Arquitectura

Catalunya dóna veu als ‘top manta’ a la Biennal d’Arquitectura de Venècia

El pavelló reviu les històries i lluites socials de 9 manters a través dels seus periples d’Àfrica a Barcelona

La mostra convida a repensar la construcció amb criteris de comunitat

Les històries i lluites socials de 9 manters centren la proposta creativa que Catalunya ha portat aquest any a la XVIII Biennal d’Arquitectura de Venècia. La mostra, que ha arrencat avui a la ciutat italiana i es podrà visitar fins al 26 de novembre, ha estat organitzada per l’estudi d’arquitectura i cinema Leve i el sindicat popular de venedors ambulants Top Manta. Ho han fet colze a colze i han muntat una instal·lació fora dels pavellons estatals que vol posar sobre la taula la descolonització i la descarbonització sense sortir de casa. És una mena de un mercat ambulant metafòric que ofereix reflexions sobre les relacions nord-sud i les condicions de vida de la diàspora africana a Europa; i un seguit de propostes de nous models residencials basats en la comunitat, com cuines col·lectives, nous espais d’acollida i la reutilització de locals buits, fet de la mà d’estudiants d’arquitectura internacionals.

Entre els objectes que es poden trobar hi ha, per exemple, una manta brodada que recorda el periple de l’Àfrica a Barcelona d’un dels protagonistes, l’Aziz Faye.

Amb el títol Seguint el peix, la proposta critica l’espoli que fa la gran indústria alimentària de les costes africanes. Hi ha un munt d’exemples.

Avui, en la inauguració de la mostra, els manters han lluït una samarreta amb el lema L’art de la hipocresia estampada pel col·lectiu i amb la qual han volgut representar la presència d’un col·lectiu migrant i racialitzat a un espai històricament reservat a les elits culturals i artístiques.

Al pavelló es poden veure les mantes que els migrants fan servir per vendre els seus productes al carrers i a les voreres. a través d’elles, entrellaçades, es pot fer un recorregut metafòric ja que la primera mostra l’Àfrica com a origen de la humanitat i la última com els cotxes s’han menjat el bosc. Entremig, denuncies constants a l’espoli del continent africà o les lleis d’immigració, amb pàgines on s’ha escrit la paraula “racista”.

La mostra inclou una segona part amb gràfics i mapes amb alternatives urbanístiques, on es vol fer una crida a la possibilitat que una altra construcció del món és possible, amb nous models arquitectònics basats en la comunitat i no en l’individualisme. “Els manters ens ensenyen la importància d’una casa sempre oberta on regna l’hospitalitat”, es pot llegir en un dels planells.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

ART

Gerard Castellví i l’emoció d’explorar

TARRAGONA
novetat editorial

Jordi Coca s’acomiada de la novel·la

Barcelona
Marcela Topor
Directora del “Catalonia Today”

“«Catalonia Today» va ser un projecte pioner a la premsa catalana”

Banyoles
Arquitectura

Clara Crous i d’Harquitectes, Premi Arquitectures ex aequo del COAC 2024

Girona
GIRONA

La penya flamenca La Gerundina clou amb una festa la celebració del seu 10è aniversari

girona
TEATRE

Cultura incentiva l’impuls d’un mercat estratègic de teatres de sala

BARCELONA
Cultura

El Museu Morera de Lleida obre al públic l’espai on conserva i restaura obres d’art

Lleida
música

El 2n Festival de Jazz omplirà de ‘swing’ Matadepera aquest cap de setmana

matadepera
GIRONA

Miquel Muñoz guanya el Premi Joves Fotògraf(e)s de l’INSPAI

GIRONA