cultura

Destí incert, a escena

Àlex Rigola assaja al TNC l'adaptació de la novel·la ‘Incerta glòria', de Joan Sales, una obra bandejada durant dècades que ara viu un reconeixement inesperat

Àlex Rigola planteja tres parts diferenciades, com en la versió maratoniana del ‘2666' de Bolaño
El moviment coreogràfic té
un valor simbòlic amb la presència de Toni Mira
i Laia Duran

Joan Sales va batallar durant dècades reescrivint la novel·la en què feia una aproximació a la seva experiència com a soldat al front d'Aragó. Molt abans de la traducció a l'anglès, que la va situar com una de les deu novetats més interessants a les llibreries angleses segons un prestigiós rànquing, el director Àlex Rigola sabia que era un material escènic molt valuós. Com amb Dostoievski –Joan Sales n'era un entusiasta i es va atrevir amb el repte de traduir i editar Els germans Karamàzov–, les seves parts dialogades funcionen directament a escena. Incerta glòria es representarà a la Sala Petita del TNC, del 20 de maig al 14 de juny.

El director, que ha trigat tres anys a fer la dramatúrgia –“és un procés traumàtic, perquè has de prescindir de personatges, vivències i reflexions per poder concentrar l'acció”–, volia dur-la a terme per completar el material escènic que li corria per les venes des de petit: el seu avi, soldat de la lleva del biberó que va entrar en combat al front de l'Ebre, molts estius li explicava, per capítols, les vivències des de la trinxera fins als camps de concentració d'Argelers. D'altra banda, la seva àvia li explicava què representava viure a Barcelona, a la rereguarda, durant la Guerra Civil.

Incerta glòria dóna les claus del context de la guerra i les seves vivències en diversos llocs i també parla del sentit de la vida d'uns nois que tot just s'endinsaven en la joventut. Rigola admet que Sales fa molt d'èmfasi en el sentit religiós i que la seva adaptació és més laica. “Però hi ha coincidències, perquè ara estic en l'equador de la vida, i això fa que em comenci a fer preguntes com les que es feien aquests personatges, que són més joves, però que estan vivint una situació extrema.” Per això, aquesta adaptació vol captar l'ànima de la novel·la remarcant la vida, la mort i l'amor.

Joan Sales planteja una història que va entrellaçant personatges i va canviant la veu del narrador. Aquest punt permet a Rigola plantejar cada part de la trama amb uns colors molt diferents: l'arrencada és coral, àmplia, amb múltiples accions que ressonen a escena, entre la narració i la representació (simbòlica o provocadora, segons el to del personatge). La segona és un quadre tancat, pràcticament com un monòleg. I, finalment, la tercera part torna a tenir una certa coralitat en una mena d'àpat amb els membres de la brigada i les seves dones. Com un dinar de Nadal (en un front fred, que no està en perill de combat imminent) que es torçarà i que permet donar-hi un aire tragicòmic. Aquests canvis de quadre i aquests salts de personatges permeten establir un paral·lelisme amb la maratoniana 2666, que el mateix Àlex Rigola va dirigir a partir de la novel·la pòstuma de Roberto Bolaño. De fet, Rigola confia, “si hi ha pressupost”, a poder completar la representació (que superarà les tres hores, comptant les pauses) amb una instal·lació que podria evocar la seqüela de Sales, El vent de la nit.

El nexe d'Incerta glòria són tres amics orfes: Lluís (Nao Albet), Graells (Marcel Borràs) i Juli Soleràs (Pau Roca). No s'han pogut desenvolupar amb normalitat durant la infància i, quan estan a punt de celebrar l'esclat de la joventut, la guerra els torna a barrar el pas i a condicionar-los la vida. D'aquests tres protagonistes, Soleràs no fa de narrador en cap moment, sinó de motor de la vida de tots els altres. Per Rigola, és un personatge inquietant que tan aviat fa por com pena: “És una màquina de pensar capaç de catalitzar els seus pensaments també en els altres.” El tercer narrador d'Incerta glòria és la Trini (Mar Ulldemolins), que entra en joc per les cartes que va enviant; a escena les escriu verbalment, a través d'un intens monòleg. Soleràs, doncs, sense necessitat de marcar el ritme de l'escena com a narrador, es converteix en el catalitzador del muntatge, juntament amb la mateixa guerra, que els condiciona a tots alhora.

Actuació coral

En el repartiment hi continua havent els actors talismà del director, habituals en els darrers muntatges: Andreu Benito i Joan Carreras. S'intueix que són uns personatges amb un món interior profund, però que només s'insinuarà en la posada a escena. El ballarí Toni Mira –que, superats els 50 anys i després de dues operacions a les espatlles, deriva cap al camp de la interpretació en sèries i també en teatre–, ofereix una qualitat de moviment incontestable per construir un militar pragmàtic, positiu i que amaga la mala consciència per alguna mort estúpida i innecessària.

Sales tenia clara l'opinió sobre les tropes anarquistes. I ho va deixar clar en el llibre. A escena, també hi apareix tangencialment, com la lectura de Sales sobre les conseqüències de la guerra en la religió catòlica. Però a Rigola el que li interessa és, amb aquest material del passat, poder plantejar aspectes “ètics d'avui; trobar els referents del present” en aquesta història d'un passat comú silenciat per una generació. Espectacles com ara Homenatge a Catalunya / Homage to Catalonia (2004), Entrañas (2005) i Soldados de Salamina (Romea, 2006) en són bons exemples, des del document d'Orwell desenganyat pels comunistes que culpa de la derrota dels milicians internacionals fins a l'adaptació de la novel·la de Javier Cercas que trenca amb la mirada victimista de la República.

Al cine, amb Passola i Villaronga

Estrenada l'octubre del 2010, Pa negre va aconseguir fites mai vistes abans en un film rodat en català: tretze premis Gaudí i nou premis Goya, representant espanyola en els Oscars... El director i la productora de la pel·lícula, Agustí Villaronga i Isona Passola, tornen a unir forces i a buscar inspiració en un clàssic de la literatura catalana amb l'adaptació al cinema d'Incerta glòria. No han transcendit gaires detalls d'aquest projecte, un dels més importants del cinema català dels últims anys. El desembre passat, quan la revista anglesa The Economist va triar la novel·la de Joan Sales entre les deu millors obres de ficció publicades en anglès el 2014, Isona Passola va piular via Twitter: “D'aquí a un any començo el rodatge.” El mateix dia, va confirmar a El Punt Avui que tenen previst començar el rodatge el 2015, “amb un repartiment molt jove”, tot i que no va avançar noms. “El guió d'Agustí Villaronga i Coral Cruz està a punt i és molt bo”, va afirmar, i hi va afegir que el finançament està “molt encarrilat”. I continuava: “Només estem pendents de Villaronga, que està rodant un altre projecte a fora.” Va assegurar que diverses televisions han apostat molt fort pel film, entre les quals “TV3, Canal Plus i TVE”. Passola va dir també que Incerta glòria tindrà “un pressupost mig europeu, tirant a baix, perquè no hi ha més diners”, i que el rodatge es farà sobretot a Aragó.

Àlex Rigola desconeix el projecte audiovisual, però reacciona instintivament: “Més que una pel·lícula, jo en faria una sèrie de televisió, per poder donar el màxim d'espai possible a totes les subtrames de la novel·la.”



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

ART

El Bòlit de Girona dona vida i visibilitat a l’aire

Girona
Festival

Neix De Soca-rel, festival literari de la llera del Ter

Barcelona
llibres

Josep M. Quintana novel·la el desterrament de Nahmànides

Girona
arts escèniques

El festival Moujuïc portarà nou propostes de dansa al Castell de Montjuïc

BARCELONA
EQUIPAMENTS

El Museu Pau Casals defensa a Portugal la seva nominació com a millor museu europeu

EL VENDRELL
CULTURA

Mor l’escriptor Paul Auster, un dels grans referents de la literatura nord-americana

cinema

Naomi Kawase, la germana japonesa de Lluís Miñarro

Barcelona
David Verdaguer
Actor

“Les persones no som planes, som polièdriques”

Barcelona
MÚSICA

Pérez Treviño desxifra en un llibre el ‘misteri’ del pianista Josep Colom

BARCELONA