cultura

Crònica

música

Nemo i altres exploradors sonors

El Mercat de Música Viva de Vic treballa per exportar la música catalana arreu del món

La jornada de divendres del Mercat de Música Viva de Vic (MMVV) va començar a la plaça Major, on la Fundación Tony Manero va presentar el seu orgiàstic Superficial, 18 anys després del seu debut a les pistes de ball, per donar pas tot seguit al mateix escenari a uns altres clàssics, Els Pets, pletòrics en el penúltim concert de la gira de L'àrea petita. Però no tot són grans escenaris i multituds al Mercat, on també es poden trobar petits espais màgics aïllats del món exterior –i de tots els concerts que aquests dies han omplert els carrers i les places del nucli antic de Vic– com el que ha creat Xavi Lloses al temple romà, on ha muntat aquests dies la seva instal·lació sonora Nautilus, el projecte guanyador del premi Puig-Porret 2013: un impressionant orgue o harmònium aquàtic amb vint-i-quatre grans tubs de metacrilat equivalents a dues escales musicals, que conviden el visitant a convertir-se per un moment en el capità Nemo i a tocar aquesta escultura/instrument que fa remoure aigües i aires dins dels tubs, enmig d'una il·luminació submarina. Lloses també ha creat per a l'ocasió 20 minuts de música, que ahir va interpretar amb el quartet de corda Brossa.

Els dos grans triomfadors de la nit de divendres van ser, al teatre de L'Atlàntida, Adrià Puntí i Raimundo Amador, dos músics de llarga trajectòria i públics molt fidels. Puntí ja fa uns quants mesos que prepara el seu retorn discogràfic, que es preveu imminent. Amb el sòlid suport de Lluís Costa (guitarra), Pere Martínez (baix) i Dani Pujol (bateria), el cantant gironí es pot permetre totes les combinacions –primer sol amb guitarra i harmònica i, tot seguit, al piano per començar Mirall capgirat; després ja amb la banda, i ell alternant el piano i la guitarra– per interpretar temes nous tan efectius com La prova del nou, clàssics d'Umpah-Pah () i una intensa recta final amb Jeu, La catximba i Sota una col, que va deixar el públic que omplia el teatre amb ganes de molt més Puntí. Al mateix escenari, el guitarrista sevillà Raimundo Amador hi va presentar el seu nou espectacle, La leyenda del gitano eléctrico. Amador va obrir el concert tot sol amb la guitarra flamenca, mentre es projectaven imatges de la seva carrera amb Veneno, Pata Negra i en solitari, i després va tocar Yo me quedo en Sevilla amb els seus fills Raimundo (percussió) i Carmen (veu), abans de donar pas a la banda i al blues-rock més elèctric.

La nit de divendres va incloure també l'actuació de Brighton 64 a la Jazz Cava, convertida en una olla a pressió de rhythm'n'blues, i les preestrenes dels nous discos de dos dels músics més personals del país, Pau Vallvé (Pels dies bons) i Marc Parrot (Sortir per la finestra).

El 26è MMVV va acabar ahir amb uns cent mil espectadors i 867 professionals inscrits (un 23% més que el 2013), amb un 22% més de participants internacionals. El mercat continua treballant per exportar la música catalana arreu del món.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia