Economia

Polígons fantasma

A Seat només van treballar els empleats pactats en els serveis mínims

La patronal i els sindicats no es posen d'acord sobre el seguiment a Girona

Fort seguiment al sector agroalimentari

La majoria de polígons industrials del Baix Llobregat presentaven la mateixa imatge que els caps de setmana. Vehicles de transport de mercaderies estacionats al carrer, molts llocs per aparcar i empreses tancades. Semblaven ciutats fantasmes. Per la poca activitat que hi havia i perquè molts empleats treballaven amagats, tancats amb pany i forrellat, informa Josep Ferrer.

Seat, la indústria més emblemàtica i gran de la comarca, va paralitzar totalment l'activitat. Només van anar a treballar, per a cada torn, els 263 empleats pactats en els serveis mínims. A les 6 del matí, en el canvi de torn ni tan sols s'hi van apropar els autobusos. Els piquets, avorrits, van intentar tallar l'N-II a l'alçada d'Esparreguera. Els Mossos d'Esquadra ho van avortar de seguida, i el mateix va passar a la rotonda de la Parellada a Sant Boi.

En els polígons del sud del Baix Llobregat, situats a l'entorn de l'autopista C-32, entre Cornellà i Castelldefels, els piquets van tenir més feina, ja que, a banda de la concentració de desenes d'empreses de serveis, també hi ha molts centres comercials.

Delphi, a Sant Vicenç dels Horts, va haver de suspendre el torn de nit perquè només s'hi va presentar una treballadora i en el torn de matí només n'hi van anar una vintena, comptant-hi directius. Al seu costat els treballadors de Fercable van ser molt actius. Tenien doble motiu per protestar: la vaga general i l'ERO que divendres vinent presentarà l'empresa.

A les comarques gironines, les grans empreses van ser les úniques en què el seguiment de la vaga va ser important, informa Imma Bosch. Els sindicats parlaven d'un seguiment “massiu” i d'un “èxit rotund” i asseguren que es van acollir a la vaga un 87% dels treballadors. Aquesta dada, però, difereix molt de la que van donar Pimec i Foeg. Les dues patronals van coincidir a assegurar que el seguiment va ser de menys del 10%, segons Foeg, i d'un 8,1%, segons Pimec.

A les comarques de Lleida, les indústries agroalimentàries, de la construcció i el metall van tancar o bé van tenir una baixa activitat, com és el cas de Borges, Ros Roca, Corporació Guissona, Nufri, Sorigué o Arnó, però també en molts casos van ser aturades pactades, donant festa als empleats, que gastaran un dia de vacances. Així, no perdran diners per la vaga i de cara als sindicats fa la sensació de seguiment massiu, informa Joan Tort. A Lleida ciutat la vaga no es va notar perquè era festiu, i els piquets es van desplaçar de matinada als polígons de les capitals de comarca, on van cremar pneumàtics per fer visible la protesta i sense incidents.

A l

'escorxador del Grup Alimentari Guissona fonts de l'empresa i dels sindicats han coincidit que no s'ha produït cap incident, informa Eva Pomares. Això sí, fins a les 9 del matí van passat “molt de fred. “Els Mossos –van assegurar– eren dins els cotxes i nosaltres, jaqueta amunt i cafè calent. Però estem molt orgullosos de la conscienciació de la gent”. Cap a les 5 de la tarda, els piquets ja eren en un bar “de serveis mínims”, prenent més cafè. “Ara, a dormir, perquè estem baldats”. Acabada la vaga, el bestiar esperarà unes hores més el seu destí.

Finalment, la factoria de Ford a Almussafes va paralitzar ahir la producció arran de la participació total de la seva plantilla a la vaga general i uns serveis mínims pactats, encara que la direcció de la planta va xifrar el seguiment en el 75,5 per cent als torns de matí i central, informa Ester Pinter. Al polígon on se situen les empreses proveïdores de Ford, segons CCOO, el seguiment va ser alt. Al port de València es va secundar la vaga “al cent per cent” i pels seus accessos al recinte no hi va entrar cap camió, mentre que Mercavalència va reduir els seus serveis al 50%. Segons els sindicats, el seguiment a les grans empreses valencianes va estar entre el 75% i el 100%.

Calma i protesta
Seguiment intens de la vaga als polígons industrials, amb especial incidència a les grans corporacions, com Seat o Ford, i també a la indústria agroalimentària de Lleida.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.