cultura

Emma Suárez

Actriu

“He investigat i descobert territoris del dolor, de l'ànima”

Emma Suárez treballa per primer cop amb Pedro Almodóvar a Julieta, un melodrama noir en què comparteix personatge amb Adriana Ugarte.

És complicat entrar en el món d'un director com Pedro Almodóvar, tan acostumat a treballar amb els mateixos actors?
Treballar amb Almodóvar és, d'entrada, una ocasió magnífica de conèixer un cineasta d'aquesta dimensió, compromès i apassionat pel que fa, per qui el cinema és la seva vida. Treballar amb ell ha suposat també l'oportunitat d'interpretar un personatge com Julieta, amb les seves esquerdes, les seves arestes, que m'ha permès investigar i descobrir territoris del dolor, de l'ànima. Sempre he pensat que la feina d'actriu és de coneixement i a través dels personatges també creixo com a persona. Jo havia sentit referències a la seva manera de treballar però he tingut l'oportunitat de viure-ho en la pròpia pell i ha estat meravellós. És un director molt exigent, que no es conforma, en qui has de confiar plenament. Hi ha moments en què et sents fràgil, vulnerable i insegura perquè et reclama constantment; ho vols donar tot però no saps si ho estàs aconseguint i això també et provoca una certa angoixa. He tingut molt temps per preparar-me. Em va confirmar que faria la pel·lícula un mes de desembre i no començava a rodar fins al juny, així que he pogut assaborir cada moment, cada idea, he tingut temps per descobrir aquest paisatge gallec. He llegit llibres que m'han permès entrar en l'estat d'ànim del personatge i conèixer el dol de l'absència, com El año del pensamiento mágico, de Joan Didion, o De vidas ajenas, d'Emmanuel Carrère. He anat a museus buscant dones solitàries, buscant l'expressió de la tristesa, de l'abandonament, del silenci.
Ha hagut de furgar en territoris propis incòmodes o dolorosos?
Sobretot he buscat des de fora elements que m'han ajudat a trobar des de dins la forma d'expressar Julieta. Jo mai he viscut una experiència com la seva, havia de fer un treball, i si hagués viscut el mateix és possible que no hagués pogut interpretar Julieta, hauria estat terrible entrar-hi. Però veure un quadre de Lucien Freud, la solitud dels seus retrats, em transmetia molt de l'estat d'ànim del personatge. És una persona ferida, que té una fractura, que ha après a conviure amb el dolor i té un buit profund. Sempre agrairé a Almodóvar haver tingut temps per crear-lo; no es pot entrar en aquest estat d'ànim d'un dia per l'altre.
Fins a quin punt és un estereotip l'etiqueta d'Almodóvar com a gran creador de personatges femenins?
És indubtable que escriu guions amb uns personatges femenins fantàstics. M'ha ajudat molt revisar la seva filmografia, amb altres personatges seus que tracten sobre la maternitat, com els que han interpretat Cecilia Roth i Marisa Paredes. I jo suposo que ell mateix té alguna cosa de Julieta, estic segura que en Almodóvar hi ha una solitud, un buit, un desig, que té alguna cosa a veure amb Julieta.
Un dels reptes del film és el fet de compartir personatge amb una altra actriu.
Sí, això és un desafiament que Almodóvar ha resolt amb un cop genial. Ell parla d'un personatge a qui la vida transforma, i no és la mateixa la Julieta del present que la del passat. M'ha semblat una opció molt valenta, que no era gens fàcil; però l'espectador surt de la pel·lícula amb la sensació d'haver vist un personatge i no dues actrius, i això és màgia pura. Ell no volia transformar físicament una actriu i rejovenir-la o revellir-la. Hi ha molts primers plans, i volia convidar l'espectador a creure el que ell li oferia.
Julieta fa pensar en alguns personatges del melodrama clàssic. Ha tingut al cap algun referent en concret?
Molts. He buscat en la Jeanne Moreau d'Ascensor para el cadalso, en els tres personatges de Las horas que interpreten Nicole Kidman, Meryl Streep i Julianne Moore. He pensat en Charlotte Rampling, he revisat Persona, d'Ingmar Bergman. Són pel·lícules i actrius que m'han ajudat molt.
Coneixia els contes d'Alice Munro en què es basa ‘Julieta'?
El llibre que estava llegint quan vaig veure Pedro per primer cop en un festival de Sant Sebastià, era precisament Escapada, que em va regalar Ariadna Gil. Sembla màgic, oi? La pel·lícula també parla d'això, de la causalitat.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

música

Brittain Ashford obrirà el 5è A Peu de Carrer de l’Ateneu 24 de Juny

girona
MÚSICA

El Palau de la Música recorda Juli Garreta i convida Raquel García-Tomás

BARCELONA
Música

L’Empordà Music Festival creix

LA BISBAL D’EMPORDÀ
Cultura

Mor Frank Stella, reconegut pel seu art abstracte i precursor del minimalisme

efemèrides

El Govern commemorarà els centenaris d’Oriol Bohigas i Francesc Candel

barcelona
TEATRE

‘Burro’ reescriu la humanitat amb la mirada de l’animal del camp

BARCELONA
MÚSICA

El Sónar es farà tot a l’Hospitalet de Llobregat a partir del 2026

BARCELONA
Crítica

Tradició, patrimoni i nova creació

art

El FAD es converteix en la Federació FAD

barcelona