Política

unió europea

El Parlament Europeu vol prohibir els vehicles amb motor d’explosió en 2035

Aquesta és una de les mesures que permetria a Europa aconseguir la neutralitat climàtica el 2050

El Parlament Europeu ha donat suport aquest dimecres a la proposta de la Comissió Europea perquè en 2035 deixin de vendre’s cotxes i furgonetes amb motor de combustió a la Unió Europea, iniciativa que encara ha de negociar-se amb els estats membres de la UE.

La data de 2035 perquè només es puguin comercialitzar vehicles nous de zero emissions va ser aprovada per 339 vots a favor, 249 en contra i 24 abstencions en la sessió plenària d’aquest dimecres de l’Eurocambra a Estrasburg (França).

De cara a la negociació final amb els països, els eurodiputats han donat suport a una reducció d’emissions per als turismes del 15% en 2025 en relació amb 2021, del 55% en 2030 i del 100% en 2035, mentre que la reducció que s’exigirà a les furgonetes al final de la dècada serà del 50%.

S’espera que els països de la UE debatin la seva posició sobre la descarbonització de l’automoció en el consell de ministres de Medi ambient que se celebrarà el pròxim 29 de juny a Luxemburg.

El sector del transport és un dels que més CO2 allibera a la UE i només els turismes produeixen el 12% del total d’emissions de gasos d’efecte d’hivernacle.

La normativa final sortirà de la negociació que emprenguin Parlament, Consell i Comissió a partir del segon semestre de l’any, quan la presidència del Consell de la UE recaigui sobre República Txeca, país d’origen de la marca de cotxes Skoda.

El vot sobre el diòxid de carboni dels vehicles és només una petita part del colossal paquet legislatiu “Fit for 55” per a reduir almenys un 55% les emissions de CO2 de la UE en 2030 respecte a 1990 i aconseguir la neutralitat climàtica en 2050, concebut per a transformar el teixit productiu de la Unió Europea.

Els objectius ja són legalment vinculants i el “Fit for 55” és el full de ruta per a assolir-los plantejat per la Comissió, que abasta des de l’agricultura fins al transport marítim.

Els eurodiputats advoquen també per retirar els drets d’emissió gratuïta de CO2 a l’aviació en 2025, amb excepcions fins a 2030 per a les regions ultraperifèriques com les Illes Canàries.

Malgrat que està encara en tramitació, el “Fit for 55” s’ha vist ja reforçat d’acord amb les turbulències energètiques i geopolítiques amb una altra proposta, “Repower EU”, perquè la UE retalli la seva dependència del gas rus en un 66% en un any, la qual cosa implicarà més canvis en les polítiques climàtiques comunitàries.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Joan Duran i Poble
Cap de l’oposició a Caldes de Montbui (ara Caldes)

“Som partidaris de fer petites grans accions de poble”

Caldes de Montbui
Laia Cañigueral
Candidata d'ERC per Girona

“Estem invertint perquè ni una gota del Ter vagi a Barcelona”

Girona
la crònica

Hard Rock, el nom i la cosa

Per Paneque i Romero (PSC) ara es tria o estabilitat o soroll i confrontació

PALAFRUGELL
política

La policia diu que no pot localitzar Puigdemont en plena campanya

barcelona
turquia

Un Boeing 763 de FedEx aterra de morro a Istanbul sense causar víctimes

barcelona
Unió Europea

El PPE es nega a signar una declaració que rebutja “normalitzar” l’extrema dreta

Barcelona
guerra a gaza

Divisió en el govern espanyol per una carta a empreses que operen a Israel

barcelona
POLÍTICA

Vergés presenta el programa econòmic de Junts+ en un acte amb empresaris

BANYOLES