cultura

Una aposta de risc

El Black Music Festival ha començat aquest cap de setmana amb bons auguris. En plena crisi, el festival celebra el 10è aniversari amb més concerts que mai

El Black Music ha programat més concerts que mai en el seu desè aniversari. Una aposta valenta

Quan es va presentar a l'Ajuntament de Salt la desena edició del Black Music Festival, el seu director, Jordi Planagumà, va confessar que havien estat temptats de celebrar el desè aniversari amb un concert de gran format protagonitzat per una megaestrella internacional. Qui? Jamiroquai. A part que el britànic no passa pel seu millor moment, el gran problema és que el aquest concert es menjava pràcticament tot el pressupost del festival saltenc. Per tant, es va decidir mantenir la fórmula que tan bé ha funcionat al Black Music durant nou anys, amb la Mirona com a epicentre i una sàvia combinació de músics internacionals –Morcheeba, The Wailers, Eli Paperboy Reed i Esperanza Spalding, la jazzwoman que li va treure el Grammy a Justin Bieber– i uns quants talents autòctons.

Bones previsions

Una selecció acurada que ja està recollint fruits: la venda anticipada ha anat a bon ritme des del desembre, quan es van anunciar el concert de Morcheeba, per al qual ja s'han venut més de mig miler d'entrades, i encara falten tres setmanes per a la seva actuació, el 2 d'abril. “Estem molt contents de com està anant la venda anticipada, perquè és un bon indici que el festival està tenint força repercussió fora de les comarques gironines, ja que el públic d'aquí sempre espera als últims dies per comprar entrades”, explica Planagumà. “Hem fet molts esforços pel que fa a comunicació per arribar més lluny”, hi afegeix.

En plena crisi, el Black Music ha crescut en pressupost –de 142.000 a 186.000 euros– i ha ampliat la seva programació a gairebé sis setmanes, fins al 15 d'abril. La clau? “Hem aconseguit més vies de finançament privat, però l'equip del festival també hi ha posat més el coll que mai. Fer més concerts perquè vingui més públic és una aposta de risc”. Com van apostar amb Esperanza Spalding quan gairebé ningú no la coneixia. “Ara, després del Grammy, ens costaria molts més diners portar-la que quan la vam contractar nosaltres”.

Aphònica, Acústica, Poparb, Sant Feliu Fest, In-Somni

El jove festival gironí Pol·len Date no es farà aquest any, per problemes pressupostaris. L'Atzavara tampoc no portarà a terme aquest estiu el Sant Feliu Fest: el Sant Feliu Sota Zero va funcionar bé, però no tan bé per poder reactivar l'històric Fest.

L'Aphònica de Banyoles manté el mateix pressupost que el 2010 i espera mantenir també el nombre de concerts. Un consol relatiu, perquè des del 2007 el pressupost no havia parat de baixar. L'Aphònica 2011 durarà 3 o 4 dies, del 24 al 26 o el 27 de juny, en ple pont de Sant Joan.

El festival Acústica de Figueres tindrà lloc del 30 d'agost al 4 de setembre: el nombre de dies no varia, però probablement hi haurà més concerts i algun escenari nou per celebrar el seu 10è aniversari. El pressupost ha pujat pel patrocini d'Estrella Damm, la creació d'un club de mecenatge i el conveni amb l'Ajuntament de Figueres. Però l'Acústica reclama més recursos per poder consolidar-se i exportar la seva marca. La mateixa empresa de l'Acústica, Promo Arts, organitza al juliol el Sons del Món a Vilabertran –on s'ha reduït l'aportació municipal– i Roses, amb més escenaris i, per contra, menys concerts, però amb Manel.

El Poparb d'Arbúcies (8 i 9 de juliol) manté el volum de programació, però és prudent en matèria pressupostària en espera de veure si hi ha canvis en el govern municipal. Ja han venut més entrades que mai en aquestes dates –l'efecte Manel– i tenen també el suport d'Estrella Damm, com l'In-Somni de Girona, que es farà del 5 al 7 de maig, amb tres escenaris i els revitalitzats Antònia Font com a gran reclam.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.