Empreses

RS Tecnologia desenvolupa un nou concepte d'asfalt

PRODUCTE. És un paviment reciclat i reciclable, amb una gamma de colors i acabats fets a mida. COMPETITIU. Duplica la vida de l'asfalt convencional

L'empresa crea un paviment únic per a cada projecte urbà

Un paviment asfàltic més sostenible per ser reciclat i reciclable. Molt més barat i resistent que l'actual formigó. Impermeable i amb múltiples acabats decoratius. Durant quatre anys, RS Tecnologia ha investigat per trobar un material que aplegués tots aquests requisits. I ho ha aconseguit. És un nou concepte de paviment amb el qual es poden fer des de places a vials, voreres o carrils bici. Aquesta pime de les Borges del Camp el comercialitza amb la marca Asphalt Plus.

Fundada el 1997 i dedicada al tractament de superfícies, l'empresa va buscar una solució a les demandes dels arquitectes de la urbanització del bulevard de Burgos. Aquest projecte els va servir de motor per aconseguir fer el salt a la creació d'un producte nou i únic al món. La idea dels arquitectes era polir l'asfalt convencional, per tal que es veiés l'àrid i quedés més bonic. “A banda de ser un procés caríssim, si sols el poleixes queda porós. El que buscaven simplement no existia enlloc, però jo hi vaig veure futur”, explica Jordi Reig, propietari de RS Tecnologia

L'asfalt convencional és una mescla d'àrids i betum. RS Tecnologia l'ha polit, però també li ha afegit resines i diferents materials químics fins a aconseguir un paviment asfàltic amb més prestacions que el convencional. Estèticament, el resultat transcendeix el típic color gris negrós. El nou paviment amplia la gamma de superfícies quant a acabats, mides de granet i colors, des de l'ocre al blau. “Obrim la possibilitat als arquitectes i urbanistes a tenir un paviment amb una estètica diferent per a cada projecte”, explica Oriol Pujols, gerent de l'empresa.

RS Tecnologia no fabrica el paviment, però sí n'elabora la formulació exacta i n'executa l'obra. Aquest nou asfalt és un material continu, sense juntes per on s'escoli l'aigua. Així, “duplica la durabilitat respecte a les rajoles o el formigó”, asseguren. La composició termoplàstica li confereix més flexibilitat respecte a la resta de paviments: “S'eviten els trencaments per assentament o dilatacions, i suporta millor les càrregues.” A més, és impermeable i esquiva així les acumulacions d'aigua que fan malbé el sòl. Malgrat ser impermeable, compleix les normatives europees quant a sòls antillicants. L'empresa també ofereix un tractament amb un efecte antitaques. RS Tecnologia afirma que aquests atributs aconsegueixen “doblar” la vida de l'asfalt corrent, que oscil·la entre els 10 i els 20 anys.

Per a interiors.

Asphalt Plus és al mercat des del juny passat. A més del bulevard de Burgos, ja s'ha instal·lat a la plaça del tanatori de Falset i a dos espais del centre de Vitòria. “L'experiència dels vianants i el resultat del material són bons”, apunta Pujols.

Recentment, han iniciat el disseny d'una nova línia de paviment, amb vidres i marbres, enlloc de granet. “Amb la nostra tecnologia, podem substituir els àrids per moltes coses que provinguin del rebuig d'altres indústries i sectors.” Com ara la runa d'obres. La gamma expandiria el negoci cap als acabats i interiors de grans edificis. Més enllà dels interiors, carrers i places, hi ha un mercat per conquerir: les carreteres. L'actual normativa sols permet treballar amb un 25% d'asfalt reciclat, però el paviment de RS Tecnologia és, simplement, un nou producte. “Volem insistir a les administracions que tenim grans estocs d'asfalt vell, que, si s'usa, abarateix a la meitat el cost de pavimentació”, explica Oriol Pujols.

Malgrat els seus usos decoratius, per ara la pavimentació d'un habitatge dispararia el cost, perquè les màquines estan dissenyades per a grans volums i les indústries dels asfalts, també. “Però en aquesta empresa sempre es diu de moment, perquè al final, ho aconseguim”, afirma Reig.

L'asfalt no està patentat. “Preferim invertir temps i diners a crear i desenvolupar productes, que no dedicar grans esforços a fer que no ens copïin”, assegura Jordi Reig. Tot i ser una petita empresa, ha dedicat dos milions de fons propis a desenvolupar el producte. “Sols ens podíem acollir als préstecs ICO, però amb un interès entre el 6% i el 7% i no ens convenia. A casa sempre m'han dit que s'ha de fer sols el que puguis fer.”

Ara, viuen un moment dolç. Han incrementat la facturació des dels 150.000 euros d'abans del nou paviment a acostar-se al milió. Enguany, han adquirit una nau destinada a taller i laboratori a les Borges del Camp. També han encetat el camí de la internacionalització. La prioritat és el continent americà, on les necessitats de pavimentació són grans, hi ha molt a fer en l'àmbit urbanístic i “estan oberts a noves tecnologies”. Pròximament, preveuen tancar un acord de distribució a Xile. “El meu cap no para mai”, sintetitza Reig.

Fins fa quatre anys, RS Tecnologia es dedicava al tractament de superfícies. Aquesta petita empresa de les Borges del Camp ha perseguit una idea, invertint 2 milions de fons propis, fins a aconseguir crear i desenvolupar un paviment asfàltic únic al món. Treballa amb una desena de col·laboradors.
Facturació
1 M€
Treballadors
5
Any de fundació
1997

Renovar el carrer, un 75% més barat

Malgrat que l'Estat espanyol és el segon productor europeu d'asfalt, és a la cua quant al seu reciclatge. En el millor dels casos, les deixalleries són la destinació final de les restes de la urbanització d'un carrer. Amb el paviment i la tecnologia creada per RS Tecnologia, quan s'hi han de fer reparacions el mateix asfalt vell serveix per reposar-lo. La rapidesa del procediment abarateix entre un 40% i un 75% el pressupost de l'obra, asseguren. “Una de les coses més cares és el poliment de l'asfalt, però aquest ja ho està. I a més, si és una renovació, s'aprofita el mateix asfalt i el cost de la matèria primera és pràcticament zero”, explica Oriol Pujols.

RS Tecnologia disposa de les úniques màquines a l'Estat espanyol per reciclar asfalt, fabricades al Regne Unit. També té una línia de negoci en la comercialització d'aquesta maquinària.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.