Cinema

CRÍTICA

Retorn a la casa de la mare

A Viaje al cuarto de una madre (2018), el seu primer llargmetratge, Celia Rico Clavellino aborda una relació maternofilial d’una dependència extrema: recentment vídua, una dona (Lola Dueñas) s’aferra a la filla (Anna Castillo), que, per estudiar i créixer personalment, vol marxar del petit poble on habiten, però a qui li costa pel vincle afectiu amb la mare. La generositat moral concedida als personatges fa que la filla pugui marxar en pau i agraïment a la mare. Sis anys després, amb la mateixa senzillesa aparent arrapada a la quotidianitat, la jove cineasta aporta un altre film sobre la relació entre una dona, vídua de fa temps, i la seva filla, que torna uns dies d’estiu a la casa familiar per cuidar la mare, víctima d’un accident domèstic. En certa manera, aquesta mare (Ani/Adriana Ozores) i aquesta filla (Teresa/María Vázquez) són una possible represa o evolució dels personatges de Dueñas i Castillo a Viaje al cuarto de una madre.

La mare és una dona endreçada i feinera que, immobilitzada a causa de l’accident, vol seguir controlant l’espai domèstic. Diguem-ho clar: és una perepunyetes i res no li està bé. Amb petits detalls, d’acord amb l’esperit del film, la filla, però, altera l’ordre i els preceptes materns. En contra de la mare, fins introdueix un jove pintor de parets a la casa amb qui Teresa (dona a la quarantena amb una sòlida formació intel·lectual i una vida sentimental incerta) estableix una amistat esbossant-s’hi una certa atracció. No és en aquesta subtrama on la pel·lícula troba les seves millors situacions, sinó de la relació entre la mare i la filla: el conflicte latent, les coses no dites, els retrets maternals sobre la vida de la filla; però també l’acostament que, amb una discussió pel mig, arriba després d’una tempesta que fa que, en la seqüència potser més bella del film, els assistents a una projecció a l’aire lliure de Quan arriba setembre (Robert Mulligan, 1961) hagin d’abandonar-la mentre a la pantalla ballen Rock Hudson i Gina Lollobrigida. Tot de manera discreta, potser a vegades massa, però, en tot cas, sense dramatisme forçat i sentimentalisme. I amb unes capes que aporta la literatura: les referències a Emily Dickinson, a Les il·lusions perdudes i fins a Madame Bovary.

Los pequeños amores
Directora: Celia Rico. Intèrprets: María Vázquez, Adriana Ozores.
Catalunya, 2024


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
Los pequeños amores

«Los pequeños amores»

Gènere: Drama
Direcció: Celia Rico Clavellino.
Intèrprets: María Vázquez, Adriana Ozores, Aimar Vega.
Valoració crítica: [ep] [eb] [eb] [eb]

Publicat a

[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

música

‘Eufòria’ torna al palau Sant Jordi el 30 de juny amb un doble concert

Barcelona
música

Lluís Figueras & The Demons estrena el videoclip de ‘Lagarto Lagarto’

girona
CÒMIC

La il·lustradora Marika Vila guanya el Gran Premi Comic Barcelona

Barcelona
Crítica

Sara Blanch, l’estima d’un cant

festival

A Morella reflexionen sobre el poder dels algoritmes

Morella
cinema

Kristen Stewart protagonitzarà la nova pel·lícula d’Albert Serra

barcelona

L’Elèctrica Dharma, Quimi Portet i Mishima, al primer festival Intrèpid

riudellots de la selva

La Fira Modernista reviu la vida al voltant de la indústria tèxtil

TERRASSA
música, teatre i humor

Joel Díaz obre avui el festival Límbic a Santa Coloma de Gramenet

santa coloma de gramenet