Empreses

L'Apícola Rossend Margalef exporta un 15% de la mel al Japó

Els clients nipons mantenen l'etiquetatge de l'empresa de les Terres de l'Ebre . Comercialitza fins a 90.000 quilos de mel

L'empresa apícola del Perelló intenta obrir-se mercat en altres països asiàtics
La independència de Catalunya ens donaria valor afegit davant els clients de fora

Fa un parell d'anys que la collita de mel és escassa. Però no només a casa nostra, sinó que la manca de producció és mundial, una situació que paradoxalment afavoreix una jove empresa productora, envasadora i comercialitzadora del mel del Perelló: l'Apícola Rossend Margalef. Cada any produeix entre 60.000 i 90.000 quilos de mel i un 40% d'aquest volum de producció es comercialitza al mercat exterior. “Potser estem més ben vistos fora del nostre país que aquí”, admet el gerent de l'empresa, Rossend Margalef. Andorra, França i Alemanya són els primers països on van començar a exportar, i fa un parell d'anys van afegir-hi Japó i Estats Units. Tot i que els japonesos no són molt amants dels dolços, sí que han quedat captivats per la mel del Perelló. “El nostre client té una cadena de botigues especialitzades amb mel dels cinc continents, i d'Europa venen la nostra i una altra marca italiana”, explica Margalef.

Cada pot de quart de quilo de mel de l'Apícola Rossend Margalef costa al Japó 1.575 iens. “Els japonesos paguen molt pel producte, són sibarites i volen una mel de molta qualitat i envasada en unes condicions molt estrictes i revisades”, diu el gerent de l'empresa apícola. El mercat japonès absorbeix actualment un 15% de la producció de l'Apícola Rossend Margalef, un percentatge que seria superior si no s'hagués produït el gran tsunami el 2011. Llavors les perspectives de creixement de l'empresa del Perelló al mercat japonès es van aturar. De tota manera, continua sent un dels principals mercats de l'Apícola Rossend Margalef, que envia els pots de mel amb l'etiqueta en català. “Catalunya està molt ben vista pels japonesos, la marca Barcelona és molt coneguda i el nostre client ens va demanar que deixéssem l'etiqueta en català”, ha manifestat Margalef. Al Japó afegeixen una altra etiqueta, que explica el mateix en japonès i un codi que vincula el producte amb el web de la productora del Perelló, on els clients poden conèixer la història de l'empresa i el procés de producció de la mel.

Mentre el Japó es recupera, l'Apícola Rossend Margalef intenta obrir-se a altres mercats. “Explorem altres països asiàtics”, apunta Margalef, que sosté que la crisi es resisteix gràcies a les exportacions. Un 60% de la mel d'aquesta empresa del Perelló es ven al mercat català, és a dir, que no té clients a la resta de l'Estat, per la qual cosa Margalef considera que la independència de Catalunya no afectaria el seu negoci. “No tinc clients a Espanya, si aconseguim la independència amb un procés democràtic potser els nostres productes tindran un valor afegit”, apunta. L'Apícola Rossend Margalef no ha buscat mai clients a l'Estat, perquè no el considera un mercat potencial. “Hi ha molta competència, preferim sortir a l'exterior, on els preus són més bons i es valora un producte de més qualitat”, manifesta Margalef.

Consolidar i ampliar els mercats són els reptes empresarials de l'Apícola Rossend Margalef, que també estudia la possibilitat de crear una segona marca de mel, que destinaria a mel amb menys qualitat.

CRISI APÍCOLA.

El canvi climàtic perjudica la producció de mel i les collites són cada vegada menors, segons els apicultors. “Les sequeres prolongades i el fred que fa al principi de la primavera afecta les abelles i són menys productores”, explica Margalef. El 2012 ha estat un any nefast quant a volum de producció i, en el cas de l'Apícola Rossend Margalef, encara comercialitza mel de la campanya anterior. I a l'impacte del canvi climàtic cal afegir-hi els insecticides amb neurotòxics que s'utilitzen en cultius fruiters i que, tot i no provocar la mort de les abelles, sí que les desorienten i sovint no tornen a l'arna.“Hem de vigilar molt la finca on posem les nostres arnes perquè podem perdre població d'abelles o es pot contaminar tota l'arna”, lamenta Margalef. L'empresa apícola disposa de 3.000 arnes en règim transhumant, amb les quals aprofita les floracions del Pirineu.

També l'abellerol és una amenaça per als apicultors. “Fa quinze anys aquest ocell era una espècie protegida, però ara hi ha zones on s'ha convertit en una plaga. On hi ha abellerols no podem portar les arnes perquè les abelles no treballen, no surten de l'arna. S'hauria de limitar la població d'abellerols”, reclama l'apicultor.

A més de la mel que produeixen les 3.000 arnes de l'Apícola Rossend Margalef, l'empresa del Perelló selecciona mel d'altres apicultors del municipi per satisfer la demanda dels seus clients. Mel de romaní, de taronger, de bosc, d'alta muntanya o mil flors són les principals varietats que comercialitza Rossend Margalef. La seu empresarial és al polígon industrial Pla de Solans, on disposa de magatzem per a les arnes, càmeres de fred, zona de rentat del producte, àrea d'escalfament, laboratori, zona de mescles amb 12.000 quilos de capacitat i envasadora, formada per 20 dipòsits, uns amb 3.000 quilos de capacitat i els altres amb 1.200. “Hem implantat sistemes respectuosos amb la qualitat de la mel i que asseguren la traçabilitat del producte”, diu Margalef. L'empresa ha adaptat les instal·lacions a les exigències del seu client japonès. “Tots els pots passen una revisió a contrallum per detectar qualsevol impuresa”, detalla Margalef.

DIVERSIFICAR.

La caiguda de la producció de mel ha empès l'empresa apícola del Perelló a diversificar la producció i així complementa la comercialització de mel amb altres productes i estris relacionats amb l'apicultura. Entre el catàleg de productes s'inclou tota la maquinària d'acer inoxidable necessària per a l'apicultor: pots de vidre, plàstic, tapes, fusta, cera i material de protecció. També disposa d'una agrobotiga on, a més de les distintes varietats de mel, es poden adquirir cremes artesanals elaborades a partir de productes del rusc, gels i xampús amb base de mel, caramels (amb mel de romaní, taronger o eucaliptus) i xocolata amb mel.

La producció de mel és una tradició al Perelló i els avantpassats de Rossend Margalef ja s'hi dedicaven. Fa 25 anys tenia 300 arnes i combinava l'apicultura amb altres feines, però finalment va apostar per professionalitzar-se en aquest camp. Ara té 3.000 arnes en règim de transhumància.
Facturació
1 M€
Treballadors
8
Any de fundació
2005


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
economia

Es preveu una campanya de fruita de pinyol “correcta” tot i una caiguda de la producció

Lleida
ECONOMIA

La Xina reaviva la guerra comercial amb la UE amb una investigació antidúmping

BARCELONA

Les botigues de les zones més turístiques ja poden obrir els diumenges

Barcelona

Circuits en funcionament

L’Hospitalet de Llobregat

Fer obsolet el residu

Barcelona
Mar Reguant
Economista i premi nacional de recerca al talent jove de la FCRI

“L’energia barata ja hi és, però cal repartir millor els beneficis”

Barcelona

Casa Jové celebra 150 anys amb l’entrada a Tarragona

Barcelona

Recreacions virtuals de cors perquè els cardiòlegs assagin

Barcelona
Contra xifrada
Anna Pinter Pla

Un bon àpat per la inclusió