Cinema

Cinema

Devorades pel llop fonamentalista

En el títol, Las cuatro hijas , per a l’exhibició a l’Estat espanyol de la nova pel·lícula de la cineasta tunisiana Kaouther Ben Hania ha desaparegut el nom de la mare que consta en l’original: Olfa; aquesta pateix un dolor sense fi pel fet que dues de les seves quatre filles van desaparèixer, com diu textualment, “devorades pel llop”: això vol dir que van ser reclutades per Estat Islàmic en un moment en què el moviment democràtic de la Primavera Àrab va tenir una contrapartida paradoxal: grups islàmics fonamentalistes van atraure a Tunísia (i altres països magrebins) moltes persones, entre les quals noies amb una ingenuïtat i fragilitat adolescents.

La pel·lícula aborda un cas real (molt mediatitzat, com també s’hi fa present) amb una evident dimensió col·lectiva. Allò determinant per a la seva especificitat és que la directora (també de L’home que va vendre la seva pell, que va ser nominada a l’Oscar a l’ara dita millor pel·lícula internacional) es planteja com fer-ho per no caure en el sensacionalisme o en la morbositat.

Si en la seva anterior pel·lícula esmentada Ben Hania va inspirar-se en el cas real d’un sirià que, per sobreviure a l’Europa que el mal acollia, va acceptar que un artista tatués la seva pell amb la idea (i, en fi, el profit) de denunciar la situació dels refugiats, en aquesta ocasió aporta una nova i, en tot cas, pertinent exploració en el terreny fèrtil entre la realitat i la representació o, si es vol, entre el documental i la ficció. Allò que es veu són en certa manera els preparatius del rodatge d’una pel·lícula sobre Olfa i les seves quatre filles, les presents i les absents. La mare i les germanes Ekia i Taissir aporten el seu testimoni, que dona compte del dolor, però també, en el cas de les filles, d’un desig de vida plena que ensopega amb el masclisme de la seva societat. A la vegada, hi ha actrius que les representen i, observant-ho, ho comenten: tant si elles mateixes parlen o si són representades, el cinema intenta ser una forma de curació. Pot semblar que el dispositiu formal engoleix allò real, però no és ben bé així: dona la dimensió de la seva complexitat. I del misteri que resta: com va poder ser que fossin devorades pel llop?

Las cuatro hijas
Directora: Kaouther Ben Hania. Intèrprets: Hend Sabry, Khaled Abol Naga, Majd Mastoura, Ichrak Matar
Tunísia, 2023


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

música

Eduard Costa publica l’enèrgic ‘Ben amunt’, el primer disc signat amb el seu nom

sant pol de mar
Bernat Salvà
Periodista i escriptor

“Un llibre de viatges pot tenir la complexitat de la vida mateixa”

Barcelona
Novetat editorial

Jaume Planas dissecciona la fauna local d’un barri com n’hi ha tants

blanes
Música

Empúries acull un concert de músics exiliats

L’Escala
cultura

L’Arxiu Lafuente de Santander compra la col·lecció d’objectes culinaris d'Antoni Miralda

barcelona
FESTIVAL DE CANES

Jonás Trueba aposta per l’amor

canes
arts escèniques

Catorze finalistes catalans als Max, amb una gala dedicada a Guimerà

barcelona
GIRONA

Unes 700 persones assisteixen al Pati Cultural 2024

GIRONA
patrimoni

Manresa restaura l’escultura dedicada a Josep Anselm Clavé

Manresa