. Amb els pressupostos prorrogats a Madrid i l’anunci d’eleccions, veu perillar l’obra?
Estic convençut que no. És un projecte que estem esperant des de fa molt temps. La Generalitat està acabant el projecte de pacificació de l’N-II i dels accessos de l’autopista, que és la part que està més avançada. Les eleccions són al maig i el govern continua treballant en funcions. Esperem que la pacificació avanci segons el calendari previst. No ens ha de preocupar.
La previsió era començar pel Baix Maresme. Teniu calendari?
No en tenim, però la previsió era començar les obres el 2025, que es podria allargar cap al 2026. Per part nostra hem fet la feina i, abans que la Generalitat, vam dibuixar com ho volíem. Ens queda algun serrell per tancar, però ens hem posat d’acord en com havien de ser les tres rotondes noves a l’N-II o el carril bici a la trama urbana.
Què suposarà per al Masnou, a més de treure trànsit?
És un canvi radical en la mobilitat a tot el municipi. Això ens obliga a treballar en un nou pla que començarem ben aviat per pacificar la mobilitat al nucli antic, on la prioritat ha de ser el vianant i no el cotxe. Des que vam assumir l’alcaldia, el 2015, vam accelerar la pacificació dels carrers i ara toca donar coherència a tot el municipi. Tot va lligat perquè els veïns, per sortir del poble, miraran més cap a la C-32 que no pas baixar a l’N-II.
I la zona verda per a residents que es vol ampliar, es justifica dins aquest pla de mobilitat?
Sí, a l’abril portem l’ampliació de les quatre zones perquè funcioni a l’estiu. La idea és facilitar l’aparcament als residents i gestionar l’espai públic millorant la mobilitat. Es tracta de zones del municipi on hi ha conflictivitat en el trànsit, a l’entorn de la façana marítima i les dues estacions, on hi ha més necessitat per aparcar.
S’ha reobert l’estació d’Ocata, però falta més transport públic per deixar el cotxe privat?
L’R1, amb els seus problemes i defectes, no té un funcionament òptim. Tenim el repte de millorar el transport públic en un municipi complicat per la seva orografia. Seguirem demanant a la Generalitat que es reforci amb més freqüències i una nova parada de la línia 808 que ve de Teià. També tenim dues estacions de tren.
L’estació nova subterrània no té funcionant els ascensors. Us preocupa que s’inundi amb fortes pluges?
Esperem que d’aquí a uns dies funcioni amb plena normalitat quan es doni la connexió a Renfe. Les experiències d’estacions soterrades com la de Premià de Mar no han suposat cap problema, i esperem que per a nosaltres tampoc ho suposi.
El Masnou es va fer enrere en el pla de regeneració de platges.
Vam dir que no a extreure sorra del fons marí, però estem disposats a parlar-ne si ens presenten una altra proposta. S’ha demostrat que l’extracció de sorra no serveix per estabilitzar les platges i que la natura ho torna tot al seu lloc. No ens preocupa, perquè tenim molta platja al tram central degut al port del Masnou i si en perdem és en el tram en direcció a Montgat.
ERC va perdre la majoria i ha pactat amb el PSC i comuns. Està satisfet de les aliances?
Està funcionant i tenim un govern molt estable amb un mandat molt més tranquil que l’anterior, que va començar convuls amb els conflictes a l’entorn del centre d’acollida i després amb la pandèmia.
S’ha aprovat un pressupost de 31 milions amb una gran inversió per expropiar el pati del Casino. És a tocar?
Tenim la previsió pressupostària del que va dictaminar el jurat d’expropiació amb un milió d’euros. Diríem que urbanísticament és propietat de l’Ajuntament però no en tenim la possessió legal i no hi podem entrar. Estem esperant la resolució del Tribunal Superior de Justícia i confiem que s’acabi bé per tornar a parlar amb el Casino, amb qui les converses sempre estan obertes. És un projecte lligat amb la pacificació de l’N-II per convertir-lo en la plaça de la vila i connectar amb els carrers de vianants i el centre històric. Hi ha un primer projecte per executar la plaça pressupostat des de l’any passat.
La plaça és una aposta d’ERC en espera del que digui el jutge. El teatre és el pas següent?
Nosaltres sempre hem demanat a l’entitat la cessió a l’Ajuntament per rehabilitar-lo i explotar-lo. No ha estat possible per part de l’entitat i espero que en un futur immediat ho pugui ser. No sabem el que trigarem, però persistiré.
S’han anunciat dues promocions d’habitatge de protecció oficial que farà la Generalitat.
Acabem d’adjudicar els de la plaça de l’U d’Octubre i d’aquí a un any acaben els de la plaça de la Dona. La Generalitat en farà 80 de lloguer, que es farà en dos punts. Volem que la gent jove no hagi de marxar i necessitem posar molt habitatge de fàcil accés. Es reprèn també una promoció, destinada a gent gran, que havia quedat aturada.
El creixement urbanístic a Can Bernades va endavant?
Sí, està tot aprovat, només falta el projecte d’urbanització, i el 50% serà de protecció oficial. Així ho va determinar la Comissió d’Urbanisme. Al Masnou no tenim sòl públic i la política que hem seguit ha estat modificar el pla general heretat del govern de CiU per densificar-lo, aconseguint equipament, i fer habitatges protegits.
S’ha creat la plataforma Salvem la Miralda. Preocupa aquest projecte al govern?
Nosaltres vam presentar al·legacions al projecte pel tema comercial i de mobilitat. Ara volem mirar els canvis que s’hi facin per veure co queda. Alella té la sobirania en el seu terme però hem de protegir el comerç local.
Hi ha una reserva entre els dos municipi pel trasllat de la via del tren. Ho veurem?
És molt complicat que ho veiem. Sí que el tren de la costa ha entrat en crisi pel canvi climàtica, però si s’hagués de fer un altre tren no seria per substituir si no per posar més tren. Necessitem més transport públic i menys cotxes, no eliminar una via del tren. A curt termini o mig termini no ho veig.
Tota la vida a la política i serà el tercer mandat com a alcalde. Pensa a plegar o busca relleu?
Jo penso a tirar endavant els projectes substancials d’aquest mandat i prou feina tinc. No m’he plantejat res més per ara.
Com és la relació amb l’oposició?
Correcte. Són grups municipals amb regidors que tots s’han renovat i tots son nous que es van posant al dia dels temes i s’han de situar.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia