Arts escèniques

BARCELONA

Rècord als teatres de Barcelona, amb 2,8 milions d’espectadors

Rècord absolut d’espectadors i de recaptació l’any 2023 als teatres de Barcelona. Les trenta sales teatrals de la capital catalana van rebre 2.845.015 espectadors (un 1,02% més que el 2011, l’any què es va batre el primer rècord), van registrar un 60,43% d’ocupació i van ingressar més de 86 milions d’euros de recaptació (un increment del 31,02% respecte el 2011). Segons dades d’Adetca recollides per ACN, les sales de menys de 200 espectadors també han aconseguit els millors registres de la història amb 305.413 espectadors i gairebé 4 milions d’euros de recaptació.

Aquestes xifres superen les de l’exercici de 2011, quan es va assolir el primer rècord de públic de la història de Barcelona. Aquell any es van comptabilitzar 2.816.283 espectadors, es van recaptar 65.700.858 euros i es va aconseguir un 54,18% d’ocupació. Els teatres de Barcelona han superat aquestes xifres aquest 2023 amb un increment d’un 1,02% de públic, d’un 31,02% de recaptació i d’un 11,53% d’ocupació.

La presidenta de l’Associació d’Empreses de Teatre de Catalunya (Adetca), Isabel Vidal, confessa que estan “exultants” perquè el 2023 ha estat el millor any de la història del teatre a Catalunya. L’entitat disposa de registres des de l’any 1993, però Vidal està convençuda que en els anys anteriors mai s’havia arribat als 2,8 milions d’espectadors. Per ella, tota la cartellera de 2023 ha generat “confiança a l’espectador”: “La cartellera de Barcelona i de Catalunya dona confiança a l’espectador que escull anar al teatre. Troben qualitat i categoria artística sobre els escenaris”. Segons Adetca, “la campanya de Nadal ha estat especialment important per assolir aquestes dades”. “Vam començar al setembre amb unes dades que ens havien preocupat una mica, però en canvi els mesos finals de l’any hem fet una remuntada espectacular”, afegeix.

Els cinc espectacles més vistos han estat Mago Pop, Improshow, The producers, L’alegria que passa i FitzRoy, tots cinc programats en sales privades. En aquest context, Vidal destaca que el teatre públic no es mou només per criteris econòmics: “Li és més difícil estar en el top rècord d’espectadors de teatre”.

La consellera de Cultura, Natàlia Garriga, també valora la qualitat teatral de la ciutat: “Tenim una gran programació i uns grans professionals que s’esforcen perquè els teatres de Barcelona tinguin una programació tan diversa i de tan nivell”. La titular de Cultura reitera que el govern té el compromís d’arribar al 2% del pressupost i que en dos anys, del 2021 al 2023, s’ha passat de l’1,1% a l’’1,5%. Això, segons ella, ha repercutit a les arts escèniques, per exemple, en el fet que el sector privat ha tingut un increment del 180% i s’ha passat de 8 milions d’euros el 2021 als 23 milions del 2023 de pressupost inicial.

El regidor de Cultura i Indústries Creativesde Barcelona, Xavier Marcé, que creu que aquest 2024 s’arribarà als 3 milions de milions d’espectadors, també vol recordar que no s’ha d’oblidar que queda un 40% d’ocupació per omplir i públics per seduir i que hi ha molt talent teatral que busca sales i se’ls ha d’acollir a les seves sales. En aquest sentit, Isabel Vidal recorda que el 16 de març hi haurà el nou repte ja anunciat de Cap Butaca Buida, per omplir totes les butaques en aquesta jornada concreta.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.