Cinema

Crítica

cinema

La paraula d’un ‘monstre’

Fabienne Kabou, una dona senegalesa instal·lada a França, va abandonar de nit la seva filla Adelaïda a la platja normanda de Saint Omer: la marea es va endur la criatura de quinze mesos (fruit de la relació de Kabou amb un home francès molt més gran que ella, mai no va ser registrada), que va morir ofegada. Els fets van passar el 2013. Tres anys després, Alice Diop, francesa de pares senegalesos i cineasta documentalista amb una inquietud social amb la qual s’acosta al món dels suburbis, va assistir al judici de Kabou, que no sabia explicar el perquè del seu acte, considerat monstruós per la societat.

Passat el temps, Diop va decidir fer una pel·lícula sobre el cas, però no a través del documental, sinó d’una ficció que el reconstrueix inscrivint-lo en una tradició mítica i tràgica: com si abordés una Medea contemporània. A Saint Omer , es pot reconèixer una alter ego de la cineasta en l’escriptora Rama (Kayije Kagame), que assisteix amb inquietud (estant embarassada, en relació amb la pròpia maternitat) al judici d’una dona (convertida en Laurence Coly, l’actriu Guslagie Malanda) que reconeix un acte del qual, com si no n’hagués estat conscient, no es sent responsable.

A diferència de la societat, representada d’una manera extrema per un fiscal que encarna la violència institucional contra les dones, Diop no jutja la infanticida, una estudiant de doctorat que preparava una tesi sobre Wittgenstein, cosa que la seva tutora no comprèn amb la idea excloent que Laurence abordava un marc cultural aliè. La cineasta l’enquadra d’una manera (els colors de la seva pell i la seva roba harmonitzen amb els de la paret de fusta de la sala) que la mostra amb dignitat. La posada en escena, en tot cas, és sòbria i despullada per escoltar la paraula d’algú que representaria multitud de dones racialitzades i així, fins pel mateix cinema, silenciades i invisibles. Que les representaria malgrat l’extremitud del seu acte monstruós que precisament la fa escandalosament visible. I és així que escoltem una dona negra que relata la seva vida.

Tota la reconstrucció del judici, amb la presència i la paraula de Laurence, és allò més interessant del film, que, a través de l’escriptora Rama, fa massa explícites les referències que volen universalitzar el cas carregant-lo de cites: començant per la Duras d’Hiroshima, mon amour i acabant amb la Medea de Pasolini amb Maria Callas.

Saint Omer. El poble contra Laurence Coly
Directora: Alice Diop. Intèrprets: Kayije Kagame, Guslagie Malanda
França, 2022


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Cultura

Mor Jacobo Rauskin, poeta paraguaià d’àmplia trajectòria professional

art

L’art alliberador de Jordi Colomer, al Macba

Barcelona

Minyons de Terrassa mostren el nou local de Cal Reig durant la Fira Modernista

TERRASSA
música

Classe B i Jost Jou guanyen la secció Talent Gironí del festival Strenes

girona

Injecció de 13 milions pels dos nous platós al Parc Audiovisual el 2026

TERRASSA
Cultura

Nik West, Paquito D’Rivera i Vincen Garcia, caps de cartell la Mostra de Jazz de Tortosa

Tortosa
CINEMA

Isona Passola rebrà el premi Montserrat Carulla del FIC-CAT

Roda de Berà
llibre

Pere Portabella, reflectit en els seus escrits

barcelona
MÚSICA

La nova psicodèlia catalana

Girona