Economia

XAVIER GORGUES

RESPONSABLE NACIONAL DE LA FRUITA DOLÇA DE LA UNIÓ DE PAGESOS

“La solució al preu depèn de la regulació”

“Estem treballant per marcar unes normes obligatòries de collita i magatzem amb capacitat sancionadora”

“Hem d'augmentar la qualitat, sobretot la gustativa, per aturar la davallada”

La campanya de la fruita dolça arrenca aquesta setmana amb la collita de la cirera i amb un sector que fa dos anys que pateix una greu crisi de preus.

Com es presenta la campanya?
Ara s'ha començat l'aclarida d'albercoquers i el gruix de la recollida de la fruita s'iniciarà al juny; enguany, amb menys temporers perquè no hi ha un excés de fruita. Les previsions ens marquen un descens, respecte de l'any passat, d'entre el 10% i el 12%, collirem sobre els 340 milions de quilos. La floració ha durat molt temps, per l'hivern càlid, però les temperatures van ser baixes quan va néixer la flor. Així que els quallats no van ser bons, amb fruites molt petites que cauran a terra.
CCOO i UGT han demanat una pujada dels sous als temporers i han amenaçat amb vagues.
No tenim prou pulmó per augmentar els salaris. Ara, més que les pujades de sou, és l'increment progressiu, però d'un 150%, de la quota de la Seguretat Social, signada fa uns anys per Asaja, el que ens fa mal.
Així, el preu hauria de pujar per la davallada d'oferta. Què es preveu?
Hauria de ser així, però l'any passat la producció va ser normal, sense estocs, i el consum era elevat per la calor. I, malgrat això, els preus sols van ser una mica millors que el 2014 i en moltes varietats no es van cobrir costos. Enguany, la gent és pessimista, perquè la gran distribució ens té les mides preses i ataca molt fort. No veiem solució al preu a la curta, si no s'activa el mecanisme d'extensió de norma, tal com demanem.
En què consisteix aquesta autoregulació?
Ja hi estem treballant. L'han de demanar i establir les organitzacions de productors, com Afrucat i la Federació de Cooperatives, i la regula l'administració. Marca unes normes de collita i comercialització. Si un any no va bé, aquestes normes serien d'obligat compliment. I si no, l'administració pot sancionar.
Quin tipus de normes?
Entre les importants, es marcarien uns calibres mínims i paràmetres de sucre per collir. Ja fa uns anys que el consum va a la baixa i és clau aturar-ho. Quan un consumidor no troba la fruita bona, no repeteix. Se'n va cap a una altra fruita o als làctics. L'única solució és augmentar les qualitats, sobretot la gustativa. També inclouria normes de maneig a magatzems: collir més tard quan el mercat és pròxim, per augmentar la maduració, i a l'inrevés per a l'exportació. N'hi ha que fan servir per tot la mateixa norma.
La creació de marques és també una altra via de solució?
El referent comercial d'algunes és justament l'estabilitat de la qualitat i el gust. Com la Pink Lady. A l'Estat, no hem sabut crear una marca de poma de qualitat homogènia. Marcant-les al comerç amb adhesius en funció de l'acidesa i la dolçor. És una assignatura pendent.
Fa anys que reclamen un segon pla de reconversió varietal.
Per què?
Aquest pla és molt necessari, perquè amb l'ajut podem innovar amb varietats més adaptades al mercat. Hi ha força plantació vella. Acabaria de donar l'empenta al sector per posicionar-se amb varietats més dolces i productives. I augmentaria la rendibilitat de les explotacions.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

L’empleat sènior, la resposta a la falta de professionals

Barcelona

Dona i gran, la doble barrera per emprendre

barcelona
Sara de la Rica
Catedràtica d'Economia de la Universitat del País Basc

“La discriminació per edat és un fet provat en el mercat de treball”

barcelona
Mons Badia,
presidenta del Col·legi d’Ambientòlegs de Catalunya (COAMB)

“El respecte pel medi ambient fomenta el creixement econòmic”

Barcelona
ECONOMIA

Puja la despesa dels turistes a les comarques de Barcelona

Barcelona

Canmartex potencia l’R+D en les noves teixidores

Argentona (Maresme)

Ferrimax prepara el talonari i l’organització per créixer

Sant Fost de Campsentelles
economia

El BBVA presenta oficialment l’OPA al Sabadell en les condicions previstes

barcelona
ECONOMIA

La nova marca turística de Santa Susanna distingeix la sostenibilitat i la innovació

SANTA SUSANNA