Arts escèniques

Democràcia tramposa

Jordi Casanovas estrena un ‘thriller’ en què qüestiona la democràcia arran del comportament polític i jurídic durant la pandèmia

El concepte d’immunitat es conjuga tant en el camp sanitari com en el judicial i el polític

Els algoritmes són els que, a partir d’uns inputs d’informació coneguts, extreuen unes conclusions aparentment lògiques i justes. Poden des d’adreçar un internauta a les cerques que els interessi en funció de les darreres consultes a Google, fins a determinar quins perfils de tiktokers els interessarà seguir. El dramaturg Jordi Casanovas defineix els algoritmes com unes caixes negres. I estima que el teatre que l’interessa també respon a aquesta fórmula: els espectadors reaccionen a allò que passa a l’escena i “en surten transformats”. Immunitat, produïda per La Villarroel i Focus, es podrà veure fins al proper 7 d’agost.

Sis desconeguts reben la invitació de participar en la creació d’un algoritme que permeti agilitar les accions polítiques i socials davant d’una crisi: tots sis tenen ganes d’aportar-hi idees. Una veu, com si fos l’ordinador de 2001: una odissea a l’espai, els formula situacions en què han de respondre entre un sí i un no. La situació recorda El mètode Grönholm, però en realitat respon més a l’argument de Dotze homes sense pietat. El dramaturg i director Jordi Casanovas convoca el públic a La Villarroel amb Immunitat, un encàrrec en què tres homes i tres dones d’ideologies molt diferents hauran de trobar una solució consensuada.

Casanovas desitjaria un joc democràtic on persones enfrontades debatessin fins a trobar una raó de consens que convencés tothom, en comptes de les polítiques actuals de blocs i de posicions innegociables de sortida. La batalla dialèctica hauria de permetre trobar solucions, en comptes del frontisme actual. L’obra, en clau de thriller, manté actiu l’espectador, tot i que s’evita que resolgui cap qüestió. Sí que han constatat en les primeres funcions amb públic que la peça ha aixecat encesos debats sobre la democràcia, fet que demostra l’encert del dard de Casanovas.

Immunitat és una paraula que es conjuga amb l’estament sanitari, el polític i el jurídic. En pro del bé comú, l’autoritat política, judicial, i fins i tot militar, va tensar al màxim les seves possibilitats executives, al llarg dels dos anys de pandèmia. L’obra explora aquestes línies vermelles, per veure quins límits té la democràcia representativa en situacions de crisi. Casanovas ho situa davant d’un altre element de perversa impunitat: els algoritmes que avui per exemple quantifiquen les llibertats condicionals que poden permetre a un condemnat o quines ajudes socials pot rebre una família, explica Casanovas. El dramaturg no va completar del tot el text fins que l’ha contrastat amb els actors (Mercè Pons, Vicenta Ndongo, Borja Espinosa, Òscar Muñoz, Javier Beltrán i Ann Perelló) en les primeres lectures.

LA XIFRA

6
intèrprets
intervenen en aquest muntatge, una xifra molt superior als repartiments de dos a quatre actors d’altres muntatges de la sala aquesta temporada.

Ostermeier cita ‘L’enemic del poble’ al Lliure

Henrik Ibsen ja va posar en qüestió els interessos d’un poble per davant del risc a contraure malalties. El metge d’un balneari adverteix que les aigües baixen contaminades però ningú en vol saber res per no perdre el seu modus vivendi. La seva denúncia es convertirà en un perill per al futur del poble i les reaccions seran cada cop més violentes. Precisament avui i demà es pot veure al Teatre Lliure, una de les versions internacionals més celebrades. La Schaubühne de Berlín, un dels teatres més prestigiosos d’Alemanya, que dirigeix, des del 1999, Thomas Ostermeier en va fer una versió el 2012, que ara, s’ha recuperat arran de l’amenaça de la covid i el canvi climàtic. La funció es podrà veure a la Sala Fabià Puigserver del Lliure, a Montjuïc. Ahir a la tarda només quedaven 10 entrades de la funció de diumenge. Aquest és el primer muntatge del Grec 2022 que es programa al Teatre Lliure, que es tancarà amb un altre muntatge internacional en què es qüestiona l’autoritat. Romeo Castelluci presenta Bros el 23 i 24 de juliol, que es va veure al Temprada Alta a la tardor i que va merèixer el premi de la Crítica a l’espectacle internacional del 2021.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

novetat editorial

Nova antologia de la poesia de Vicent Andrés Estellés

Barcelona
cultura

Mor la periodista Cultural Anna Pérez Pagès

televisió

‘Sense ficció’ estrena dimarts a TV3 ‘Qui va matar Cachou?’

Barcelona

Clara Gispert, canvi i plenitud

girona
festival

Convivència i músiques del món en el quart Festival Jordi Savall

Barcelona
Crítica

A la recerca de la tradició perduda

Música

Classe B, Fortuu, Jost Jou i Juls, candidats del Talent Gironí més ‘urbà’ de Strenes

girona
Éric Besnard
Director de cinema

“Hem caigut en l’histerisme col·lectiu i no parem a pensar”

Barcelona
MÚSICA

Joan Magrané estrena a Peralada un responsori per a la Setmana Santa del segle XXI

girona