Empreses

Catalonia obrirà quatre hotels a Barcelona i encara no veu sostre

Amb els nous projectes que s'inauguraran els pròxims anys, la cadena tindrà 28 establiments i 6.500 places a la capital catalana. La companyia familiar cerca oportunitats per penetrar a París i Londres

Catalonia Fira, creat per Jean Nouvel i amb 150 empleats, veurà la llum l'any vinent

Hoteles Catalonia obrirà quatre establiments a la demarcació de Barcelona, que se sumaran als 24 que ja té (aquí computen també el que té a Sant Andreu de la Barca i els dos de Sabadell). D'aquesta forma assoleixen una oferta de 6.500 places, 2.500 de les quals en el centre de la ciutat, reforçant el lideratge de la cadena a Barcelona.

Entre les noves obertures destaca l'edifici dissenyat per l'arquitecte francès Jean Nouvel i el despatx Ribas & Ribas, de 357 habitacions i 11 salons de convencions que s'aixeca al costat del recinte de Fira Gran Via i que es posarà en marxa el primer trimestre del 2012. L'obertura de l'establiment, la construcció del qual s'havia pressupostat en 65 milions d'euros, donarà feina a 150 persones en ple districte econòmic de l'Hospitalet de Llobregat.

També entre finals del 2012 i principis del 2013 és previst que obri les portes l'hotel del número 644 de la Gran Via, l'antiga seu de Codorniu a la capital catalana, que la va vendre el 2007 per prop de 33 milions i en què s'ha invertit sis milions per remodelar-la. L'hotel tindrà un centenar d'habitacions. En procés de tramitar els expedients es troben els establiments del carrer Magdalenes, a Ciutat Vella, de 65 habitacions, i el de ronda de Sant Pere, 2, de 58 habitacions i una inversió de 5,5 milions.

Tots els hotels tindran una categoria de quatre estrelles, que és el segment en què s'ha situat la cadena catalana.

En el 2013, Hoteles Catalonia preveu inaugurar el Gran Catalonia Budapest (Hongria), que es convertirà en el segon establiment de la companyia a Europa, després del Catalonia Forum que es va posar en funcionament el 2001 a Brussel·les. Manel Vallet, vicepresident executiu de la cadena per al Carib, reconeix que una de les grans aspiracions de la companyia és incorporar hotels a les grans capitals europees, en especial a París i Londres. Potser el primer que es podria fer realitat és el de la capital britànica si prospera algun dels projectes que tenen entre mans, assegura Vallet.

OFERTA.

Dels 55 establiments en funcionament de Catalonia, 47 estan a l'Estat espanyol, un a Europa i els set restants al Carib (tres complexos turístics a República Dominicana i quatre a Mèxic). A Madrid van entrar el 1995, i actualment Catalonia hi té sis hotels, dos dels quals, Atocha i Plaza Mayor, s'han inaugurat aquest 2011.

En els darrers quatre anys la cadena ha obert cinc hotels, dos a Madrid i tres a la capital catalana: “És cert que a Barcelona s'han fet molts hotels, però la demanda ha acompanyat i nosaltres pensem que encara hi ha recorregut”, explica l'executiu de la cadena.

D'aquesta forma, la firma de la família Vallet manté una línia de creixement, que qualifiquen de “prudent però constant”, i que no s'ha interromput malgrat la crisi. “Durant els anys d'alegria financeres vam ser cauts i gràcies a això hem pogut mantenir el ritme amb tranquil·litat”.

Amb tot, Manel Vallet explica que la filosofia no és fixar-se metes de creixement ni fites geogràfiques, sinó que estudien projecte per projecte dels molts que reben cada setmana i que només superen el sedàs si, per si sols, demostren que poden ser rendibles, fins i tot en les condicions més difícils. “Fem anàlisis d'estrès com fan als bancs, sotmetent-los a proves de resistència en situacions hipotètiques com ara una forta caiguda de la demanda o una dràstica necessitat d'ajustar els preus. Gràcies a aquests exàmens hem pogut suportar bé la crisi”, explica Vallet.

En el cas dels hotels urbans -una de les dues branques de negoci, amb els hotels de platja-, l'emplaçament al centre és clau. Però un dels senyals diferencials de Catalonia és l'aposta per la rehabilitació d'edificis històrics i singulars, que asseguren que també és un valor afegit.

El factor immobiliari no és un tema menor per a una empresa que va néixer com a promotora fins que els anys vuitanta, amb l'arribada de la tercera generació al capdavant, es va reconvertir al sector hoteler. Però el passat familiar marca: “Som patrimonialistes perquè ho portem a la sang, però també perquè estem convençuts que aporta valor al negoci hoteler”, diu el vicepresident executiu del Carib. Fins a tal punt és així que la cadena té una divisió immobiliària que assumeix els nous projectes. Només el 5% dels establiments de la cadena estan en règim de lloguer a llarg termini.

TACA D'EXPANSIÓ.

El creixement de l'ensenya catalana es va concentrar en un primer moment a l'Estat, en grans ciutats i en destinacions de costa com ara les Illes Balears i Canàries. Però el 1998, Catalonia va obrir a Playa Bávaro (República Dominicana) un complex turístic de cinc estrelles, que va ser la punta de llança del creixement exterior. En només vuit anys s'han construït set complexos hotelers, quatre a la Ribera Maia mexicana, de quatre i cinc estrelles amb prop de 6.000 places hoteleres i que generen el 40% de la facturació total de l'empresa.

En aquest sentit, una altra de les línies de creixement que apunta Vallet és a Punta Cana, on la cadena és propietària d'uns terrenys.

Dels 5.000 treballadors que formen la plantilla de la companyia, 3.000 són a Europa i 2.000 al Carib.

La cadena hotelera va facturar el 2010 uns 230 milions d'euros, un 13% més que l'any anterior, i va assolir un benefici de 30 milions. Per al 2011, la previsió és augmentar la xifra de vendes fins als 260 milions, i que també ho facin els resultats.

Hoteles Catalonia és una companyia d'origen familiar que va començar a caminar com a promotora immobiliària però que a començaments dels anys vuitanta va fer un tomb al negoci per dedicar-se a l'hoteleria.
Facturació
230 M€
Hotels
55
Treballadors
5.000


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Les empreses d’ambulàncies s'enfronten al concurs més important

Barcelona
Javier Peña,
director de l’Escola Universitària de Disseny Elisava

“El disseny ha de posar l’usuari al centre, i aquest és avui el planeta”

Barcelona
Jaume Vilanova
President delegat del Col·legi Oficial de Gestors Administratius de Catalunya a Girona

“Amb un gestor administratiu el resultat obtingut serà el més beneficiós possible per al contribuent”

Quines són les grans empreses que atenen les urgències a Catalunya?

barcelona

365 Obrador vol captar altres públics amb noves marques

Barcelona

Datarmony inicia l’expansió internacional a Xile

Barcelona

El debat per internalitzar el servei, en suspens

barcelona
economia

Pacte a Freixenet per l’ERTO que afecta 615 treballadors

barcelona
economia

Puig s’estrena a borsa amb una pujada superior al 4%

barcelona