Opinió

Llum verd a la primera reforma estructural

L'escurçament dels terminis de cobrament aportarà més liquiditat als petits i mitjans empresaris, habitualment els més afectats per la restricció creditícia

El 17 de juny passat el ple del Congrés dels Diputats va aprovar la reforma de la llei 3/2004 de mesures de lluita contra la morositat, després d'un intens treball de la Plataforma Multisectorial contra la Morositat (PMCM), entitat que aplega més de cent associacions empresarials de tot l'Estat encapçalades per la Pimec. La reforma de la llei es pot considerar un autèntic canvi estructural al país, un pas ferm i valent cap al nou model econòmic que propugnava el govern espanyol i que difícilment podia arribar amb la llei d'economia sostenible.

La nova llei confirma el termini màxim legal de pagament de 60 dies entre operadors privats i de 30 dies en les transaccions amb el sector públic, tot i que aquests terminis s'assoliran de manera gradual els dos anys vinents. En aquest context, la llei no admet pacte contrari entre parts, una via habitual d'imposició dels terminis més llargs de la gran empresa o de l'administració. A més, una altra novetat important de la llei és el còmput del termini efectiu de pagament des de la data de lliurament de la mercaderia o d'execució del servei, i no des de la data d'emissió o recepció de la factura.

pagaments amb retard.

Malgrat l'aplicació gradual de la llei, tots els contractes s'hauran d'adaptar en un període de tres mesos, i la situació transitòria dels empresaris serà sempre millor que l'actual. Un estudi recent de la plataforma posava en relleu uns terminis efectius de pagament de 107 dies en el sector privat i de 154 dies amb l'administració pública. Des de la promulgació de la llei, aquests terminis hauran de baixar de manera immediata a 85 i 55 dies, respectivament, per tal d'arribar a l'objectiu final de 60 i 30 dies el 2013. Fins i tot la construcció d'obra pública, que ha rebut un tracte especial a la llei, veurà retallats els terminis de cobrament de manera significativa. Ara per ara, la mitjana de pagament se situa en els 193 dies, termini que arriba a 293 dies en el cas de les grans constructores, les quals tindran en la nova llei un règim transitori de 120 dies com a màxim per poder arribar als 60 dies generals el 2013.

La llei garanteix, per tant, la millora immediata i substancial de les condicions de cobrament de tots els sectors i activitats, cosa que injecta liquiditat a les empreses i reequilibra les «regles del joc» entre productors i distribuïdors, entre grans empreses i pimes. Alhora, el nou text legal preveu un seguit de mecanismes per tal de garantir el seguiment i l'aplicació efectius de la norma.

En primer lloc, les empreses auditades hauran d'incloure els terminis mitjans de pagament a les seves memòries anuals.

En segon terme, s'aplicarà el règim sancionador previst a la llei d'ordenació del comerç minorista, que pot implicar sancions de fins a 500.000 € en cas d'incompliment dels terminis legals de pagament. Cal tenir en compte que en darrera instància les organitzacions empresarials estaran legitimades per denunciar els casos d'incompliment de la llei en nom dels seus associats.

moment delicat.

La llei 3/2004 arriba en un moment especialment delicat per a les pimes i autònoms, amb una crisi de demanda encara ben viva, una perillosa acceleració de la inflació, l'augment inoportú de la pressió fiscal i la contínua sequera creditícia del sistema financer.

En relació amb aquesta conjuntura, l'escurçament dels terminis de cobrament aportarà més liquiditat als petits i mitjans empresaris, que habitualment són els que tenen menys marges i els més afectats per la restricció creditícia. Es preveu un estalvi anual de 6.000 milions d'euros en despeses financeres, quantitat superior al nou pla E previst per al 2010.

Els beneficis de la llei són, per tant, ben tangibles, i haurien de contribuir a la reactivació de l'economia. L'impacte futur sobre les empreses podria superar amb escreix els beneficis d'una reforma laboral «a mitges» i d'efectes dubtosos en un moment en què ja s'ha materialitzat el gros de l'ajust laboral. Així doncs, la modificació de la llei 3/2004 es pot considerar la primera gran reforma estructural important al país des de l'inici de la crisi.

Aquesta fita ha estat possible gràcies a l'excel·lent col·laboració de tots els grups parlamentaris i a la iniciativa i la perseverança de la societat civil, vertebrada al voltant de la plataforma, que ara seguirà de ben a prop l'aplicació pràctica de la llei.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Promocionen l’oferta enogastronòmica i d’alta gamma a Manchester

GIRONA
CALONGE i ST. ANTONI

Bona acollida de la jornada de portes obertes del Campus de l’Experiència

CALONGE I ST. ANTONI
política

Sánchez retira la llei del sòl per evitar que el PP voti el vet d’ERC i Junts

madrid
QUERALBS

Posicions enrocades en les negociacions per la nova concessió de Vall de Núria

QUERALBS
economia

El Cercle d’Economia insta els partits a “sortir del seu bloc” per assolir acords

barcelona
FIGUERES

Tramiten més llicències d’obra major en 5 mesos de 2024 que en tot 2023

FIGUERES

Maneres d’abordar el fracàs

Conseller d'empresaris, expert en lideratge, jove líder europeu (2013-2014) i ambaixador empresarial de Catalunya (2012-2015)

Detenen tres pagesos gironins per les destrosses als pous de l’Alt Empordà

FIGUERES
SALT

Commerzbank posa a la venda l’Espai Gironès per 140 milions d’euros

SALT