Llibres

assaig

Pau Casanellas

Les presons de la Transició

El pas del franquisme a la democràcia parlamentària és segurament un dels períodes de la nostra història recent que ha estat més tergiversat i sobre el qual s'han produït més oblits. Un d'aquests buits és el que intenta cobrir, de manera especialment rigorosa, el llibre de César Lorenzo Cárceles en llamas. El movimiento de presos sociales en la Transición. A partir principalment del fons arxivístic de la Coordinadora de Presos en Lucha (COPEL) conservat a La Ciutat Invisible, de documentació judicial i d'entrevistes a alguns dels protagonistes dels fets, el volum traça la història de les protestes protagonitzades aquells anys pels presos condemnats per delictes comuns, i ho fa anant molt més enllà de l'espectacularitat d'alguns dels episodis narrats (motins, autolesions, vagues de fam, tortures, fugues), per parlar-nos de l'articulació d'un moviment social amb una identitat pròpia: la de presos socials –no únicament comuns– que es consideraven víctimes de la dictadura i d'una societat que els privava de recursos i d'oportunitats.

Així, amb el rerefons del malestar acumulat per les dures condicions de reclusió i fruit de la decepció suscitada per l'exclusió dels presos de delicte comú del decret d'amnistia –en realitat es tractava d'un híbrid entre indult i amnistia– del juliol del 1976, la metxa de la protesta va prendre en diversos centres penitenciaris.

Creació de la COPEL

Després d'un motí a Carabanchel a finals de juliol, es va estendre un ampli moviment de protesta que des de finals del 1976 i principis del 1977 es va coordinar en el marc de la COPEL, sigla que es mantindria viva fins als primers mesos del 1979. Fruit de la nova frustració d'expectatives que va suposar l'exclusió dels presos socials de la llei d'amnistia aprovada l'octubre del 1977, la conflictivitat carcerària va prendre un caire més violent. Així mateix, des del 1978, el trasllat i aïllament de bona part dels reclusos que havien encapçalat les protestes va afavorir un procés d'atomització del moviment, alhora que sorgia un tipus de conflictivitat menys conscienciada, caracteritzada per la violència extrema, la pèrdua de la unitat d'acció, l'afebliment de la solidaritat a fora dels centres penitenciaris i l'aparició de problemàtiques, com el consum massiu de droga.

Lluny de desaparèixer, les protestes a les presons es mantindrien a l'ordre del dia els anys i dècades següents. És per això que resulta també d'interès el repàs que fa Lorenzo a la realitat carcerària fins als nostres dies. Un camí al llarg del qual queden retratats, entre altres fenòmens, les brutals tortures practicades a la presó d'Herrera de la Mancha, l'esforç governamental de criminalització dels advocats i els col·lectius més crítics amb el sistema penitenciari –així com de les restes de la COPEL–, les successives modificacions penals, l'espectacular augment de la població reclusa, el desplegament del règim FIES d'aïllament o els motins de Quatre Camins del 2002 i el 2004.

Cárceles en llamas
César Lorenzo
Editorial: Virus Barcelona, 2013 Pàgines: 438 Preu: 24 euros


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

art

L’equip de comissàries de ‘Miró-Picasso’ i el crític d’art Eudald Camps, Premis GAC

barcelona
música

El Festivalot torna a la Devesa, després de passar pels barris

girona
art

Un Degas a Todocolección per 926 euros

barcelona
TEATRE

El Lliure de Gràcia debat íntimament sobre el feixisme a ‘Retrat de l’artista mort’

BARCELONA
LLETRES

Rosa Regàs desgrana sense tabús la seva vida en el llibre ‘Un llegat’

LLOFRIU
música

Buhos, Els Amics de les Arts, Mishima i Ambauka, al Festival Inspira

ripoll

El fiTM presenta un cartell amb un ampli ventall estilístic

LA BISBAL D’EMPORDÀ
ART

Una exposició de Gabriel Casas, entre la programació del festival Lumínic

SANT CUGAT DEL VALLÈS
EQUIPAMENTS

La façana de l’ajuntament de Tarragona recuperarà el color original

TARRAGONA