Cinema

Crítica

cinema

Sense amor ni simpatia

Si una pensa en el cinema d’Isabel Coixet diria que una de les característiques que el defineixen és la mirada amable cap als personatges i una simpatia preferent vers les seves eleccions (i fins obsessions) sentimentals. Posem-hi que això ha fet que tingui una certa imatge de cineasta romàntica, cosa a la qual sembla renunciar amb l’adaptació d’Un amor, novel·la esquerpa, tèrbola i, de fet, sense amor de Sara Mesa que té com a protagonista una jove (Nat) que, provinent del món urbà, s’instal·la en un poble: un lloc fictici que, amb el nom de La Escarpa, representa el món rural, no només com un fals paradís, sinó pràcticament com un infern, almenys per a ella, exposada d’entrada al maltractament del seu arrendatari i, a mesura que avança el relat, al control, a la maledicència i a una agressió masclista que, de soterrada, va fent-se explícita. Què fa que Nat (encarnada al film per Laia Costa) arribi a aquest poble i, sobretot, no se’n vagi? A la novel·la de Sara Mesa és perquè ha fet una malifeta, alguna cosa fosca que no s’acaba d’aclarir. Tot i no voler que el personatge resulti simpàtic, Coixet li busca (ho afegeix, doncs) un pretext moral: no ha pogut suportar més el dolor en fer d’intèrpret de persones que, a través d’una ONG, demanen ser reconegudes com a refugiades. En tot cas, Coixet carrega les tintes amb els personatges que, a prop de la caricatura, fan la vida impossible a Nat. Tot plegat resulta francament desagradable, incloses les escenes de sexe entre la protagonista i un home amb el qual ella s’obsessiona després d’acceptar que “entri dins seu” [sic] a canvi d’arreglar-li unes goteres. Es pot arribar a enyorar la Coixet sentimental fins a la cursileria.

Un amor
Directora: Isabel Coixet
Estat espanyol, 2023


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.