Arts escèniques

FLAMENC

La ‘bailaora’ Sara Baras es contagia del ritme de Paco de Lucía a ‘Vuela’

L’estrena a Catalunya serà dissabte, a l’Auditori de Girona

L’actuació, que celebra els 25 anys de la companyia, ja ha venut tot ‘el paper’ al Liceu i s’ha obert temporada al Coliseum, per a la tardor

Acabat d’estrenar el passat cap de setmana Vuela amb dos plens intensos al Teatro Real de Madrid, Sara Baras ja prepara el seu desplegament a Catalunya. La primera funció serà a l’Auditori de Girona dissabte vinent. Vuela és un homenatge a Paco de Lucía (mort ara fa 10 anys) i alhora una celebració dels primers 25 anys de la companyia flamenca. La següent actuació prevista Catalunya serà pel 20 de març al Liceu, que ja no queden entrades a la venda. Avui s’ha anunciat oficialment que la companyia de Sara Baras farà temporada del 23 d’octubre al 10 de novembre al Coliseum.

Vuela prova de relacionar la manera d’entendre el flamenc de Paco de Lucía amb la història de la companyia. Baras té clar que el guitarrista tenia “una identitat brutal que podia fusionar amb altres tipus de registres. L’espectacle repassa els temes més coneguts del music alhora que n’introdueix d’altres menys populars, “també de gran profunditat” que revelen detalls de la relació entre Baras i Lucía.

Sara Baras celebra els 25 anys amb un espectacle que fuig de repetir-se i que se centra a ensenyar tot allò que han après en aquest viatge artístic. I Paco de Lucía hi té molt a veure. Vuela té 4 actes diferenciats. A Madera hi ha la influència de les arrels i la reivindicació del músic que va incorporar la percussió del cajón al flamenc. Mar permet connectar amb unes alegrías que remeten al lloc on el músic solia composar (“ell deia que sense el mar no podia pas viure”, comenta Sara Baras). Muerte recull les escenes de dol i s’hi troba l’abisme per la desaparició del músic, que se suma a la del seu pare (que ja va ballar Baras a Alma, l’anterior muntatge). Finalment, Volar és el cant al creixement persona, en què es recorden les persones desaparegudes en positiu i es fa ballant una copla, per connectar amb el darrer disc compost per Paco de Lucía que va dedicar-ho a les cançons populars.

El flamenc té el valor del ritme. Per a Sara Baras (com ja deia també el guitarrista), els artistes d’aquest gènere aprenen a respirar la vida i la música. Aquest és un avantatge respecte altres estils artístics. L’àmplia possibilitats de pals i estils aporta un mostrari molt ampli. El públic no necessita conèixer-lo però aquesta diversitat és el que permet una connexió amb els espectadors en directe: “el nostre públic té aquest ritme, sap de les dificultats i s’hi commou.”



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

música

El FEMJazz! tornarà a tenir la Draga com a escenari principal en la 30a edició

banyoles
Cinema

Cate Blanchett rebrà un Premi Donostia al Festival de Sant Sebastià

Sant Sebastià
ÒPERA

La directora Emma Dante castiga el ‘bullying’ a ‘La cenerentola’ de Rossini

BARCELONA
cinema

Pablo La Parra Pérez, nou director de la Filmoteca de Catalunya

Barcelona

Nou programa d’arts per quan tanqui Can Maristany

SANT CUGAT DEL VALLÈS

Un renovat Aplec de la Salut reviu la llegenda de la pesta

SABADELL
TEATRE

Chévere incorpora llenguatge per a sords i cecs a ‘Helen Keller: a muller marabilla’

BARCELONA
J.M. Codina Tobias
Novel·lista

“La felicitat fa basarda perquè mena cap a una sensació de buit”

Barcelona
música

Un infart acaba amb Steve Albini, monument del rock alternatiu

girona