cultura

Circ

Sensacions molt reals

La segona edició del festival es va inaugurar dijous amb un ple total i un alt nivell artístic

Artistes sud-americans, asiàtics i de l'est d'Europa hi van presentar grans atraccions

En aquests temps plens de pantalles i mons virtuals, el circ continua oferint sensacions reals. Dijous, a l'espectacle inaugural del II Festival Internacional de Circ Ciutat de Figueres, això es va poder comprovar en diverses ocasions, per exemple quan un dels membres de la troupe xilena de trapezistes volants Hermanos González va caure a la xarxa quan intentava fer per primera vegada el clàssic, però sempre efectiu, triple salt mortal. Ni la presència de la xarxa evita en aquests casos un clamorós crit col·lectiu. I amb la mateixa expressió bocabadada, grans i petits van observar, incrèduls, com l'enigmàtic Duo Réquiem (Colòmbia), ella i ell amb els rostres coberts, es penjaven ben alt i quedaven lligats entre ells, sostinguts només per les respectives dents, i com Aliya Dosbatyrova (Kazakhstan) combinava també a una bona altura les cintes aèries amb els hula-hoops.

Per obrir la funció de l'espectacle Blau, d'unes dues hores i mitja de durada –més una mitja hora d'intermedi, que molts van aprofitar per demanar autògrafs i fer-se fotos amb els artistes–, s'ha triat l'impressionant número de cosacs a cavall –no sempre “a sobre” del cavall– de la troupe russa Yakov Ekk, i per tancar queda un altre cop d'efecte: les acrobàcies amb llaços dels xinesos i marcials Jinan. Com es pot veure, els artistes sud-americans, els provinents de les repúbliques exsoviètiques i els asiàtics són els reis del festival figuerenc, on dijous també van brillar l'equilibrista argentí Héctor Carrozzo –pura fibra en tensió musculada–, les bicicletes i monocicles acrobàtiques dels ucraïnesos Kucherenko, dels elegants trapezistes vietnamites An Hoang i Thu Hiep, i els malabarismes amb bitlles, barrets i molt de ritme del brasiler Brian Dresdner. L'humor, imprescindible també en el circ, va arribar per cortesia del rus Maks Annaev –també un bon malabarista que busca ajudants entre el públic– i Los Caluga, una esbojarrada família xilena de clowns, néts de Tony Caluga (1917-1997), el pallasso més famós de Xile, on Tony ha arribat a ser sinònim de pallasso, tal com va recordar el director i presentador del festival, Genís Matabosch, que sempre ho aprofita per explicar una mica d'història i fer pedagogia sobre el circ.

Avui es faran tres funcions més –12 h, 16.30 h i 21 h– de l'espectacle Blau i demà tres del Vermell, que funcionen com a semifinals d'on sortiran els aspirants a premis de l'Espectacle d'Or de dilluns.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.