cultura

Rita Udina

L'entrevista

“Restaurant papers obtens informació privilegiada”

La restauració és més un art o una ciència?

Té una mica de les dues coses. Per una banda estàs en contacte amb obres d'art, i la creativitat del restaurador és important. Tot i això, hi intervenen molts processos químics.

Per què va triar la restauració de paper?

Al principi em semblava impossible que el paper es pogués arreglar. Trobava fascinant que una cosa tan fràgil i en males condicions es pogués recuperar.

És important tenir la màxima informació possible sobre el document que es restaura?

Normalment amb el que veig tinc suficient. Però, per exemple, fa poc vaig restaurar uns dibuixos molt grans del Museu de Ciències Naturals de Barcelona, que eren del 2001. Aleshores vaig trucar al seu autor, Perico Pastor, per demanar-li com els havia fet. Normalment, però, treballo amb documents molt més antics i no puc tenir aquest contacte directe.

Què és el que li agrada més de la seva feina?

Una cosa que em diverteix molt és desmuntar llibres per restaurar-los. Abans els llibres els feia cadascú a la seva manera i aquests processos no estan gens documentats. Per això, descobrint la feina dels enquadernadors obtens una informació molt privilegiada.

Què sent quan cau una peça d'aquestes a les seves mans?

Jo em poso en la pell de Howard Carter quan va descobrir la tomba de Tutankamon. A vegades trobes coses que no ha vist ningú abans i això és fascinant. Un cop, a l'interior de la contracoberta d'un llibre vaig trobar la signatura de l'enquadernador, fet al segle XVI, com un tresor amagat. Coses com aquesta fan moltíssima il·lusió i fan que la feina sigui un plaer.

Per què hi ha qui considera que els restauradors malmeten les obres originals?

En el meu camp, passa molt amb els llibres. Són peces que es manipulen constantment i que, quan s'han de restaurar, cal mantenir al màxim de l'original, però també que aquell exemplar pugui continuar tenint una vida útil. Això hi ha gent que ho veu com una mesura massa intervencionista

La digitalització és una amenaça a la professió?

No, perquè la mena de material que és susceptible de restaurar no se substituirà mai per un zero i un u. Una carta manuscrita per Picasso mai no la destruiràs, perquè ja la tens digitalitzada.

Quina obra li agradaria restaurar?

He restaurat moltes coses diferents, però mai un paravent japonès. Estaria bé, per la raresa i dificultat estructural. També m'agradaria un dibuix de la Lola Anglada, per ser una artista d'aquí i de qui havia remirat mil vegades els seus dibuixos en contes que em llegien quan era molt petita.

En el seu taller de Premià de Mar, “ressuscita” peces centenàries. Aquesta restauradora de paper ha donat una nova vida a molts documents i articles com el teatrí que apareix a la foto, de la Filmoteca de Catalunya.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
música

Brittain Ashford obrirà el 5è A Peu de Carrer de l’Ateneu 24 de Juny

girona
MÚSICA

El Palau de la Música recorda Juli Garreta i convida Raquel García-Tomás

BARCELONA
Música

L’Empordà Music Festival creix

LA BISBAL D’EMPORDÀ
Cultura

Mor Frank Stella, reconegut pel seu art abstracte i precursor del minimalisme

efemèrides

El Govern commemorarà els centenaris d’Oriol Bohigas i Francesc Candel

barcelona
TEATRE

‘Burro’ reescriu la humanitat amb la mirada de l’animal del camp

BARCELONA
Crítica

Tradició, patrimoni i nova creació

art

El FAD es converteix en la Federació FAD

barcelona
PREMIS LITERARIS

Més de 90 originals aspiren al 57è Premi Bertrana de novel·la

Girona