Música

Crítica

música

Les “Varvariacions” tempestives

La cloenda de la 16ª temporada Ibercamera a Girona va tenir lloc el diumenge 21 de maig, a la Sala de Cambra, pràcticament plena, de l’Auditori. El comiat es va fer amb alta dignitat: un recital de la pianista russa Varvara, interpretant les Variacions Goldberg de Bach, autèntic monument del repertori de tecles, que constitueix una fita ineludible per tots els pianistes i clavicembalistes de cimera envergadura.

Varvara no ha sigut simplement l’artista resident del cicle de cambra d’enguany, sinó que és una aposta desplegada amb constància per part de la promotora barcelonina, de la mà de la qual ja va actuar diverses vegades a la nostra ciutat. Així que el públic local ja la coneix: de personalitat humil i aparença hieràtica, prefereix els tempos lents i seràfics com a pedra de toc per alliberar les subtilitats més apassionades i expressives. Recolzada sobre el Steinway, sembla quasi immersa, en una comunió simbiòtica amb l’instrument, estenent els dits cautelosos, aquilins i puntillistes, que cerquen la donació inefable de cada detall. Més que de virtuosisme, Varvara és una pianista de la virtut a la manera clàssica, de la temprança i la tempestivitat, que aborda l’ofici com una causa o creença.

Per això, encara que domini perfectament els secrets del contrapunt “combinatori” (com apuntava el polímata Leibniz, coetani de Bach, amb qui segurament va coincidir a la ciutat de Leipzig), Varvara fa seves les Variacions –les “Varvariacions”, podem dir–, amb la seva entrega generosa i personal, irradiant de serenor i cintil·lacions. Només així s’explica, de fet, la retenció mnemònica d’una obra d’aquesta extensió i la insuperable concentració a tota l’hora i mitja que va durar la seva execució.

El fet que sigui un opus tan llarg i sense ínterims fa que tampoc sigui fàcil, pels espectadors, romandre en absoluta immobilitat, en una sala penombrosa com les o(m)bres de Caravaggio. Però més enllà d’un ocasional xiuxiueig, o del crepitar d’algun caramel desembolicant-se, el públic va resistir estoicament, en plàcida quietud, fins coronar l’intèrpret moscovita amb un aplaudiment altitonant i dempeus, que va durar varis minuts.

El periple de Varvara amb les Variacions de Bach seguirà demà dimarts, amb cita al Palau de la Música de Barcelona. Però per qui no pugui anar-hi, resta sempre l’opció d’escoltar el disc que la concertista eslava, de futur auspiciós, va gravar al Monestir de Cervià de Ter, i que està disponible a les principals plataformes del ciberespai.

Varvara
Auditori de Girona, diumenge 21 de maig. Temporada Ibercamera


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

música

El FEMJazz! tornarà a tenir la Draga com a escenari principal en la 30a edició

banyoles
Cinema

Cate Blanchett rebrà un Premi Donostia al Festival de Sant Sebastià

Sant Sebastià
ÒPERA

La directora Emma Dante castiga el ‘bullying’ a ‘La cenerentola’ de Rossini

BARCELONA
cinema

Pablo La Parra Pérez, nou director de la Filmoteca de Catalunya

Barcelona

Nou programa d’arts per quan tanqui Can Maristany

SANT CUGAT DEL VALLÈS

Un renovat Aplec de la Salut reviu la llegenda de la pesta

SABADELL
TEATRE

Chévere incorpora llenguatge per a sords i cecs a ‘Helen Keller: a muller marabilla’

BARCELONA
J.M. Codina Tobias
Novel·lista

“La felicitat fa basarda perquè mena cap a una sensació de buit”

Barcelona
música

Un infart acaba amb Steve Albini, monument del rock alternatiu

girona