cultura

Cinema

Tribut a la dona de pagès

Christophe Farnarier presenta demà a Ripoll ‘La primavera' a les persones que hi van participar

El documental testimonia les formes de vida en un mas de la serra Cavallera, a la comarca del Ripollès

Quan Christophe Farnarier, fotògraf marsellès que fa anys que viu a prop de Banyoles, rodava El somni, el documental que segueix el pastor Joan Pipa en la seva última transhumància, la seva companya, Àngels Treserres, li deia que girés la càmera per fer atenció a la casa de pagès que l'home “abandonava” i a la feina de les dones que s'hi quedaven. Alguna vegada ho va fer, però just per adquirir la consciència que tenia un món per observar i testimoniar a l'interior d'un mas. Un temps després de realitzar El somni, a les muntanyes de la serra Cavallera hi va trobar una dona, Carme Fajula, que va acceptar ser filmada mentre realitzava els seus treballs domèstics, feinejava al camp i servia en un restaurant d'Ogassa.

Al mas també va filmar els homes de la família: l'avi, que va morir després d'un llarg rodatge intermitent que va perllongar-se durant un any i mig, el marit de Carme i els seus dos fills, un dels quals, Martí, és el jove pastor que acompanya Joan Pipa a El somni. A La primavera s'hi fan presents familiars i amics que ajuden en la matança del porc o en l'esquilada dels xais. D'altres van ser filmats, però no apareixen al muntatge final, d'uns 80 minuts de durada extrets de 200 hores rodades. Tots estan convidats a la projecció de La primavera que tindrà lloc demà, a les 10 de la nit, al Cinema Teatre Comtal de Ripoll i que s'integra en els actes de la ciutat com a Capital Cultural Catalana. Farnarier ho anuncia com una festa.

La primavera, doncs, surt d'El somni i en certa manera n'és el seu contracamp i el seu oposat complementari. El documentalista, que ha treballat com a director de fotografia amb Albert Serra i Lluís Miñarro, explica que les seves dues pel·lícules són el yin i el yang: “A la primera, hi ha un home xerraire que travessa muntanyes; a la segona, una dona que feineja en silenci en un interior domèstic.” A La primavera, però, també hi ha l'exterior muntanyós (a Farnarier li sembla que la muntanya és una presència tan forta com a La muntanya màgica, de Thomas Mann) i així, doncs, la naturalesa amb la qual l'home (i la dona) es relaciona. Aquesta relació interessa de manera fonamental a Farnarier, però la naturalesa, bellament fotografiada en la seva mudança, també hi és per fer present el temps que passa i una dimensió cíclica, que no és aliena al ritualisme tant laboral com festiu que, amb tot, regeix el món rural.

Farnarier, però, sobretot fa atenció al ritualisme quotidià, a la repetició dels gestos d'una dona, sempre ocupada i sempre curosa. “Em fascina la delicadesa de la Carme, com treballa amb les mans, com despara la taula fins a recollir les engrunes de pa al calaix. A pagès tot s'aprofita”, comenta el director. Per aconseguir registrar aquesta quotidianitat sense interferir-hi, Farnarier, amb la seva càmera a la mà i amb una actitud discreta, va passar moltes hores al mas, silenciós com els seus habitants, fent-se invisible per fer visible. “La casa és un personatge més de la pel·lícula. Per filmar-la he tingut presents les pintures que va fer Van Gogh d'interiors de cases de pagès. Ho dic per la llum, però també per l'estima que traspuen per la gent humil.” Allò que també traspua La primavera és la voluntat de testimoniar inherent al cine des dels seus orígens: “Jo li deia a la Carme: «Treballem pel futur. Perquè d'aquí a un temps sàpiguen com es vivia en aquest lloc.» I fixa't què em va dir un dia Joan Pipa: que, gràcies al cine, sent que no «morirà» mai.”



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Mario, Llull i el manuscrit Voynich

Liliana Torres
Directora de cinema

“Les mamíferes no tenim l’instint de ser mares”

Barcelona
Crítica

Les tres vides d’una cantant llegendària

ARTS EN VIU

Una funambulista creuarà la plaça Margarida Xirgu per inaugurar el Circ d’Ara Mateix

BARCELONA

Cines que no són ‘només un cinema’

Barcelona

El cinema comercial no remunta

Barcelona

El cinema (d'autor) es fa veure

Barcelona / Los Angeles
Cinema

Belén Rueda i J.A. Bayona animen la recta final del BCN Film Fest

Barcelona
‘thriller’

Un altre líder suec pacifista amb un final tràgic