Economia

El sector de l'oli culpa el comerç del baix preu

Unió de Pagesos reclama inspeccions de la venda a pèrdua i de l'etiquetatge

El sector de l'oli viu per segon any consecutiu una forta crisi de preus que el porta a unes pèrdues de 800 euros per hectàrea. Així, segons un càlcul del sindicat Unió de Pagesos (UP), els preus de l'oli d'oliva verge extra han caigut un 35% en relació amb la mitjana de les campanyes que van del 2005 al 2008. En el cas de l'oli verge, el descens en els preus és d'un 32% i en el l'oli d'oliva refinat la caiguda és del 33% en el mateix període.

Davant d'aquesta situació, el sindicat agrari culpa directament la gran distribució: l'acusa de “controlar” gairebé el 90% de les vendes a l'Estat espanyol i diu que, per tant, és la que pressiona a la baixa els preus.

A més, segons UP, el 57% de l'oli d'oliva i el 44% del verge extra es venen sota marques blanques de les grans distribuïdores de l'alimentació. En aquest sentit, els productors no les tenen totes sobre la qualitat del producte que s'amaga sota aquestes marques i ja han denunciat diverses vegades que aquesta qualitat és al límit o és inferior a la que indica l'etiquetatge. Per UP, trobar un oli d'oliva verge o verge extra per sota del 4 euros el quilo ja seria un senyal que faria desconfiar de la qualitat de l'oli.

Per tant, UP reclama més controls de qualitat, de l'etiquetatge i de les vendes per sota de cost, demana que s'investigui si la distribució infringeix la llei per la seva posició dominant al mercat, que es faci més promoció i que s'adoptin mesures que ajudin a la fiscalitat dels productors d'oli.

Una producció anual d'unes 37.000 tones

Catalunya compta actualment amb més de 122.000 hectàrees de conreu de l'olivera, de les quals la gran majoria són de secà i no totes dedicades a fer oli. La producció d'oli d'oliva se situa en unes 37.000 tones anuals, de les quals la majoria són oli verge i oli verge extra, les varietats més apreciades al mercat.

Les comarques de la demarcació de Tarragona, seguides de les de Lleida, acaparen aquesta producció, majoritàriament a partir de les cooperatives locals.

El sector treballa ara en la millora de la comercialització directa i per establir normes per evitar que l'oli d'oliva es pugui barrejar amb oli de llavor.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Compradors d’or, paranoics o assenyats?

Barcelona

El negoci de les caixes fortes reneix

barcelona
Ruben Sans
President de l’Associació de Joves Empresaris de Catalunya (AIJEC)

“L’empresari segueix veient-se com una figura negativa”

Barcelona
DE MEMÒRIA

Línies d’ultramar (1906)

PROFESSOR DE POLÍTICA ECONÒMICA DE LA UB (1967-2016)
Tecnologia

La Mobile World Capital vol lluir “el llegat” que deixa el MWC

Barcelona

El mercat posa a prova la joiera responsable

barcelona
Contra xifrada
Jordi Garriga Riu

L’actiu de la natura

Floox ja té al mercat el seu carregador ràpid compacte

L’Hospitalet de Llobregat
Informació especial

Zentinel MDS, l’‘start-up’ que ajuda a digitalitzar la maquinària antiga