Música

Crítica

música

La pregunta sense resposta

Fa força temps que s’escriu i es reflexiona en el món de la crítica musical sobre les conseqüències, en el món de “la clàssica”, d’estar plenament immersos dins d’això que algú ha batejat com a món-mercat. La cosa no ve d’ara sinó que ve de lluny, i només ens cal pensar com Calderón de la Barca ja va escriure El gran mercado del mundo (Ca 1635). Aquestes conseqüències són les que van obrir les portes a la reflexió al cronista després del meravellós espectacle ofert per la mezzosoprano Joyce DiDonato (Kansas, 1969) i Il Pomo d’Oro sota la direcció de Maxim Emelyanychiev (Dzeržinsk, 1988), aquest passat dimarts al Palau de la Música Catalana. I escrivim espectacle amb totes les de la llei perquè en ell es comptava amb una direcció d’escena (Marie Lambert-Le Bihan) i un disseny de llums (John Torres) que es van posar al servei d’un eclèctic programa compost per una gran varietat i diversitat de peces musicals que anaven des del primer barroc de Francesco Cavalli o Marco Uccellini fins a The unaswered question de Charles Ives. Totes elles escollides a partir d’una acció i posicionament de l’artista a favor i en defensa de la natura enmig d’una profunda crisi mediambiental prou coneguda de tots. Amb la participació inclosa dels cors més joves de l’Orfeó Català, el resultat va corroborar el gran nivell de prestació musical d’una excel·lent mezzosoprano que cal comptar entre les primeres espases del món de les veus dels nostres dies i d’una formació orquestral que, de nou, ha corroborat el seu estratosfèric nivell. Ara bé, no és menys cert que la suma de tot plegat va aproximar-se a una visió tan pura com massa naïf i, per tant, allunyada de la necessitat, assenyalada per prestigiosos colapsòlegs, d’assumir com el creixement de l’actual sistema neoliberal no veu en la natura res més que un recurs més per augmentar els beneficis, base de la supervivència del sistema. Ras i curt: el creixement és i suposa una problema estructural del capitalisme vigent i al davant d’això l’artista, en aquest cas DiDonato, s’ha decidit per convertir el seu nou espectacle en una denúncia simpàtica i dolça on no hi falta l’entrega d’unes llavors per poder plantar a la torreta de casa nostra. La pregunta, com portava el títol de l’obra que obria el concert, roman sense resposta. Si la resposta, a la pregunta del problema mediambiental del nostre sistema socioeconòmic és optimista o pessimista molt em sembla que cau en qüestions massa personals. La pregunta sense resposta.

Joyce DiDonato i Il Pomo d’Oro
Palau de la Música, 6 de juny


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

TEATRE

Chévere incorpora llenguatge per a sords i cecs a ‘Helen Keller: a muller marabilla’

BARCELONA
J.M. Codina Tobias
Novel·lista

“La felicitat fa basarda perquè mena cap a una sensació de buit”

Barcelona
música

Un infart acaba amb Steve Albini, monument del rock alternatiu

girona
Cultura

Mor Jacobo Rauskin, poeta paraguaià d’àmplia trajectòria professional

art

L’art alliberador de Jordi Colomer, al Macba

Barcelona

Minyons de Terrassa mostren el nou local de Cal Reig durant la Fira Modernista

TERRASSA
música

Classe B i Jost Jou guanyen la secció Talent Gironí del festival Strenes

girona

Injecció de 13 milions pels dos nous platós al Parc Audiovisual el 2026

TERRASSA
Cultura

Nik West, Paquito D’Rivera i Vincen Garcia, caps de cartell la Mostra de Jazz de Tortosa

Tortosa