cultura

Crítica

teatre/dansa

L'àngel engabiat

Una carta d'amor. Una carta de mort. Un clam a la llibertat vehiculat a través d'aquella poesia visual tan particular de Jan Fabre; una reflexió sobre el suïcidi, sobre l'amor impossible que encarna un àngel engabiat, Artemis Stavridi, fonamentalment ballarina, però en aquest muntatge també intèrpret i cantant. Encara amb el record de Quando l'uomo principale è una donna, el públic que va assistir dissabte a Another Sleepy Dusty Delta Day es va trobar fitant un escenari en què hi havia distribuïts cinc monticles de carbó que refulgia irisat en rebre el més lleu contacte de la llum. Fent el perímetre, i travessant-los en ocasions, cinc trenets elèctrics, un per cada promontori, feien el seu viatge al no res, completaven una i altra vegada el circuit tancat. Penjant dins la caixa negra, quadrada, sense trencaments, deu gàbies amb deu canaris grocs empresonats a l'interior, senzilla, però aclaridora imatge. A la dreta, un balancí i, asseguda, una dona, vestida de color groc, àngel engabiat que posseeix, com si fos el seu bé més preuat, un tros de paper plegat i rebregat, que besa, que s'acosta al pit. És la carta que Lancelot adreça a Princesa, i que ella, fent d'ell, llegeix a cau de micròfon. Primer, un fragment llarg de text. Després, a bocins, que s'intercalen en la hipnòtica dansa. Perquè la intèrpret dansa, en un blues que són variacions de l'Oda a Billy Joe (Bobby Gentry), l'angoixa del qui se sent atrapat, dansa la mecànica i deshumanitzada rutina de l'àrid treball en una mina, dansa l'amor incondicional, dansa l'espasmòdica confusió, la ràbia, el desencís i el desesper de Lancelot, però també dansa la seva ferma decisió de llevar-se la vida, fent ús de la seva llibertat, sense permetre judicis morals aliens, de cap mena.

Stavridi no té l'electricitat de la intèrpret original, Ivana Jozic, una de les muses de Fabre, més orgànica, més visceral; en canvi la seva elegància i precisió en el moviment, les línies del seu cos jove, multipliquen la força poètica de la peça, la més personal i intimista de l'autor, inspirada per la mort dels seus progenitors en un breu espai de temps, a la qual contraposa la del jove Billy Joe McAlllister, el suïcida de la balada que va popularitzar Gentry el 1967. L'embolcall que crea Fabre, artista plàstic per damunt de qualsevol altra consideració, per al ball d'Artemis, és superb, quant a concepte i quant a realització. La il·luminació convé sempre a les intencions de l'artista, i forma un conjunt homogeni amb el text, la dansa i l'escenografia.

Another Sleepy Dusty Delta Day
Text, escenografia i direcció: Jan Fabre.
Coreografia: Jan Fabre i Ivana Jozic.
Dramatúrgia: Miet Martens.
Intèrpret: Artemis Stavridi.
Teatre de Salt, 6 de novembre del 2010.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Lankum, d’una casa ocupada de Badalona al Primavera Sound

BARCELONA
MÚSIC

L’encanteri ‘pop’ de Lana del Rey triomfa al Primavera Sound

BARCELONA
COMUNICACIÓ

El lleidatà Lluís s’imposa per sorpresa en la final del concurs ‘Eufòria’

BARCELONA
Ester Boquera Diago
Directora de ‘Les publicacions de la Generalitat de Catalunya, 1931-1939

“La Generalitat republicana va editar quasi 90 títols a l’any”

Banyoles
art / música

Més de 40 artistes de diferents disciplines, al Wart Project 24

sant jordi desvalls
música

Joanjo Bosk reprèn la línia poètica amb ‘Cançó de repòs’, de Leveroni

figueres
Cultura

Margot Benacerraf, figura històrica del cinema veneçolà

música

El grup tarragoní Stromboli Jazz Band, en un festival de ‘dixieland’ a Portugal

tarragona
Cultura

La Patum Infantil omple de balls i salts la plaça de Sant Pere

Berga