Economia

GASTRONOMIA

Com innovar tradicions

Al consumidor de torró, li costa sortir dels clàssics

Les varietats ecològiques, sense gluten o sucres afegits són encara molt desconegudes

De crema, del tou i de xocolata. Com cada any, seran els triomfadors de les sobretaules nadalenques. Innovar en el món dels torrons és complicat, però les quatre empreses d'Agramunt que s'hi dediquen no tiren la tovallola. El problema no és el producte: la matèria primera és en aquest cas molt versàtil, sinó el costum. “El públic és molt clàssic. Una cosa és provar un any un torró de cafè i l'altra, consolidar el producte”, explica Ramona Bertran, gerent de Torrons Roig. De tota manera, la diversitat d'aquests dolços es fa evident fent un tomb per la Fira del Torró i la Xocolata a la Pedra, que se celebra aquest llarg cap de setmana a Agramunt. Són 150 estands i parades sobretot de productes alimentaris, però amb el dolç com a referent. No en va en aquesta vila urgellenca el torró dóna feina sis mesos l'any a 150 persones, que n'elaboren unes 200 tones anuals tot intentant innovar a partir de receptes que vénen, almenys, de principi del segle XIX. Les vendes anuals sumen uns 13 milions.

Des de fa dos o tres anys, les empreses d'Agramunt han presentat línies de torrons fets amb matèries primeres certificades com a ecològiques, sense gluten i sense sucres afegits. Una de les més agosarades és Torrons Lluch, que és la més petita però que produeix la meitat amb el segell d'ecològic. “Ho vam fer per convenciment moral, però el torró i la xocolata ecològics són encara els grans desconeguts”, explica el propietari, Àngel Lluch. En l'àmbit del sector, suposa menys del 2% de les vendes. “Ara, el client és molt fidel, i nosaltres en venem més que de convencional”. Pel que fa al torró sense sucres afegits, l'escullen un 3% de consumidors “preocupats pel sucre i gent que es cuida molt”, segons Bertran. En xocolates, el mateix. David Fabre, director comercial de Xoco-Ter, afirma: “Aquests productes no han arribat encara prou al consumidor. L'aposta de les grans superfícies pels productes light ha generat una desconfiança cap a les produccions artesanes sense sucre ni gluten”. Això sí, la diferenciació en qualitat continua sent la recepta per assolir l'èxit en un mercat tradicional en què l'artesania ha guanyat pes durant els darrers anys enfront de la producció industrial.

I diferenciar-se també és el que busca el comitè organitzador de la fira. “Fa 22 anys, quan vam passar de ser mercat a fira, n'hi havia molt poques, d'agroalimentàries, i el producte artesà era una novetat. Ara se'n pot comprar tot l'any”, assenyala l'alcalde, Amadeu Padullés. Enguany, la durada de la mostra s'ha escurçat un dia per reduir costos i ha quedat en tres jornades, amb divisió d'opinions entre els expositors.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

L’empleat sènior, la resposta a la falta de professionals

Barcelona

Dona i gran, la doble barrera per emprendre

barcelona
Sara de la Rica
Catedràtica d'Economia de la Universitat del País Basc

“La discriminació per edat és un fet provat en el mercat de treball”

barcelona
Mons Badia,
presidenta del Col·legi d’Ambientòlegs de Catalunya (COAMB)

“El respecte pel medi ambient fomenta el creixement econòmic”

Barcelona
ECONOMIA

Puja la despesa dels turistes a les comarques de Barcelona

Barcelona

Canmartex potencia l’R+D en les noves teixidores

Argentona (Maresme)

Ferrimax prepara el talonari i l’organització per créixer

Sant Fost de Campsentelles
economia

El BBVA presenta oficialment l’OPA al Sabadell en les condicions previstes

barcelona
ECONOMIA

La nova marca turística de Santa Susanna distingeix la sostenibilitat i la innovació

SANTA SUSANNA