Exclusivitat esportiva

Quan es compleixen els 25 anys d'existència del Seat Ibiza n'arriba la versió més sofisticada, amb motor de gasolina de 180 CV, canvi DSG de 7 marxes i una personalitat que no deixa indiferent

Quant a exclusivitat, n'hi ha prou de comentar que la producció del Bocanegra es limitarà a 1.000 unitats anuals durant quatre anys. I si ens referim a esportivitat, només cal citar els 180 CV que Seat extreu del motor 1.4 TSI, el canvi DSG de 7 marxes –amb palanques al volant– o el sistema XDS, mecanisme electrònic amb funcions de diferencial autoblocant. Així de fàcil és sintetitzar les principals característiques de la versió de sèrie més sofisticada en els 25 anys de la història de l'Ibiza, les primeres unitats de la qual arriben aquest mes.

El frontal de color negre brillant –a cop d'ull fa pensar en un antifaç– és el distintiu més visible del Bocanegra, denominació que es podria conceptuar com una mena de kit (860 euros) aplicat als nous Ibiza Cupra i FR, i que també comprèn les llandes específiques Sira –opcionals en el Cupra i que permeten muntar discos de fre davanters de 312 mm i pinces de quatre pistons–, vidres tintats, tapisseria exclusiva amb repunts vermells i diferents detalls identificatius. En la resta, el Bocanegra és idèntic al nou Cupra: carrosseria més baixa, suspensions més rígides, tub d'escapament en posició central, nombrosos elements pintats amb color negre brillant (miralls, interior de les òptiques i també al davantal), pedals d'alumini o el disseny dels seients, que ajusten perfectament el cos dels seus ocupants i estan entapissats amb teixit en forma de rombes, a l'estil dels baquets dels anys setanta.

L'extremada esportivitat de l'Ibiza Cupra Bocanegra no es contraposa amb un equipament de sèrie molt enfocat cap a la seguretat i del qual formen part els controls d'estabilitat i tracció, el sistema XDS –molt més suau i permissiu que un diferencial mecànic–, els airbags, l'advertidor de pèrdua de pressió dels pneumàtics o el control de velocitat.

Conducció exuberant i emocional

El Cupra, i per extensió el Bocanegra, és el primer cotxe del grup Volkswagen que conjunta el motor 1.4 TSI i el canvi DSG de 7 marxes sobre la plataforma que, entre altres, empra l'Ibiza. I per si amb aquesta combinació –l'única que Seat ha previst per al Cupra– no n'hi havia prou, el centre tècnic de Martorell ha fet pujar la potència del propulsor fins a 180 CV (10 més que en el VW Golf), allargant-ne el règim de gir i augmentant-li la pressió del turbo. Tot plegat amb un consum i unes emissions de CO2 molt baixes per a un motor d'aquesta índole.

Tots els ingredients mecànics del Cupra reverteixen en una conducció exuberant quan es busca –i aquest cotxe hi invita constantment– un bon ritme en carreteres sinuoses i de bon ferm. El sistema XDS té una intervenció molt activa però també poc intrusiva; la suspensió i la direcció trameten al conductor un tacte extraordinari i pels frens no cal patir, almenys si es compta els discos davanters de 312 mm i pinces de quatre pistons presents en l'unitat que vam provar. I el canvi, rapidíssim i amb l'únic condicionant, si se'n pot dir així, que l'electrònica mana sobre el conductor.

MOTOR: 1.390 cc. 4 cilindres/16 vàlvules. Injecció directa. Doble sobrealimentació i intercooler. POTÈNCIA: 180 CV a 6.200 rpm. PARELL: 250 Nm a 2.000 rpm. CANVI: Automàtic DSG, 7 marxes. SUSPENSIONS: McPherson/Eix semirígid. FRENS: Discos davanters ventilats de 288 mm/Discos posteriors sòlids de 232 mm. LLARGADA, AMPLADA I ALTURA: 4,061/1,693/1,420 m. PES: 1.172 kg. DIÀMETRE DE GIR: 10,48 m. DE 0 A 100 KM/HORA: 7,2 segons. VELOCITAT MÀXIMA: 225 km/hora. CONSUM MITJÀ: 6,4 l/100 km (gasolina 95). EMISSIONS DE CO2: 148 g/km. DIPÒSIT COMBUSTIBLE: 45 litres. PREU: 23.360 euros.

Ben alimentat

La clau de l'excel·lent rendiment del motor d'aquest Ibiza Cupra radica en el sistema de sobrealimentació. Fins a 2.400 rpm actua únicament el compressor. Des d'aquí fins a 3.500 rpm s'hi afegeix el turbo, que passa a actuar en solitari quan el compressor es desconnecta a partir de 3.500 rpm.

El cinquè model

Aquest és el cinquè model de l'Ibiza amb denominació Cupra, que des del primer moment ha identificat la versió capdavantera en prestacions. L'origen del nom Cupra es remunta a l'any 1996, quan Seat va voler commemorar els èxits de l'Ibiza al mundial de ral·lis.

Tres o cinc portes per a l'FR

La versió FR complementa la gamma més esportiva del nou Ibiza, en aquest cas amb carrosseria de tres o cinc portes. Costa a partir de 20.600 euros i per 860 més es té una unitat de l'exclusiu Bocanegra, amb tot el que aporta de més. A banda de la suspensió, l'Ibiza FR comparteix tots els elements mecànics amb el Cupra, inclòs el DSG de 7 marxes i el sistema XDS. El motor, però, no disposa de compressor i la potència queda en 150 CV. És a dir, la mateixa de l'antic propulsor 1.8-20 VT, respecte del que el 1.4 TSI guanya en acceleració i redueix consum de gasolina, que queda en 6,3 litres/100 km (1,5 l/100 km menys) i emissions de CO2 (38 g/km). Si bé comparant-lo amb el Cupra es noten els 30 CV menys, el potencial del FR queda fora de qualsevol dubte. S'adiu perfectament amb la filosofia d'un cotxe de prestacions esportives, fet per gaudir de la conducció i alhora òptim per al dia a dia. D'aquí que les previsions de vendes de l'FR superin les del Cupra. Tots dos equipen la mateixa dotació de sèrie i les diferències estètiques es limiten a una qüestió de detalls.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.