Empreses

El fulgor de l'alabastre es modernitza

El Grup Sarreal desenvolupa les aplicacions, propietats i dissenys del guix translúcid

Amb un 97% de puresa i molts usos, els residus de la talla obren nous mercats
L'extracció mundial d'alabastre es concentra a la vall de l'Ebre

Les molècules d'aigua que atorguen la característica translucidesa a l'alabastre ja van fascinar els antics. Al segle IX aC, els egipcis el tallaven i en el món clàssic grec -d'on prové la paraula catalana- l'usaven per fer-ne ampolles de perfum i escultures. Al llarg dels segles, les finestres dels edificis destacats s'han cobert amb aquest guix cristal·lí, de gra tan fi que permet gravar-hi qualsevol cosa.

El centre de l'alabastre català és a Sarral, a la Conca de Barberà. A la pedrera local fa molts anys que no se n'extreu, però la tradició hi ha mantingut en marxa empreses i artesans. D'alabastre n'hi ha arreu del món, però la seva explotació es concentra a la vall de l'Ebre. El Grup Sarreal obté, a Fuentes de Jiloca (Saragossa), 1.500 tones anuals de boles, talls i plaques d'alabastre. A banda de la pedra blanca i la grisa, aquesta pedrera és l'única del món d'on s'extreu alabastre àgata. D'una tonalitat ocre, és el més apreciat, sobretot en mercats com l'italià: a la localitat de Volterra es conserva una llarga tradició de treball amb alabastre però no hi ha pedreres. És un dels mercats de l'empresa catalana, que ven als tallers d'artesania. El 25% de l'alabastre en brut s'exporta a Europa. França és un altre mercat important. El 35% de la producció es ven a l'Estat espanyol.

Fundat fa tres dècades, el grup és propietat de Ramon Térmens (Taurus). Una pota del negoci és l'extracció i venda d'alabastre en brut, però no l'única. Als anys noranta, aquest empresari va reintroduir l'alabastre al sector de la il·luminació amb notable èxit, sobretot en mercats com el nord-americà i els països àrabs. Cap a principis de la dècada passada, els xinesos van començar a comprar alabastre en brut a l'Estat espanyol. Igual que amb altres productes, les seves còpies de llums i objectes d'alabastre a partir de dissenys europeus van inundar el mercat mundial. La competència ha esperonat el sector local a diversificar productes, a la recerca de més valor afegit.

Actualment, Grup Sarreal manté la venda d'alabastre en brut a la Xina, amb un 15% de la facturació. Però s'està introduint en la comercialització de producte acabat a través d'Albaster New Concept, l'empresa comercialitzadora i executora de projectes del grup. “Enguany esperem augmentar la producció de la pedrera, perquè tenim bones perspectives del mercat xinès”, assenyala Alejandro López, el director d'Alabaster New Concept. I hi afegeix: “A la Xina, ara el producte acabat amb l'etiqueta de fet aquí té molt valor.” La translucidesa, remarcada per la llum artificial, és encara el major atractiu d'aquest guix. No obstant això, “calia renovar els dissenys i les funcionalitats de l'alabastre perquè estaven antiquats”. Així, des de fa cinc anys, l'empresa ha apostat per aliar-se amb dissenyadors i arquitectes, com ara Joaquín Torres (A-cero), per posicionar l'alabastre com a element decoratiu destacat d'edificis públics, hotels i restaurants. El guix translúcid pren forma de taules de centre, barres de bar, capçals de llit, cobertures de parets... O llums en forma de boles i cubs, com els de la col·lecció Apparuit, dissenyada per Ricardo Fonta. “Donen un toc d'originalitat als espais i els singularitzen”, remarca Alejandro López. Entre altres clients, el grup és proveïdor de l'alabastre de la cripta de la Sagrada Família i del Liceu. També s'han associat amb estudis d'interiorisme de Milà, Nova York i Londres per a grans projectes. Ara mateix, el més destacat és el Museu dels Drets Humans de Winnipeg, al Canadà. L'arquitecte Antoine Pedrock ha escollit l'alabastre sarralenc per atorgar encara més lluminositat a un edifici on el protagonisme l'acapara la llum. Ja en construcció, les rampes i baranes que recorren els sis pisos són d'alabastre del grup.

L'alabastre sense tractar és un material delicat i també calia innovar per poder adaptar-lo a superfícies exteriors, cuines, façanes no estructurals i mobles. L'empresa hi aplica resines, malles i làmines de vidre per incrementar-ne la resistència. Amb un 97% de grau de puresa, Grup Sarreal explora la comercialització dels residus de talla i extracció. El sulfat de calci s'usa en agricultura per augmentar la fertilitat. La indústria de la cosmètica, la pintura, la sanitària, l'alimentària, el valoren com a pigment. “Estem fent una anàlisi de mercat i del cost de producció. Li volem donar una sortida valuosa, i estem oberts a trobar altres socis per desenvolupar-lo”, assegura Alejandro López.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

El fulgor de l'alabastre es modernitza

Publicat a

TURISME

Els càmpings de Lleida preveuen una bona temporada sense restriccions per sequera

LLEIDA
Economia

Arrenca el Seafood Expo Global amb bones expectatives

L’Hospitalet de Llobregat
economia

Pimec reforça la presència al Vallès amb nova delegació a Terrassa

Terrassa
CALONGE I SANT ANTONI

El grup francès Capfun compra el càmping Treumal

CALONGE I SANT ANTONI

Freixenet presenta un ERTO per a 615 treballadors per la sequera

Sant sadurní d’anoia

Barcelona dedicarà 4 milions a impulsar la recerca i l’ocupació juvenil

Barcelona
economia

Els accidents laborals mortals han crescut un 50% la última dècada

barcelona
economia

Els operadors es troben per buscar experiències úniques a la Costa Brava

PERALADA
economia

Tots els productes del mar, a partir de demà al Seafood

Barcelona