Cinema

Crítica

cinema

En contra de la cotilla

La directora austríaca Maria Kreutzer ha capgirat la imatge que el cinema va propagar d’Elisabet de Baviera amb les tres pel·lícules ensucrades protagonitzades per Romy Schneider: la jove Sissí que fugia de la cort de Viena a causa de les intrigues, però que tornava domesticada a la gàbia. Aquesta imatge, de fet, ha estat qüestionada per biografies que, a vegades decantant-se cap a la ficció novel·lesca, la presenten com una dona marcada per la desgràcia que no suportava una vida imposada.

Amb la mateixa Schneider encarnant de nou el personatge a la maduresa, Visconti ja va esbossar-ne una altra imatge a Ludwig (1972). En tot cas, amb una Vicky Krieps sensacional, Kreutzer mostra una Elisabet a la quarantena com una rebel amb causa que defuig tant com pot allò que li imposen sense poder evitar estar-hi atrapada: fumar opi és una forma de suportar-ho, però també la devasta i l’anorrea. L’emperador Franz Joseph és un home fastigosament fred que només la vol perquè representi un paper. La cintura d’Elisabet és mesurada cada dia perquè ella ha de mantenir-se com si fos una jove eterna (és així que la pel·lícula ressona de manera punyent en el present) i alhora es converteix en una bulímica com si vomités en contra del que l’encotilla.

L’ambientació d’època és precisa i fins a vegades preciosa, embolcallada amb uns moviments de càmera sinuosos, però hi ha llicències biogràfiques i anacronismes musicals a la manera de la Maria Antonieta de Sofia Coppola. Kreutzer es concedeix llibertat per abordar un personatge que vol ser lliure. És així que aquesta emperadriu, que ens podria resultar tan llunyana, la podem sentir estranyament pròxima.

L’emperadriu rebel
Director: Marie Kreutzer. Intèrprets: Vicky Krieps, Colin Morgan, Florian Teichtmeister
Àustria, 2022


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

De l’abús a celebrar la sexualitat, dalt de l’escenari

BARCELONA/IGUALADA
ART

Un incendi malmet part d’una exposició d'Edgar Massegú al Tinglado 2 de Tarragona

TARRAGONA
música

Sidecars: “En dos minuts no podem dir tot el que hem d’explicar en una cançó”

GIRONA
EQUIPAMENTS

El govern aprova una partida de 5,9 milions per al ‘hub’ audiovisual de les Tres Xemeneies

BARCELONA
DANSA

El coreògraf Alexander Ekman porta al Liceu un ‘Midsummer Night’s Dream’ poc shakesperià

BARCELONA
MÚSICA

Joan Manuel Serrat, premi Princesa d’Astúries de les Arts 2024

BARCELONA
RIPOLL

Ramon González i Montse Bastons guanyen els Jocs Florals Comte Guifré

RIPOLL
MÚSICA

El festival de Dixieland torna al carrer

TARRAGONA
GIRONA

Vuit actuacions musicals i teatrals en el Pati Cultural 2024

GIRONA