La Borsa
Més valors
Economia

MIQUEL GOTANEGRA

PRESIDENT DE LA FEDERACIÓ CATALANA DE CAMPINGS

“Amb la covid molts catalans van descobrir els càmpings”

El client del càmping que es desplaça amb cotxe està tornant perquè Catalunya és una destinació turística de luxe
Un dels problemes més importants que té el sector turístic en aquests moments és formar equips perquè no trobem gent

El president de la Federació Catalana de Càmpings, Miquel Gotanegra, assegura que la pandèmia ha marcat un abans i un després en el sector ja que molts catalans han descobert els càmpings. Gràcies a això, els dies festius d’aquesta Setmana Santa que acabem de passar els càmpings han tingut una ocupació d’entre el 85% i, en alguns llocs de Catalunya, el 100%, segons la primera valoració que ha fet el sector. Diu que amb la pandèmia han detectat que hi ha força clients que aprofiten les estades als càmpings per teletreballar i que en temporada baixa clients internacionals sèniors hi passen uns quants mesos. Explica que la Generalitat i la federació han estat treballant en el pla director urbanístic de les activitats de càmping a Catalunya per definir com han de ser els càmpings del futur, un pla que es va aprovar el juliol de l’any passat.

Vostè és president de l’Associació de Càmpings de Girona però també de la Federació Catalana de Càmpings.
Sí, soc el president de la federació des de fa set anys i estic satisfet de la feina que hem fet durant aquest temps ja que hem aconseguit aglutinar tot el sector català. Realment des de la federació s’ha fet un treball molt important.
Com és que la Federació Catalana de Càmpings no aglutinava totes les associacions?
Durant molts anys Barcelona no va voler formar part de la federació. No hi havia harmonia entre tots i Barcelona no hi volia entrar. Jo vaig tenir molt clar des del primer moment que per poder treballar i anar a l’administració era important anar-hi amb una sola veu. I amb l’anterior president vam començar a fer acostaments i reunions conjuntament i a partir d’aquest any 2022 s’ha aconseguit que la Federació Catalana de Càmpings sigui una sola veu i ara ja representa tot el territori català. La federació està constituïda per cinc associacions diferents: Girona, Costa Daurada i Terres de l’Ebre, Lleida, Barcelona i Muntanya i del Pirineu Català i hi ha afiliada el 85% de l’oferta de càmpings de Catalunya. Això és un percentatge molt i molt alt i n’estem molt orgullosos.
En quins projectes han treballat des de la federació?
Un de molt important amb la Generalitat de Catalunya és el pla director urbanístic de les activitats de càmping a Catalunya, en el qual el sector va treballar durant tres anys per definir com han de ser els càmpings del futur. Aquest pla té com a finalitat ordenar les activitats del sector per tal d’assolir una activitat sostenible ambientalment, econòmica i social. El pla, que es va aprovar definitivament el juliol de l’any passat, defineix l’activitat com la convivència agrupada de persones a l’aire lliure que s’allotgen en tendes de campanya, bungalous, caravanes, autocaravanes o habitatges mòbils. El projecte el vam fer conjuntament i a proposta de la Generalitat i hi van intervenir equips tècnics, arquitectes i advocats, entre d’altres. En total, més d’un centenar de reunions, moltíssimes hores de feina i molta gent implicada. També s’està treballant amb protecció civil en temes d’inundabilitat dels càmpings i ara s’està creant una nova web.
La web és d’àmbit català?
Sí, d’àmbit català. Ara tenim una pàgina molt corporativa i la que estem elaborant serà més fresca i d’aterratge per poder accedir a totes les associacions que hi ha a Catalunya.
Hem passat Setmana Santa, una època de l’any que antigament marcava l’inici de la temporada turística. Com ha anat aquest any en el sector del càmping?
La pandèmia va marcar un abans i un després per al sector del càmping ja que molts catalans després del confinament tenien ganes de sortir de casa però ho volien fer en un espai de natura i sense gaires aglomeracions. I ens van descobrir i l’any passat van tornar i aquest també ho han fet. Gràcies a això aquests dies festius de Setmana Santa l’ocupació dels càmpings catalans ha sigut important. La primera estimació que en fem –la definitiva la farem a final de mes perquè encara hi ha molts turistes a les nostres instal·lacions– és que hem tingut ocupacions d’entre el 85% i, en alguns llocs de Catalunya com per exemple Tarragona, prop del 100%.
Hi ha càmpings que han vorejat la plena ocupació?
Sí. I bona part del client ha sigut català. Jo sempre havia dit que els càmpings catalans érem més coneguts a l’estranger que a Catalunya, i des del 2020 la situació està canviant. La pandèmia ha permès que molta gent que no coneixia les instal·lacions les provessin, i el que és més important és que tornen per passar les vacances amb nosaltres. Aquest nou client ha descobert que el càmping no és només un lloc per acampar, sinó que són espais on poden gaudir d’experiències espectaculars. Hi ha càmpings molt importants on abans de la pandèmia el públic català ocupava el sisè o setè lloc en el rànquing de clients i en canvi ara ha pujat fins al segon lloc. També és veritat que aquests darrers dos anys no hem tingut gaires turistes estrangers.
Per què diu que en els càmpings es pot gaudir d’experiències espectaculars?
Els càmpings hem fet una millora de qualitat molt important aquests darrers anys i ens adaptem a les necessitats dels nostres clients. En aquests moments els clients es mouen no per allotjament sinó per experiències, i el client es decideix per una destinació o per una altra per les experiències que hi podrà trobar. És per això que en els càmpings catalans més del 15% de la plantilla es dedica a crear experiències per als clients. Estem pensant contínuament què podem organitzar tant per als adults com per als més petits de la casa. Per exemple, aquesta Setmana Santa s’han organitzat des de tallers de xocolata fins a tallers esportius, tallers d’idiomes per a sèniors o concentracions de furgonetes, a més d’un munt d’activitats per a la mainada. Estem tot el dia pensant com seduir els nostres clients i això ens fa ser diferents de la resta del sector turístic.
El càmping gironí, i també el català en conjunt, abans de la pandèmia rebia molts turistes estrangers. Però el turista internacional encara no arriba.
No amb la mateixa força que venien fins al 2019, però comencen a recuperar la confiança. El client de càmping que es desplaça amb cotxe està tornant. Som capaços d’aconseguir que ens tornin a fer confiança perquè saben que les coses es fan bé i que la destinació és espectacular. Catalunya és una destinació turística de luxe, tant si parlem de cultura com de gastronomia, de natura, de nàutica o del que vulguis. I, per tant, la demanda del sector turístic al nostre territori és la més sòlida, en comparació amb la de qualsevol altre sector.
L’increment dels preus del combustible està afectant molt directament el consumidor final. Temen que deixin de venir a Catalunya si els preus no baixen?
És un tema que realment afecta perquè el nostre client principal és el que es desplaça amb cotxe, però jo espero que això no sigui motiu suficient perquè acabin modificant les seves vacances. De fet, gran part dels campistes internacionals que rebem cada any provenen de països relativament propers (França, Bèlgica, Holanda, Alemanya, el Regne Unit o Itàlia, entre d’altres) i, per tant, pensem que els continuarà essent més rendible conduir fins al nostre territori que a destinacions més llunyanes. Però afecta segur perquè el preu del carburant s’ha incrementat i molt. Espero, però, que en els propers mesos acabi baixant.
Però l’increment dels preus de l’energia i combustibles també afecta l’empresari del càmping. Com s’ho fan per superar aquests augments?
S’ha incrementat el preu de l’energia però també el dels aliments i, per tant, això també afectarà directament els marges de benefici de cada càmping. I és per això que ens veiem obligats a tenir preus dinàmics. No serà el mateix preu per a un client que va reservar plaça al gener que per a un que ho faci al mes de maig o al juny. Segurament haurem de modificar preus. I, de fet, des de la federació hem recomanat als càmpings que facin un estudi personalitzat de la seva situació i que ajustin els preus dels seus serveis per poder combatre aquest increment de costos globals.
Aquest increment de preus ha provocat que alguns establiments no hagin obert per Setmana Santa com ha passat en el sector dels hotels?
No. En el sector del càmping hem fet més o menys com els altres anys. Actualment el 75% de l’oferta gironina ja està oberta i la resta obrirà les properes setmanes, i en el conjunt de Catalunya està en funcionament el 80% perquè a Tarragona i les zones de muntanya pràcticament està tot obert.
Venim d’una pandèmia en què tot el sector turístic ho va passar molt malament i alguns encara estan molt lluny de les xifres d’ocupacions del 2019.
El 2020 va ser un any molt dur perquè Catalunya té molta dependència del client internacional i aquest es va quedar a casa. El 2021 va començar la recuperació i actualment en el sector del càmping podem començar a parlar que ara ja tenim nivells d’ocupació semblants als del 2019 (abans de la pandèmia) o fins i tot millors. Tenim la sort que el client català ha respost i el que ens va venir els anys 2020 i 2021 ara l’estem coneixent i fidelitzant. La nostra tipologia d’allotjament està en contacte amb la natura i això estava molt en la línia del que buscava el client en plena pandèmia. A més, hem detectat que hi ha clients que aprofiten que es pot fer teletreball per fer-lo des del mateix càmping i a la vegada gaudir de la natura, i això va començar en plena pandèmia i ara es continua fent. En aquests moments les peticions d’internet són més altes. Els càmpings cada vegada necessiten més amplada de banda.
I de cara a l’estiu s’atreveixen a fer alguna previsió?
Es fa difícil parlar d’ocupacions a l’estiu ara a l’abril, i després dels alts i baixos d’aquests darrers dos anys encara més. Però sí que estem notant que hi ha moviment i la gent demana informació, i això és positiu. Ara caldrà veure què passa amb la pandèmia, la retirada de les mascaretes i com afecta en el turisme en general la guerra d’Ucraïna.
I el nombre de dies d’estada en els càmpings és igual que abans del 2019?
Pràcticament. En temporada baixa hi ha sèniors internacionals que s’allotgen en càmpings i que s’hi passen dos i tres mesos. Amb l’efecte del canvi climàtic cada vegada ens fa més bon temps, i com que venen amb caravanes o autocaravanes molt preparades els turistes hi estan molt bé. La gent es jubila als 60 anys i agafa la caravana i es passa sis mesos fora.
Fa uns dies, el president de la Federació d’Hostaleria de les Comarques de Girona denunciava que el sector turístic no troba treballadors.
Un dels problemes més importants que té el sector turístic en aquests moments és formar equips perquè no trobem gent, i no és solament un problema del sector com a sector sinó que ja comença a sorgir a les facultats de turisme, que cada vegada tenen menys estudiants. Si fa uns anys al mes de juny les matrícules ja eren plenes, ara ja no passa. I això és perquè la gent prioritza més ser feliç i tenir més temps lliure que treballar més. A més, el nostre sector té un hàndicap important i és que es treballa els caps de setmana i en les èpoques tradicionals de vacances de la gent. És per això que hem de començar a pensar de quina manera podem fer el treball més agradable i replantejar torns per deixar caps de setmana lliures i que treballar en el sector turístic acabi sent més atractiu i tornem a enganxar la gent. I els salaris en el sector de l’hostaleria no són baixos.

Més de 40 anys

Miquel Gotanegra té una trajectòria de més de 40 anys en el món turístic, treballant i gestionant empreses del sector. Prové d’una família que és al sector turístic des de fa 87 anys. És director general del Grup Terraza, president de la Federació Catalana de Càmpings, president de l’Associació de Càmpings de Girona, president de l’Associació d’Hostaleria de l’Alt Empordà, president de l’Associació d’Empresaris Roses-Cap de Creus, i vicepresident de la patronal FOEG i de la Federació d’Hostaleria de les Comarques de Girona.

Ha dedicat tota la seva vida a impulsar el turisme des de diferents càrrecs institucionals, amb la innovació com a pilar bàsic dels seus projectes. Del 1991 al 2003 va ser tinent d’alcalde de l’Ajuntament de Roses, i del 1998 al 2002 president de la comissió de Turisme de la Cambra de Comerç de Girona.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
JOSEP SÁNCHEZ LLIBRE
President de Foment del Treball

“L’Estat es cobra la inflació; l’empresa i el treballador, no”

girona

El govern agilitza els tràmits per a projectes “estratègics”

barcelona

Noel inverteix 57 milions durant el 2021

SANT JOAN LES FONTS

El Grup Andilana obre un nou restaurant a Girona

GIRONA
Europa

La por a una recessió global sacseja les borses europees i tiba l’euro

Madrid / Nova York (EUA)
Europa

La vaga a Noruega pot afectar gairebé el 60 % d’exportacions de gas

Berlín
Estat espanyol

Martínez-Almeida anuncia un districte financer a Madrid per competir amb Londres i Franfkurt

Madrid

La Generalitat ha posat 22 sancions a Amazon per incomplir la normativa laboral

barcelona

L’executiu aprova un decret per simplificar els tràmits per posar en marxa empreses que generarà 44,4 milions d’estalvi

Barcelona