Opinió

Tribuna

La Carta de les Arts a l’Educació

“Les arts a l’educació obligatòria no són tan sols un coneixement més, un altre aprenentatge bàsic. Són més que això: són eines per a l’educació integral de la persona, per al desenvolupament de les seves capacitats cognitives, emocionals i relacionals

Les declaracions de principis no s’obliden mai del dret de la ciutadania a la cultura. Un dret, però, que és paper mullat sense la deguda capacitació, sense dotar la ciutadania de les claus que li han de permetre gaudir críticament dels béns culturals i que li han de permetre també expressar-se creativament i esdevenir subjecte actiu de la cultura. Sabem que, sense les beceroles, no es pot llegir ni escriure. Això mateix passa amb els llenguatges artístics: cal saber-ne les beceroles per poder-hi llegir i escriure. Una capacitació que s’ha d’adquirir amb els altres coneixements bàsics, en les edats amb més capacitat d’aprenentatge, i dins de l’educació obligatòria, que arriba a tothom, sense exclusions econòmiques ni socials. Sabem que l’escola isolada no dona per a tot i que la funció educativa ha d’implicar també les famílies i els agents social de la comunitat. D’igual manera, l’educació en les arts ha de produir-se en aliança entre l’escola i els agents culturals i artístics de la comunitat, superant temors i inèrcies a banda i banda.

En qualsevol cas, afirmem que “l’educació en les arts és condició del dret de la ciutadania a la cultura”. Aquest ha estat el lema del Fòrum de les Arts a l’Educació, convocat pel Consell Nacional de la Cultura i de les Arts (Conca) i celebrat els dies 1 i 2 d’abril d’enguany, amb 480 inscrits presencials i 1.500 participants virtuals (streaming). Un èxit de convocatòria i una participació tan activa i productiva que ha sorprès els mateixos organitzadors i que els confereix un escreix extraordinari de responsabilitat.

El Fòrum no ha estat un fet isolat, sinó el resultat d’un llarg procés, iniciat el 2020, amb el Seminari de Models Comparats sobre les Arts a l’Educació (que va passar revista als casos suís, alemany, finès i britànic) i amb l’articulació d’un laboratori d’aprofundiment la tardor de 2021. Un procés que va mobilitzar una setantena llarga d’experts i expertes. El Fòrum, però, no ha estat la mera culminació d’aquest procés previ, sinó que es configura sobretot com el pòrtic d’una nova etapa, presidida per la Carta de les Arts a l’Educació que el Fòrum ha generat i que conté una quarantena llarga de recomanacions, d’idees destinades a traduir-se en polítiques, així com d’uns primers compromisos de les administracions (govern de la Generalitat i administració local) que constitueixen un excel·lent auguri.

El Conca i el consell rector del Fòrum (format per totes les administracions), d’altra banda, s’han compromès a garantir la continuïtat del procés obert, amb l’impuls progressiu de les recomanacions compilades i amb la convocatòria biennal de noves edicions del Fòrum on fer balanç i actualitzar objectius.

Cal dir que les arts a l’educació obligatòria no són tan sols un coneixement més, un altre aprenentatge bàsic. Són més que això: són eines per a l’educació integral de la persona, per al desenvolupament de les seves capacitats cognitives, emocionals i relacionals. D’una utilitat especial en els processos de reconeixement de l’individu pel grup, en l’atorgament de valor i la inclusió de la diferència, en el desenvolupament de l’expressivitat, en la gestió de les emocions… Una eina especialment indicada també en el trànsit en curs cap a l’educació per competències, sovint amb un paper catalitzador en la integració de les diverses matèries dins de projectes educatius transversals.

La voluntat del CONCA és aconseguir, també en aquest camp, l’objectiu que persegueix per a la cultura en el seu conjunt: l’assoliment d’uns acords d’abast nacional que integrin les polítiques de les diverses administracions, cadascuna des de les funcions que li són pròpies, al servei d’uns objectius compartits, articuladors de sistema cultural. També empeny en aquesta direcció l’amplia comunitat que s’ha trobat en el Fòrum i que treballa en la cruïlla on es troben les arts i l’educació, cercant les respostes noves que els nous reptes culturals i educatius exigeixen. Cal avançar en una aliança ambiciosa entre aquest impuls innovador i les polítiques democràtiques i transformadores.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.