Economia

Foment calcula en 10.000 milions la inversió pendent

Fins al 2023 i per acabar obres pendents

La patronal calcula en 28.000 milions el dèficit inversor en deu anys

Foment del Treball ha reclamat a totes les administracions un impuls financer extraordinari de 10.000 milions entre els anys 2019 a 2023 per acabar una sèrie d’infraestructures estratègiques per a la competitivitat de l’economia, que ja estan licitades a Catalunya però pendents d’execució, i ha xifrat el dèficit inversor en els últims 10 anys en 28.000 milions d’euros, segons va explicar en roda de premsa el seu president, Josep Sánchez Llibre.

Entre les obres que Foment considera més importants destaquen el corredor mediterrani, la xarxa de rodalies de Catalunya, la carretera B-40 (quart cinturó) entre Abrera i Terrassa o l’ampliació i finalització de la línia 9 del metro.

El CAT-200, el catàleg d’infraestructures bàsiques pendents d’executar a Catalunya, elaborat per la comissió d’Infraestructures i Equipaments des del mes de juny del 2015, registra un “balanç decebedor” dels últims quatre anys, alerta del risc de pèrdua de competitivitat de l’economia catalana, i situa al voltant dels 28.000 milions d’euros el dèficit inversor en infraestructures en els últims deu anys (2009-2018). En definitiva, i segons les estimacions fetes amb la informació pública disponible, és urgent i imprescindible una inversió anual de 2.000 milions d’euros pel període 2019-2023 (en total, 10.000 milions d’euros) per corregir el retard d’obres fonamentals i evitar la pèrdua de competitivitat de l’economia catalana.

A més, Foment ha reclamat que es destini el 2,2% del PIB català a licitació d’obres, uns 5.000 milions d’euros anuals per al conjunt de les administracions, en línia amb d’altres països d’Europa. El 2018 només es va licitar el 0,8% del PIB català.

Entre els anys 2015 a 2019, la patronal catalana només ha donat de baixa del catàleg –ja sigui perquè han acabat les obres o perquè s’han posat en servei–, 5 obres d’infraestructura: perllongament d’FGC a Terrassa (2015) i Sabadell (2016); la línia 9 sud del metro de Barcelona fins l’aeroport (2016); nous accessos a l’ampliació sud; i la terminal d’expedició i recepció del moll Prat del port de Barcelona (2017). L’ampliació de la terminal ferroviària de Príncep d’Espanya del port de Barcelona va acabar el 2018.

El vicepresident de Foment i president de la Cambra Oficial de Contractistes d’Obres de Catalunya (CCOC), Joaquim Llansó, va lamentar: “És un tema crònic de falta d’inversió”, que provoca “menys activitat econòmica, la fallida d’empreses i crea un augment de la competència que, a vegades, obliga les empreses a presentar ofertes a baix cost”.

LA XIFRA

28.000
milions d’euros
és el dèficit en inversió en infraestructures que pateix Catalunya en els darrers deu anys.

LA FRASE

És una autèntica vergonya que hi hagi obres licitades de fa 10 o 15 anys i que encara no s’hagin acabat
Josep Sánchez Llibre
President de foment del Treball
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Un nucli artesà per reflotar el carrer dels Sastres d’Olot

Olot

Els estibadors del Port de Barcelona criden a fer vaga a partir del 13 de desembre

Barcelona
Guardons

Presumeixen de talent

barcelona
economia

Protestes a l’entorn de Mercabarna

Gelati Dino, amb seu a Empuriabrava, ja té botiga a Doha

CASTELLÓ D’EMPÚRIES

Donació de la Cursa Popular del Carrer Nou al Rotary Club

girona

Els API, satisfets amb el recurs contra la llei antidesnonaments

barcelona
ECONOMIA

El PIB de l’eurozona va créixer un 0,3% el tercer trimestre

BRUSSEL·LES

Segona jornada de protesta al voltant de Mercabarna

Barcelona